دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

قیمت مرغ نجومی شد

شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۴۳
کد مطلب: 233625
در بازار خرده فروشی تهران، قیمت هر کیلو مرغ 8 هزار و ۲۰۰ تومان از سوی مصرف کنندگان خریداری می‌شود. به نظر می‌رسد سناریوی نیمه‌تمام بازار مرغ با تصمیم برنامه ریزان اقتصادی همچنان درباره کاهش قیمت آن به اتمام نرسیده است.
به گزارش جهان به نقل از جام نیوز قیمت مرغ از مرز 8 هزار تومان عبور کرد؛ و انگار که ساز گرانی برای بازار مرغ همچنان کوک است.

در حالی که برنامه ریزان اقتصادی وعده کاهش قیمت مرغ را بیش از این داده بودند، اما نه تنها کاهش قیمتی رخ نداد بلکه حتی از مرز 8 هزار تومان در روز جاری عبور کرد.

به نظر می‌رسد سناریوی نیمه‌تمام بازار مرغ با تصمیم برنامه ریزان اقتصادی همچنان درباره کاهش قیمت آن به اتمام نرسیده است.

در بازار خرده فروشی تهران، قیمت هر کیلو مرغ بین 7 هزار و 900 تا 8 هزار و 200 تومان از سوی مصرف کنندگان خریداری می‌شود.

این دومین بار طی یک ماه گذشته است که قیمت مرغ از مرز 7 هزار و 500 تومان عبور می‌کند.

بر اساس پیش بینی فعالان بازار مرغ، احتمال افزایش قیمت مرغ بیش از 8 هزار تومان در صورت تداوم روند فعلی وجود دارد.

این در حالی است که بسیاری از فعالان و کار‌شناسان اقتصادی عدم نظارت کافی دولت بر این حوزه و همچنین نبود تناسب بین رشد قیمت مرغ با افزایش قیمت خوراک طیور را از عوامل اصلی افزایش بی سابقه قیمت مرغ اعلام کرده‌اند.

به گفته کار‌شناسان و تولید کنندگان مرغ، اگر دولت قیمت نهاده‌های دام و طیور تولید داخل و واردات را افزایش می‌دهد، قیمت مرغ نیز باید به همان نسبت افزایش پیدا کند نه به این شکل که بازار از کنترل خارج شود و اساساً دولت قیمت خود را در کنترل بازار ایفا نکند. باید قیمت تمام شده با در نظر گرفتن سود قابل قبول در نظر گرفته شود و این امر برای تمامی کالا‌ها صدق می‌کند.

 

از سوی دیگر، شائبه نبود تأمین ارز واکنش مدیران ارشد بانک مرکزی را در پی داشت.

مسئولان بانک مرکزی بار‌ها عنوان کرده‌اند مشکلی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و اقلام ضروری وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، البته مقدم نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در این ارتباط گفته: قرار بود برای واردات نهاده‌های دامی 163 میلیون دلار ارز با نرخ مرجع هزار و 226 تومان در اختیار اتحادیه قرار بگیرد که متأسفانه به‌رغم پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ارز هنوز اختصاص نیافته است.

به هر حال شاید پرچم‌های سفید به نشانه صلح و آرامش در صنعت مرغ به اهتزاز درآمده باشد، اما خبر‌ها و نشانه‌ها از وزیدن بادی حکایت می‌کند که گرد خاکستر را می‌خواهد بر بازار مرغ بگستراند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لعنت بر آقای م الف که به اعتماد مردم خیانت کرد و با این کارها ( ایجاد التهاب در بازار ) به دنبال گزینه فشار از پایین چانه زنی از بالای اصلاح طلبان است تا از این طریق بتواند افکار غیر انقلابی خود را به کرسی بنشاند ولی زهی خیال باطل ما برای عزت این نظام از جانمان گذشته ایم و با بالا و پایین شدن قیمت مرغ دست از نظام نخواهیم کشید