يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

کاربرد سقف وافل در دنیای مهندسی

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب: 860585
سقف های وافل با کاهش میزان نیاز به استفاده از بتن در ساخت و ساز یکی از کاربردی ترین سازه ها در دنیای مهندسی به شمار می رود. از زمانی که مردم نیاز به اجرای ساختمان های بزرگ و امن را احساس کردند، سقف های وافل مورد توجه قرار گرفتند.
با افزایش اهمیت بتن در عرصه های عمرانی، بشر همواره به دنبال روش هایی برای کاهش استفاده از بتن در سازه های مورد نیاز خود می گشت. سقف های وافل با کاهش میزان نیاز به استفاده از بتن در ساخت و ساز یکی از کاربردی ترین سازه ها در دنیای مهندسی به شمار می رود. از زمانی که مردم نیاز به اجرای ساختمان های بزرگ و امن را احساس کردند، سقف های وافل مورد توجه قرار گرفتند. تاثیر این سازه ها در کاهش حجم مواد به کار رفته در ساختمان سازی یکی از مهمترین مزایای آن ها در دنیای مهندسی به شمار می رود. 

کاربرد سقف وافل در عرصه معماری 

بخش معماری ساختمان یکی از مهمترین مراحل اجرای پروژه به شمار می رود. در این زمینه نیز سقف وافل یکی از بهترین ها به شمار می روند. زیبایی ظاهر این سازه ها یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. حفاظت از دهانه های مختلف در طراحی های پروژه های بزرگ یکی از مزایای بزرگ سقف وافل به شمار می رود و در عرصه معماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
معماری امروزی بر استفاده از کلیه فضاهای موجود در محیط تاکید دارد. با استفاده از این سازه ها به کارگیری همه بخش های محیط ساده تر می شود. معماران همچنین به دنبال روش هایی برای از بین بردن موانع و دردسرهای محیط می گردند. با استفاده از سقف وافل تعداد ستون های به کار رفته در سازه نیز به شدت کاهش می یابد. به این ترتیب زیبایی محیط چندین برابر خواهد شد. در قسمت زیرین سقف های وافل ساختاری مشبک به وجود می آید که از نظر زیبایی شناسی در سطح قابل قبولی قرار دارد و برای هرگونه طراحی مناسب خواهد بود. 
 

کارایی سقف وافل در تاسیسات اسکلت ساختمان

اسکلت بتنی ساختمان نیز تا حد قابل توجهی از مزایای سقف وافل تاثیر می پذیرند. در سازه های سقف وافل، فضایی شبکه مانند به وجود می آید که امکان عبور تاسیسات را فراهم می کند. به این ترتیب شبکه تاسیسات بدون این که در معرض دید قرار داشته باشند، از محیط عبور می کنند. این تاسیسات مشکل سازه ای نیز به وجود نمی آورند. برای اجرای بهتر تاسیسات در ساختار سقف وافل باید پیش تر مسیرهای عبور تاسیسات را به صورت کامل مشخص کنید. پس از اجرای سقف دیگر راه حلی برای عبور این سازه ها نخواهید داشت. 

کارایی سقف وافل بر مقاوم سازی ساختمان

در دنیای مهندسی امروزی به امنیت و مقاوم سازی سازه های موجود نیز توجه می شود. کاربرد سقف وافل در مقاوم سازی ساختمان های امروزی نیز از مزایای مهم و کاربردی در این حوزه به شمار می رود. با به کار بردن سقف وافل در محیط ساختمان سازه مورد نظر بسیار مقاوم و سبک خواهد شد. سبک سازی ساختمان اولین قدم برای مقاوم سازی آن به شمار می رود. حذف بتن ناکارآمد در این سازه ها سبب افزایش مقاومت ساختمان خواهد شد. این مسئله در مبحث لرزه شناسی نیز مورد توجه قرار می گیرد. در صورت حذف بتن در سقف وافل، امواج زمین لرزه کمتر جذب سازه مورد نظر خواهند شد. هر چه وزن یک بنا کمتر باشد، آسیب های وارده به سازه مورد نظر نیز کاهش می یابند. 

کاربرد سقف وافل در فونداسیون ساختمان

در دنیای مهندسی توجه به فونداسیون ساختمان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مراحل مربوط به آن با دقت بالایی انجام شود. استفاده از سقف وافل تاثیر به سزایی در کیفیت این فرایند بر جای می گذارد. با استفاده از دال وافل به جای فونداسیون سازه از تورم و جذب رطوبت ساختمان پیشگیری خواهد شد. به این ترتیب استحکام سازه مورد نظر به شدت افزایش می یابد. با وجود این اقلام میزان باربری سازه نیز بیشتر می شود. 
استفاده از سقف وافل در فونداسیون ساختمان از ایجاد فشار در سازه مورد نظر پیشگیری می کند. با وجود این سازه ها در ساختار فونداسیون ساختمان نیازی به حفاری و شمع گذاری نیز نخواهید داشت. به این ترتیب سرعت عمل فرایند ساخت و ساز افزایش پیدا کرده و هزینه های اجرای سقف وافل نیز کاهش می یابد. به این ترتیب پی ریزی سازه نیز به سهولت انجام می گیرد. 

کاربرد سقف وافل برای کاهش استفاده از مصالح 

در صورت استفاده از سقف وافل در پروژه های اجرایی و ساخت و ساز میزان بتن مورد استفاده در ساختمان کاهش می یابد. کاربرد کمتر بتن در این سقف ها از مهمترین خصوصیات این سازه های مدرن به شمار می رود. بتن ریزی در این سازه ها به صورت یکپارچه انجام می گیرد. یکپارچگی این فرایند نیاز به هر گونه عامل روان کننده را نیز از بین می برد. به همین خاطر این دال های بتنی در میان سایر سازه های مشابه به برتری رسیده اند. 
 

کاربرد سقف وافل برای حفاظت از محیط زیست

در مهندسی نوین کنونی به دنبال روش هایی برای حفظ محیط زیست هستند. در این میان توجه به نوع مصالح به کار رفته در سازه های موجود اهمیت بسیار زیادی دارد. در این سازه ها از قالب های چند بار مصرف استفاده می شود که نیاز به این متریال را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. کاهش استفاده از مواد اولیه و مصالح نیز بر مزایای زیستی محیطی این سازه ها می افزایند. به این ترتیب سقف های وافل با استقبال بالایی در میان دوست داران محیط زیست رو به رو شده اند. 

جمع بندی

در این قسمت در رابطه با جایگاه مهم سقف وافل در دنیای مهندسی کنونی مطالبی را بررسی کردیم. کارشناسان شرکت فنی مهندسی نوسا، هر یک از دسته بندی های این سازه ها را با ویژگی ها و قابلیت های مهمی معرفی می کنند. همچنین احداث و راه اندازی آن ها مزایای ویژه ای برای ساختمان های امروزی به همراه دارد. سازه های وافل تاثیر به سزایی در صنعت معماری در پروژه های ساختمانی داشته اند. همچنین استفاده از آن ها در پی ریزی و فونداسیون کار نیز تاثیرگذار خواهد بود. این سازه ها بر تاسیسات ساختمانی نیز تاثیرگذار خواهند بود. به همین خاطر انواع سقف وافل یکی از تاثیرگذارترین تجهیزات در عرصه های مهندسی به شمار می روند.
https://jahannews.com/vdcjoyeoiuqemiz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjoyeoiuqemiz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *