شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کنعانی: مذاکره با آمریکا را تکذیب می‌کنم

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 853101
بار‌ها اعلام کردیم توافق موجودی که برای بازگشت طرف‌های مورد مذاکره قرار است انجام شود، همان توافق گذشته برجام است.
کنعانی: مذاکره با آمریکا را تکذیب می‌کنم
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، اظهار داشت: میلاد نبی اکرم حضرت محمد (ص) و همچنین میلاد مسعود حضرت امام جعفر صادق (ع) را خدمت همه ملت بزرگ ایران و شیعیان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در هفته پر میمنت و با برکت وحدت هستیم. این روز‌ها شاهد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی هستیم و امیدواریم شاهد ارتقا وحدت میان امت اسلامی باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد طرح عمان، گفت: در این زمینه آقای وزیر توضیح دادند. بار‌ها اعلام کرده‌ایم. روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم. در این‌باره مذاکرات مختلف و غیرمستقیم با نمایندگان آمریکا برگزار شد. بار‌ها اعلام کردیم توافق موجود که برای بازگشت طرف‌های مورد مذاکره انجام شود، همان توافق گذشته برجام است؛ بنابراین ابتکار عمل‌هایی که از سوی برخی کشور‌های دوست مطرح می‌شود از جمله طرح عمان نه یک توافق جدید بلکه ابتکار عمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین به چارچوب برجام است. در این زمینه ایران از تلاش‌های توأم با حسن نیت کشور‌های دوست و ابتکار عمل‌های آن‌ها برای کمک به بازگشت مسئولانه به برجام استقبال می‌کند.

کنعانی گفت: ایران بار‌ها اعلام کره به روند دیپلماسی و بازگشت به توافق پایبند است.

وی تصریح کرد: روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این تبادل پیام‌ها از مسیر‌های مختلف دیپلماتیک ادامه دارد.

وی گفت: اگر صحبت از طرح هست ایده‌ها و ابتکار عمل‌هایی برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق است. ایران به رغم برخی ملاحظات به مفاد برجام، اما نسبت به این توافق برخلاف طرف مقابل، در عمل پایبندی را نشان داده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران مسیر مذاکره را تا زمانیکه در جهت تأمین منافع ایران باشد، پایبند است. مسیر توافق یک مسیر دو طرفه است.

کنعانی عنوان کرد: ایران نشان داده به مسیر دیپلماسی و مذاکره پایبند است و این مسیر را مادامی که در جهت تأمین منافع ملت ایران باشد دنبال کرده و ادامه می‌دهیم. معطل مسیر مذاکرات برای بازگشت به برجام باقی نمی‌مانیم و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت در حوزه روابط خارجی و مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

وی در مورد سفر دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان به ایران، تصریح کرد: سفر مقام عالی رتبه ارمنستان به ایران در استمرار تماس‌ها و گفتگو‌ها و تبادل نظر‌های ایران با دولت ارمنستان در خصوص مسائل دو جانبه و تحولات اخیر در قفقاز جنوبی است. گفتگو‌هایی با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شد و آخرین تحولات قفقاز جنوبی مورد تبادل نظر قرار گرفت. مقام ارمنستان در خصوص آخرین وضعیت منطقه و روابط ارمنستان و آذربایجان گزارشی ارائه کرد. همچنین تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفتگو قرار گرفت. ایران نیز دیدگاه‌های خود را در مورد تحولات قفقاز مطرح کرد. امروز ملاقات و گفتگو‌هایی را با وزیر خارجه هم خواهند داشت و در این چارچوب گفتگو‌ها ادامه خواهد یافت. ایران از کشور‌های مهم و اثر گذار در منطقه است.

کنعانی عنوان کرد: موضع ایران در ارتباط با مرز‌های منطقه کاملاً روشن و مشخص است و بار‌ها دیدگاه خودمان را اعلام کرده‌ایم. در بحث مرز‌ها هم همواره تاکید کردیم مخالف تغییر مرز‌های بین المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم. معتقدیم این موضوع باید از طریق گفتگو‌های منطقه‌ای حل و فصل شود.

کنعانی در مورد رضایت ایران از اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق، اظهار داشت: براساس توافق قرار بود ظرف ۶ ماه دولت عراق نگرانی‌های ایران را نسبت به وجود نیرو‌های مسلح تروریست در اراضی منطقه اقلیم کردستان عراق را برطرف کنند و پایگاه‌های نظامی آن‌ها را جمع کنند. براساس ارزیابی اولیه ما بخش‌هایی از این توافقنامه تا این مقطع اعلام شده و بخش‌هایی هم باقی مانده است. هیئت ارزیابی ایران جهت ارزیابی میدانی دقیق اجرای توافقنامه به عراق سفر کردند که با استقبال خوب مقامات عراقی مواجه بودند.

وی ادامه داد: ارزیابی از میزان اجرای این توافقنامه گزارش هیئت اعزامی مورد بررسی قرار گیرد که پس از بررسی به اطلاع مراجع رسمی کشور خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: در گفتگو‌های انجام شده، و همچنین در گفتگو‌هایی که با مقامات اقلیم کردستان عراق هم انجام شده خود را متعهد به اجرای این توافقنامه می‌دانند.

کنعانی درباره اظهارات اردوغان درباره زنگزور تصریح کرد: مخالف تغییرات مرز‌های بین‌المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم. با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع کشور‌های منطقه را تأمین و باعث توسعه و رفاه مردم منطقه شود موافقیم. تأکید کردیم با تغییرات ژئوپلتیکی مخالفیم. از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص بازگشت قره باغ به آذربایجان موضع ما روشن بود و از بازگشت این سرزمین‌ها به عنوان سرزمین‌های اشغالی به دولت آذربایجان حمایت کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مسائلی که در منطقه وجود دارد در چارچوب‌های منطقه‌ای قابل حل و فصل است از گفتگو‌های منطقه‌ای به خصوص در چارچوب قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر و همکاری کشور‌ها در این چارچوب حمایت می‌کنیم و همواره اعلام کردیم آمادگی کمک و مشارکت در چارچوب نشست‌های ۳+۳ هستیم.

کنعانی در مورد روابط ایران و مصر گفت: در سایه تحولات مثبتی که در منطقه رخ داده است در مناسبات ایران و مصر هم تحولات مثبتی را شاهد هستیم. نشست دو وزیرخارجه در نیویورک و رؤسای مجالس دو کشور در آفریقای جنوبی انجام شد. این گفتگو‌ها و تماس‌ها با اراده سیاسی مشترکی که شکل گرفته، ادامه دارد. ایران نسبت به توسعه روابط خود با کشور‌های اسلامی و منطقه‌ای اهتمام جدی دارد.

وی در مورد تکرار اهانت به قرآن از سوی دولت سوئد، گفت: در آخرین مذاکراتی که میان دو وزیرخارجه ایران و سوئد در نیویورک برگزار شد وزیر کشورمان این موضوع را به طور جدی مطرح کردند. دولت سوئد مسؤول است از اهانت به مسلمانان دنیا جلوگیری کند.

وی گفت: استناد به قوانین داخلی به هیچ وجه از مسؤولیت‌های دولت سوئد کم نمی‌کند. وزیر خارجه کشورمان با صراحت مطرح کردند که سوئد نمی‌تواند نسبت به ارزش‌های مسلمانان دنیا بی تعهد باشد. ایران این مسئله را به طور جدی پیگیری می‌کند و این موضوع در گفتگو‌های دو و چندجانبه با کشور‌های اسلامی ادامه دارد.

کنعانی در مورد برنامه ایران در حمایت از ارامنه که از قره باغ خارج شدند، گفت: ایران دراین‌باره اقداماتی را انجام داده و ارسال کمک‌های بشردوستانه در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای مطرح شده مبنی بر پیوستن قریب الوقوع ایران به FATF گفت: در مورد سازوکار‌های مرتبط با شفافیت ملی، سازوکار‌های ملی خود را داریم و اینکه برنامه‌ای برای پیوستن به FATF باشد فعلاً برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

کنعانی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه به اذعان کارشناسان ایران چندین و چند سال است که حوزه قفقاز جنوبی رو رها کرده بود و دیپلماسی فعالی نداشت. مایلم درباره چرایی این کوتاهی‌ها بفرمائید و اینکه در حوزه دیپلماسی غیررسمی هم اقدامی بناست صورت بگیرد، گفت: اهتمام دولت ایران به تحولات قفقاز جنوبی جدی است. با جدیت تحولات منطقه را دنبال می‌کنیم و در رایزنی‌ها با مقامات کشور‌های منطقه قفقاز چه در چارچوب دوجانبه و چه سه و چندجانبه تحولات این منطقه به صورت جدی در دستورکار ما قرار داشته و دارد.

کنعانی عنوان کرد: نسبت به حوزه امنیت ملی خود بی تفاوت نخواهیم بود. رایزنی‌ها و تماس‌ها و حتی ابتکار‌های سیاسی مختلف در این رابطه از سوی ایران مطرح است و بخشی از گفتگو‌های جاری در تهران هم در چارچوب این تحولات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسائل منطقه را با حساسیت و جدیت دنبال می‌کنیم، هم در چارچوب کمک به تقویت صلح و ثبات و آرامش در منطقه و هم کمک به مصالح ملی ایران تحولات این منطقه را با جدیت دنبال می‌کنیم و هر جا نیاز به ایفای نقش باشد ایفای نقش می‌کنیم.

کنعانی در مورد روابط ایران و اردن گفت: نشست و گفتگوی خوبی در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک میان دو وزیر خارجه انجام شد که گام‌های تکمیلی دو کشور برداشته شود. انشالله روند جاری منتهی به ارتقای سطح دیپلماتیک دو کشور منجر شود.

وی در مورد از سرگیری روابط ایران با جیبوتی و مالدیو گفت: بلافاصله پس از انجام مذاکرات آقای امیرعبداللهیان با وزرای خارجه این کشورها، بیانیه مشترک از سرگیری روابط با کشور‌های جیبوتی و مالدیو هم منتشر شد.

کنعانی درباره گزارش سالانه آمریکا درباره سلاح‌های کشتار جمعی و ادعا علیه ایران گفت: این ادعا بی ریشه است، ایران عضو متعهد معاهده ان پی تی است و با آژانس انرژی اتمی هم موافقت نامه پادمان را امضا کرده و اجرا می‌کند. ایران بار‌ها اعلام کرده که سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران نقشی ندارد و ایران هرگونه استفاده از اینگونه سلاح‌های کشتار جمعی را مردود می‌داند.

وی گفت: ایران به عنوان بزرگترین قربانی این سلاح‌ها به ویژه در جنگ صدام علیه ایران است که متأسفانه با حمایت‌ها از سوی کشور‌های غربی و آمریکا صورت گرفته است. گزارش بی اساس سالانه آمریکا را تکذیب می‌کنیم و مردود می‌دانیم. دبیرخانه این سازمان تنها ارکان برای بررسی عضویت کشور‌های عضو هستند و آمریکا فاقد صلاحیت برای احصای پایبندی کشور‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مقامات کشور‌های غربی بار‌ها صریحاً به استفاده سلاح‌ها توسط دیکتاتور سابق عراق علیه ایران اعتراف کردند و این امر پنهانی نیست و حتی گفتند شرکت‌هایی را مورد پیگرد قضائی قرار دادند. این لکه ننگ بر دامان این کشور‌ها باقی خواهند ماند. اتفاقاً به رغم ادعا‌های بی اساس آمریکا، این دولت آمریکا است که به ایجاد آزمایشگاه‌های غیرقانونی در جهان سزاوار سرزنش است و باید به جامعه بین المللی پاسخ دهد. این یک فرافکنی است که آمریکا دست به اتهام زنی علیه ایران می‌زند.

وی درباره لغو روادید با عربستان، گفت: لغو روادید با برخی کشور‌ها از جمله عربستان موضوع در دست بررسی توسط وزارت خارجه است. چند طرح و ایده در این زمینه وجود دارد و جلساتی با نهاد‌ها و مؤسسات و سازمان‌های ذیربط در داخل کشور در این خصوص برگزار شده است و بعد از بررسی دقیق همه ابعاد فرهنگی، سیاسی و امنیتی و اقتصادی از جمله با نگاه به سیاست افزایش جذب گردشگر خارجی به کشور، وزارت خارجه طبق قانون جمع بندی کارشناسی و نهایی خودش را برای بررسی و تصویب به هیأت وزیران ارسال می‌کند.

وی درباره انتقال سفارت آمریکا از دمشق به حس که اظهار کرد: هرگونه حضور دولت آمریکا از جمله حضور نظامی این کشور در سوریه بر خلاف نظر دولت سوریه غیرقانونی و برخلاف مقررات بین‌المللی است و دولت آمریکا نمی‌تواند برخلاف درخواست دولت سوریه در خاک این کشور حضور و فعالیت داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدامات دولت آمریکا نقض حاکمیت و تمامیت ارضی دولت سوریه تلقی می‌شود و غیرقانونی و مردود و غیرقابل پذیرش است.

وی درباره سفر مقام ارشدی از آذربایجان، عنوان کرد: برنامه برای سفر مقام یا مقامات عالیرتبه آذربایجان در چارچوب تداوم تبادل هیأت‌هاست و الان تاریخ دقیقی را ندارم که عرض کنم. موضوعات جدی از جمله بازگشایی سفارت آذربایجان و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه قفقاز جنوبی در دستور کار داریم.

وی گفت: روند حضور دوباره دیپلمات‌های آذربایجان روند دلگرم کننده‌ای است و امیدواریم بزودی شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: ایران ارسال کمک‌ها به مهاجران قره‌باغ را در دستورکار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین سفرا افزود: این روند مورد توجه و اهتمام است. اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و روند اداری و سیاسی خود را طی می‌کند.

کنعانی در مورد تبادل زندانیان با آمریکا و کشور‌های دیگر گفت: مرحله تبادل انجام شد، در این ارتباط فعلاً هیچ برنامه جدیدی در دستورکار نیست. البته بحث آزادسازی ایرانیان در خارج از کشور در هر جای دنیا جزو اولویت‌هاست.

وی گفت: ایران نسبت به آزادی شهروندان خودش در کشور‌های دیگر، در چارچوب مسئولیت‌های حمایت کنسولی خود تلاش می‌کند. علاوه بر آزادی پنج زندانی ایرانی در آمریکا، در ارتباط با سایر کشور‌ها هم تلاش‌های زیادی انجام دادیم و موفق به آزادسازی تعدادی از زندانیان و یا بازگرداندن آنان شدیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص غروب برجام و قصد کشور‌های غربی برای نگه داشتن تحریم‌ها گفت: عدم پایبندی به برخی از مفاد برجام هیچ تأثیری بر احقاق حقوق قانونی ایران نخواهد داشت و ایران از حقوق خودش برای مراودات بین‌المللی استفاده می‌کند.

وی درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا تصریح کرد: هرگونه مذاکره مستقیم را تکذیب می‌کنیم.
https://jahannews.com/vdcfxmdcyw6dtya.igiw.html
jahannews.com/vdcfxmdcyw6dtya.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *