يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

افشای‌شیوه ترورعمرسلیمان و شاهزاده‌نایف

جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 245766
فرید زکریا، نظریه‌پرداز شناخته شده سیاست بین‌الملل ادعایی را در خصوص ترور عمر سلیمان و شاهزاده نایف به‌وسیله سیا طرح کرده که بسیار جالب به نظر می‌رسد.
به گزارش جهان به نقل از  پرس تی‌وی، فرید زکریا، نویسنده ومتفکرنورئالیست هندی‌الاصل آمریکایی ادعا کرده که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مرگ «عمر سلیمان»، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی مصر در دوران مبارک و معاون اول وی و همچنین «شاهزده نایف بن عبدالعزیز»، ولیعهد سابق عربستان سعودی نقش داشته است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی به نام «الحقیقه» در یک کانال ماهواره‌ای عربی سخن می‌گفت ادعا کرد که عمر سلیمان چند دقیقه پیش از مرگش یک تماس تفنی دریافت کرده که به وی هشدار می‌داده است که سیا با تاباندن اشعه لیزر قصد جان وی را دارد.

زکریا افزود که سلیمان پیش‌تر در یک تماس تلفنی به زکریا گفته بود که شاهزاده سعودی فوق‌الذکر هم به همین ترتیب و با اشعه لیزر به دست سیا کشته است.

در ژانویه 2011 و چند روز پیش از برکناری حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر از قدرت، عمر سلیمان به سمت معاونت اول وی منصوب شده بود. وی بعدها مصر را ترک کرد و با خانواده خود به ابوظبی رفت.

نکته جالب در خصوص هر دوی این مقامات که به ادعای زکریا ترور شده‌اند این است که پیش‌تر سمت‌های امنیتی – اطلاعاتی داشته‌اند. علاوه بر سلیمان که یک مقام اطلاعاتی بوده است، نایف نیز وزیر کشور عربستان سعودی بود.

زکریا شخصیت شناخته‌شده‌ای در دپارتمان‌های روابط بین‌الملل در جهان است و به نظر نمی‌رسد ادعایی در چنین سطحی را بدون داشتن اسناد و مدارک معتبر مطرح کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *