دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

فروش آیات شیطانی در تهران!

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب: 242714
يكي از دانشجويان رشته اديان مي‌گويد: كتاب آيات شيطاني كه نويسنده آن توسط امام خميني، مرتد اعلام شد و چاپ كتاب وي ممنوع است اكنون به راحتي در چند كتابفروشي نسخ قديمي آن به فروش مي‌رسد.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، اين مسئله فراتر از يافتن كتب درسي است كه معمولا پاي دانشجويان را به مجموعه كتابفروشي‌هاي انقلاب باز مي‌كند اما بيش از كتب دانشگاهي مجموعه كتاب‌هاي قديمي، دست‌فروشان و فروشندگان سي‌دي و پوستر و … مشتري‌هاي فراواني را به خود جذب مي‌كند. 

از ناصرخسرو تا انقلاب
 
خيابان ناصرخسرو پديده‌اي عجيب در توزيع داروهاي غيرمجاز و ناياب در سطح كشور است البته به نظر مي‌رسد اين نحوه توزيع غيرقانوني و غيراصولي اكنون به خيابان انقلاب نيز سرايت كرده و از شير مرغ تا جان آدميزاد در كتابفروشي‌ها يافت مي‌شود.
 
برخي از علاقه‌مندان بازارچه‌هاي كتاب معتقدند بسياري از كتاب‌هاي غيرقابل چاپ و حتي با پخش غيرقانوني را به راحتي مي‌توان در اين كتابفروشي‌ها پيدا كرد.
 
يكي از دانشجويان رشته اديان مي‌گويد: كتاب آيات شيطاني كه نويسنده آن توسط امام خميني، مرتد اعلام شد و چاپ كتاب وي ممنوع است اكنون به راحتي در چند كتابفروشي نسخ قديمي آن به فروش مي‌رسد.
 
نكته جالب اينكه اين دانشجو مي‌گويد: آدرس كتابفروشي‌ها را از استاد خود گرفته است.
 
يكي از خريداران كتاب كه كتاب‌هاي قديمي را براي مجموعه شخصي خود جمع مي‌كند، مي‌گويد: به راحتي مي‌توان برخي از كتاب‌هاي چاپ شده قبل از انقلاب را كه اگر قرار بود الان به چاپ برسد مطمئنا ممنوع مي‌شدند در مجموع كتاب‌هاي قديمي دست‌فروش‌هاي راسته خيابان انقلاب پيدا كرد.
 
وي همچنين با اشاره به چند كتابي كه پيرامون عرفان‌هاي كاذب خريداري كرده معتقد است برخي از اين كتاب‌ها براي تازه خواننده‌ها مضر خواهد بود؛ چرا كه كم سن و سال‌ها معمولا به دنبال مطالب مخفي و ممنوع مي‌گردند و كسي نيست كه شبهات آنها را پاسخ دهد.
 
سي‌دي‌هاي كنسرت دبي شجريان!
 
چند تن از خريداران كتاب از انقلاب در ميان جست‌وجوهاي خود به فروش غيرقانوني سي‌دي‌هاي كنسرت دبي شجريان برخورده‌اند.
 
اين افراد با ارائه مشاهدات خود مي‌گويند: فروشندگان بدون هيچ دغدغه‌اي به راحتي به دنبال مشتري براي اين پخش غيرمجاز مي‌گردند و گاه نيز فروش آن را تبليغ مي‌كنند.
 
با وجود آنكه شجريان پس از وقايع سال 88 جزو چهره‌هاي سرشناس فراري شناخته مي‌شود اما همچنان بدون هيچ گونه كنترل و نظارتي محصولات توليدي وي در ايران و در تيراژ بالا به فروش مي‌رسد.
 
پوسترهايي كه هنرمندان‌شان از آنها خبر ندارند!
 
تصاوير نامعقول بسياري از بازيگران و خوانندگان قبل از انقلاب پس از پيروزي انقلاب اسلامي از سطح فروشگاه‌هاي فرهنگي كشور جمع شد.
 
اما اكنون و با گذشت 3 دهه بار ديگر بسياري از اين محصولات ضدفرهنگي وارد بازار شده‌اند و بدون هيچ گونه نظارت، كنترل و جمع‌آوري دست‌اندركاران امر فرهنگ به سرعت در حال توزيع هستند.
 
بسياري از دست‌فروشان و مغازه‌هاي فروش پوستر و عكس و … چنين محصولاتي را در مجموعه فروش خود دارند و گاه بر اساس سليقه انتخابي مشتري چنين مواردي را پيشنهاد مي‌كنند.
 
تصاوير بي‌حجاب برخي از بازيگران و خوانندگان و حتي شاعران قبل از انقلاب از جمله فروغ فرخزاد مجموعه بي‌نظيري از تصاوير نيمه مستهجن است كه اكنون طرفداران آن در حال افزايش هستند.
 
گشت‌ارشاد؛ از آدم تا محصولات!
 
با وجود تاكيدات نيروي انتظامي در كنترل مظاهر بدحجابي و مسئله‌اي از اين دست اما به نظر مي‌رسد كسي مراقب نحوه توزيع محصولات فرهنگي نيست.
 
تاثير محصولات فرهنگي بر تفكر نسل جوان مسئله‌اي نيست كه بر كسي پوشيده باشد به خصوص آنكه محصولاتي مانند پوستر و سي‌دي علاوه بر درگيري ذهن مصرف‌كنندگان تمايلات بصري آنها را نيز تغيير مي‌دهد.
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشتر اعلام كرده بود كه با توزيع كتب غيرمجاز در مجموعه كتابفروشي‌ها برخورد خواهد شد اما وضعيت فعلي نشان مي‌دهد هنوز جديت كامل در اين عرصه رونمايي نشده و توزيع قاچاق محصولات نامناسب همچنان ادامه دارد.
 
با آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها، خيابان انقلاب و مجموعه كتابفروشي‌ها به مكاني پر رفت‌وآمد تبديل مي‌شود و نگراني‌ها از استفاده دانشجويان كم سن و سال از محصولات نامناسب مسئله‌اي است كه ذهن بسياري از فعالان فرهنگي را به خود مشغول كرده است.
 
به نظر مي‌رسد مقابله با تخريب فرهنگي در ايران امري است كه هنوز در سايه مسائل اقتصادي و سياسي مغفول مانده و با وجود تاكيدات مقام معظم رهبري به مظلوميت‌زدايي از امر فرهنگ كمتر كسي به مقابله با تهاجمات فرهنگي در عرصه محصولات اهتمام مي‌ورزد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *