سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

سرقت از بزرگترین کتابفروشی افغانستان

دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 282784
مدیر موسسه انتشاراتی عرفان در افغانستان و ایران از سرقت شبانه از کتابفروشی آن خبر داد. این موسسه با بیش از 110 هزار جلد کتاب به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان (پول ایران) در صدر فهرست 5 کتابفروشی بزرگ افغانستان قرار دارد.
به گزارش جهان، محمدابراهیم شریعتی مدیر موسسه انتشاراتی عرفان در افغانستان و ایران درباره این اتفاق به مهر گفت: جمعه شب گذشته کتابفروشی ما در غرب کابل مورد سرقت و تخریب فرد یا برخی افراد قرار گرفت.

وی با اعلام جزئیات بیشتری از این اتفاق افزود: کتابفروشی ما 4 قفل بسیار محکم داشته که به شکل ماهرانه‌ای بریده شده‌اند و سارق اصل قفل‌ها را هم که قیمت بالایی هم دارند، با خود برده است. در ورودی کتابفروشی یک دوربین امنیتی قرار داشت که سارق در آرامش کامل آن را هم خاموش کرده و به کار خود ادامه داده است. سارق همچنین می‌خواسته دوربین‌هایی را که در کتابفروشی است، باز کند که نتوانسته است. سارق البته لپ تاپ کتابفروشی را که تمام اسناد و مدارک ما در آن بوده به همراه صندوق دخل ما که البته مبلغ زیادی نداشت، با خود برده است.

مدیر انتشارات و کتابفروشی عرفان بیان این نکته که سارق یا سارقان احتمالاً دزد اقتصادی نبوده‌اند، ادامه داد: روبروی کتابفروشی ما یک موسسه تولید پوشاک و لباس است که سارق درِ آنجا را هم شکستهT اما یک سوزن از آنجا نبرده است. علاوه بر این ما کتاب‌های بسیار ارزشمندی داشتیم از جمله قرآن‌ها و شاهنامه‌های نفیس که اصلاً از آنها سرقت نشده است.

شریعتی با بیان اینکه کفِ کتابفروشی عرفان موکت است، گفت: من حتی معتقدم سارق یک فرد باکلاس بوده است، چون در همان بدو ورود کفشش را درآورده و سپس کارش را شروع کرده است چون اصلاً ردی از جای کفش در هیچ جای کتابفروشی نیست.

وی همچنین گفت: بعد از این اتفاق «پلیس کشف و صحت» کابل آمد آنجا و گفتند که شما باید بگوئید به چه کسی مظنون هستید، ولی ما واقعاً به هیچکس ظنین نیستیم و اصلاً نمی‌دانیم که چه کسی می‌تواند انگیزه سرقت از کگتابفروشی ما و تخریب آن را داشته باشد.

مدیر انتشارات و کتابفروشی عرفان با بیان اینکه کتابفروشی متبوعش با بیش از 110 هزار جلد کتاب حوزه‌های علوم انسانی و فنی ـ مهندسی موجود در قفسه‌هایش که ارزش پولی آنها بیش از 1.5 میلیارد تومان (پول ایران) است، در صدر فهرست 5 کتابفروشی بزرگ کابل و نیز افغانستان قرار دارد، از ناامنی موجود در کابل اظهار تاسف کرد.

شریعتی افزود: کتابفروشی ما در روز بیشتر از 200، 300 مراجعه کننده دارد و ما کتاب‌های حدود 45 دانشگاه خصوصی کابل را تامین می‌کنیم. این سرقت از نظر روانی ما را بسیار آزار می‌دهد و متاسفیم که ناامنی در کابل به حدی است که کتابفروشی ما که در 200 قدمی یک پُست پلیس قرار دارد، اینگونه شبانه مورد سرقت و تخریب قرار می‌گیرد.

مدیر انتشارات و کتابفروشی عرفان همچنین با یادآوری حادثه 4 سال پیش که برای همین موسسه انتشاراتی و کتابفروشی رخ داد و طی آن تعداد قابل توجهی از کتاب‌های انتشارات عرفان به رودخانه هیرمند ریخته شد، اضافه کرد: متاسفانه پیگیری‌های آن زمان ما از دولت و درخواست ما از جناب حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برای تحقیق درباره این موضوع به جایی نرسید. من امیدوارم دولت افغانستان و وزارت فرهنگ و اطلاعات این کشور با اینگونه مسائل جدی‌تر برخورد کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *