جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵

جاسوسی سیا با حیوانات/ عملیات گربه شنوا چیست؟

يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۹
کد مطلب: 694264
سازمان جاسوسی آمریکا همواره از روش‌های بسیاری برای جاسوسی استفاده می‌کند که این روش‌ها طیف گسترده‌ای از ابزار را در بر می‌گیرد از تلویزیون هوشنمد خانگی تا گربه و دیگر حیوانات که سیا از آن‌ها برای جاسوسی استفاده می‌کند.
به گزارش جهان نيوز، در ابتدای ماه جولای ویدئویی با عنوان «هنگامی که سیا گربه را برای جاسوس شدن آموزش داد» در شبکه‎های اجتماعی منتشر شد؛ این یک عنوان گمراه کننده نیست بلکه واقعیتی از یک آزمایش به وسیله سازمان جاسوسی آمریکا در دوران جنگ سرد بود. سازمان سیا خواهان این بود از حیوانات برای جاسوسی استفاده کند، اما این پروژه در پایان با شکست مواجه شد.

اسناد مربوط به «عملیات گربه شنوا» حدود ۳۵ سال بعد افشا شد؛ زمانی که این پروژه پایان یافت.
 
جاسوسی سیا با استفاده از حیوانات/عملیات گربه شنوا چیست؟
 
این پروژه در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد؛ زمانی که عوامل سیا می‌خواستند بدانند که در سفارت شوروی سابق در واشنگتن چه مکالماتی رد و بدل می‌شود. انتشارات تایم به یکی از نظریه‌هایی که چرا چنین ایده‌های باید عملی می‌شد اشاره کرده است؛ مقامات عالی‌رتبه و عوامل «یو‌اس‌اس‌آر» مکالمات خود را در جایی برگزار می‌کنند که گربه‌ها رفت و آمد می‌کنند و نگهبانان به عبور حیوانات توجه نمی‌کنند.
 
جاسوسی سیا با استفاده از حیوانات/عملیات گربه شنوا چیست؟
 
پس از مذاکرات لازم، پروژه مخفیانه‌ای با اسم رمز «گربه شنوا» کلید خورد. «ویکتور مارچتی»، نایب رئیس سیا در دهه ۱۹۶۰ در این باره می‌گوید: این ایده‌ای بود برای انجام یک عملیات با استفاده از گربه‌ای که یک دستگاه شنود در داخل بدنش کاشته می‌شود. ما یک هیولا خلق کرده بودیم.
 
میزان نوشت؛ مارچتی می‌گوید: طرح این بود؛ گربه‌ای که دستگاه شنودی در بنش کاشته شده را آموزش دهیم تا به مکان‌های تعیین شده برود و سپس این حیوان را آزاد کنیم تا به محل‌هایی که مقامات شوروی گفت‎وگو می‌کنند برود.
 
جاسوسی سیا با استفاده از حیوانات/عملیات گربه شنوا چیست؟
 
به دلیل محدودیت‌های فناوری در اواسط قرن ۲۰ این توسعه پروژه تا سال‌ها ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۱ گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که مقامات آمریکا ۱۰ میلیون دلار برای عملیات گربه شنوا اختصاص داده‌اند. این آزمایش ۲ بخش از سیا را درگیر خود کرده بود.

پیش از آنکه مهندسان دست به چنین اقدامی بزنند چند نکته حائز اهمیت بود؛ نخست اینکه تجهیزات به کار رفته در بدن گربه غیر قابل مشاهده نباشد، چرا که این اقدام عملیات را تخریب می‌کرد و دوم اینکه فرستنده با گربه تداخل نداشته باشد. در نتیجه میکروفن در مجرای گوش گربه کارگذاری شد. فرستنده در ستون فقرات و سیم آنتن در دم گربه به گونه‌ای که دم گربه خود به عنوان آنتن عمل کند.
 
جاسوسی سیا با استفاده از حیوانات/عملیات گربه شنوا چیست؟
 
با وجود توسعه این پروژه از سوی یک آژانس دولت آمریکا با بودجه‌های فراوان، اما این پروژه همچنان مشکلاتی را دارد. نخست اینکه فرستنده و باتری‌ها بسیار کوچک بودند و بنابراین گربه به مدت کوتاهی قادر به جاسوسی بود. اما مهمترین گام به سوی موفقیت عملیات که به اعتقاد مقامات سیا از پیش آماده شده بود. مقامات یک فاکتور را در این باره در نظر نگرفته بودند و این فاکتور خود گربه بود.

بعد از چندین آژمایش، زمان اجرای عملیات واقعی فرا رسیده بود. برای این کار یک گربه بالغ آموزش دیده انتخاب شده بود. این گربه بعد از بیهوشی و عملیات کار گذاشتن دستگاه‌ها و به هوش آمدن مجدد چند آزمایش را پشت سر گذاشت و بر اساس اسناد طراحی مورد بررسی قرار گرفت، اما رفتار این گربه غیر قابل کنترل بود.
 
جاسوسی سیا با استفاده از حیوانات/عملیات گربه شنوا چیست؟
 
ساعات زیادی از آموزش نشان داد که این گربه در اتاق تست به مدت کوتاهی تمرکز کرده و وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما در محیط بیرون این گربه گرسنه، گیج و خارج از محدوده عملیاتی بود، اما با آموزش‌های بیشتر نیز نخستین عملیات با شکست مواجه شد. قرار بود در نخستین عملیات، گربه آموزش دیده از ۲ مقام شوروی که در پارکی مشغول گفت‎وگو بودند جاسوسی کند، اما لحظاتی بعد از شروع عملیات، گربه از سوی یک تاکسی زیر گرفته شد.

این پروژه در سال ۱۹۶۷ پایان یافت و شکست خود را اعلام کرد و سازمان سیا این موضوع را مطرح کرد که آمادگی سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی عوامل غیر قابل اطمینان را ندارد. در سال ۲۰۰۱ بخشی از اسناد پروژه گربه شنوا افشا و در اختیار عموم قرار گرفت. این پروژه همچنان از سوی سیا مورد بررسی و توسعه قرار گرفته است.
  
هر فردی این را می‌داند که گربه‌ها غیر قابل آموزش بوده و رفتاری انجام می‌دهند که خواست خودشان و نه صاحب آن‌ها است، اما سیا در دهه ۱۹۶۰ بر این عقیده بود که می‌تواند این غیر ممکن را انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کثیف تر از انسان خودشه؛ حیوون بیچاره رو چه بلاهایی سرش میارن به خاطر منافع کثیفشون.

خدا چقدر قشنگ نقشه شون رو نقش بر آب کرد. گربه یه حیوون فوق العاده و مستقله.
Romania
بعید به نظر میاد. گربه حیوان به شدت مستقل، حرف گوش نکن و بازیگوشیه که رفتارهاش هم غیر قابل پیش بینی هستن. یه مسیر مشخص و تکراری نداره که بشه ازش به عنوان جاسوس استفاده کرد.
Iran, Islamic Republic of
الان تو .....ها پر از گربه های حلقه به گوشه با کمترین ریسک خطر !
Iran, Islamic Republic of
البته فعلا که گربه آیی لازم نداره سیااا
وقتی جیسون رضاییان آدامس رییس جمهورمونومارکشو ببینه گربه میخوادچیکار شایدتازه خود جیسون یه تعارفی هم زده به رییس جمهور
Iran, Islamic Republic of
استفاده ابزاری از حیوانات و حیوان آزاری است.