پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

نتانياهو خيلي جدي اسرائيل را زرد كرد !

يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۱
کد مطلب: 247214
در حالي كه محافل رسانه اي رژيم صهيونيستي سخنراني اخير نتانياهو در سازمان ملل را عقب نشيني آشكار تلقي مي كنند، ساير رسانه ها اقدام وي در همراه آوردن نقاشي يك بمب و ترسيم خط قرمز روي آن را به تمسخر گرفته اند.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، روزنامه يديعوت آحارونوت در تحليلي نوشت «سخنراني نتانياهو نشان مي دهد او برخلاف تهديدات چند ماه اخير قصد درگيري نظامي با ايران را ندارد.» راديو اسرائيل نيز در تحليلي معنادار خاطرنشان كرد «گرچه نتانياهو براي ايران خط قرمز تعيين كرد ولي آن را برخلاف انتظار به هنگامي موكول كرد كه ايران توانسته باشد به غني سازي اورانيوم با غلظت 90درجه برسد. بدين ترتيب به گفته آگاهان، او اعلام كرد كه اسرائيل قصد ندارد در ماه هاي آينده به ايران حمله كند.»

يادآور مي شود نتانياهو تا همين چند ماه پيش و در بحبوحه مذاكرات مسكو ادعا مي كرد ضمانت واقعي، تعطيلي تاسيسات فردو، انتقال اورانيوم غني سازي شده به خارج ايران و نهايتا تعطيلي كل فعاليت هاي غني سازي است.

در همين حال خبرنگار صهيونيست راديو فردا در فلسطين اشغالي در گزارشي به واكنش رسانه هاي غربي درقبال نقاشي و سخنان نتانياهو پرداخت. براساس اين گزارش، جفري گلدبرگ روزنامه نگار نشريه مهم سياسي آمريكايي آتلانتيك در توييتر خود مي نويسد: «خب، حالا ديگر رسميت دارد؛ نتانياهو متوجه نيست كه دارد چكار مي كند؛ او همين حالا اين مسئله اصلي را به يك طنز مبدل كرد.»

جفري گلدبرگ پس از لحظاتي در توييت دوم نوشت «درست به اين دليل كه برنامه هسته اي ايران يك تهديد جدي براي اسرائيل است، انتخاب كاربرد بمب نقاشي شده براي توضيح اين مسئله، يك فكر بد است.»
روزنامه انگليسي گاردين نيز با لحني طنزآميز نوشت «پس اينكه يك مقام اسرائيلي پيش از اين سخنراني گفته بود كه نتانياهو در نطق خود در سازمان ملل خط قرمز را براي برنامه هسته اي ايران تعيين خواهد كرد، معلوم شد كه آن مقام شوخي نكرده بود.»

گاردين در تحليل ديگري نوشت: خط قرمزي كه نتانياهو كشيد، آن هدفي را كه او مي خواست تامين نكرد؛ نتانياهو واقف بود كه دولت اوباما يكباره روي خوشي به او نشان نخواهد داد اما اين كار نتانياهو در يادها باقي خواهد ماند؛ اما نه از نوعي كه او درنظر داشت؛ زيرا دست كم از نوع واكنش هايي كه در فضاي مجازي بيان شده است، او موجب استهزا عليه خود شده است.»

روزنامه ديلي تلگراف نيز نوشته است كه از اين سخنراني نتانياهو تنها همين نقاشي و خط كشيدن او با ماژيك در يادها باقي مي ماند.

به گزارش خبرنگار راديو فردا اما سردبير آتلانتيك، گاردين و ديلي تلگراف در نگاه طنزآميز خود به نمودار نتانياهو تنها نبوده اند؛ دو ساعت پس از پايان نطق نتانياهو، واشنگتن پست نيز در وب سايت اين روزنامه در مقاله اي با عنوان «نتانياهو و بمب لوني تيونز» (Loony Tunes) نوشت «اينكه يك شوخي ساده را به يك مسئله جدي مبدل مي كنند، هميشه جذاب است و كمدين ها و فرهيختگان كه هميشه به من مي خندند، اين بار متوجه مي شوند كه ديگر حق با من است». لوني تيونز يك چهره كارتوني مشهور براي آمريكايي هاست.

نويسنده واشنگتن پست اين را مي افزايد: كه اگر نتانياهو بدون تامل كافي اين نقاشي بسيار ساده و انتزاعي را انتخاب كرده باشد، به يك گزينه رقت انگيز روي آورده است زيرا در دنياي امروز كه اينترنت سطح آگاهي هاي همگاني را بالا برده است، او با اين نقاشي، انتخابي كرده كه براي زمان جهالت خوب مي بود، اما اگر با تامل و عمد زياد اين نقاشي را با خود آورد كه با كشيدن خط قرمز آن را در سازمان ملل تكميل كند، پس با ظرافت بسيار بايد گفت كه او بلاهت كرده است و هنرمندان كارتونيست را در همه جاي جهان تحقير كرده است.»
واشنگتن پست مي افزايد: تنها در كارتون هاي ابلهانه اي كه شايد مردي سبيلو بايد چنين بمب احمقانه اي را پرتاب كند، با اين نقاشي رقابت مي كنند.
شبكه تلويزيوني سي.ان.ان نيز نتانياهوي ماژيك بدست را بازيگري در صحنه «نمايش تئاتر» ناميد.
وب سايت آمريكايي «ديلي بيست» نيز نوشت: خط نتانياهو دقيقا در جايي كه مي خواست، كشيده نشد بلكه او خط را جايي گذاشت كه بالاتر از اورانيوم غني شده نود درصدي بود و اين يعني اينكه ايران از نظر نتانياهو حتي مجاز است كه تا نود درصد هم اورانيوم را تغليظ كند.»
از سوي ديگر رابرت فيسك تحليلگر معروف اينديپندنت با استهزاي نخست وزير اسرائيل نوشت: نتانياهو براي ما در مجمع عمومي كاريكاتور كشيد آن هم چه كاريكاتوري! من عاشق آن فتيله قوس دار و سر در حال سوختن فتيله و خط قرمزي هستم كه زير آن خط سياه كشيده شده بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *