شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

کنعانی: ایران معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 849894
ایران علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند.
کنعانی: ایران معطل مذاکرات برجامی نمی‌ماند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره سیاست خارجی ایران و دستاوردهای این مدت گفت: دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی خودش به دنبال توسعه روابط خارجی با همه کشورهایی است که مایل هستند در چارچوب احترام متقابل به گسترش روابط بپردازند. دستگاه دیپلماسی مسئول تنظیم و اجرای سیاست خارجی است. قرار شده که این دستگاه ظرفیت خودش را در خدمت توسعه روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد.
ما در حوزه روابط سیاسی شاهد ارتقا بیش از پیش جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. در حوزه تجارت هم تلاش‌هایی در حوزه همسایگان انجام شده و در این راه شاهد ارتقاء ملموس هستیم. بخشی از این تلاش‌ها ناظر بر پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه بین‌المللی بود که در آخرین تحول رخ داده در پیوستن به بریکس که یک ساختار کاملا اقتصادی است شاهد هستیم. بخشی دیگر از تلاش‌ها ناظر بر تنظیم اسناد بلندمدت با کشورهای دوست بود که در چارچوب اسناد همکارهای جامع بلندمدت با کشورها تهیه شده است.

مجموعه این‌ها دستاوردهای قبل توجه‌ای را در راستای ارتقاء نقش ایران به همراه داشته است. این نقشه‌های راه تنظیم شده می‌تواند ما را در بازه زمانی بلندمدت به نتایج ملموس در تقویت روابط اقتصادی رهنمون کند.

پیش‌نویس بازگشت به برجام آماده بود اما آمریکا از نهایی کردن آن سرباز زد
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سند سپتامبر گفت: ادبیات آقای وزیر در گفتگوی خود کاملا روشن است و این سند جدیدی نیست. همان روند مذاکرات ایران و 1+4 بوده است. آخرین پیش نویس در خصوص برجام در سپتامبر آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها بود اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی در محاسبه غلط و با نگاه به اغتشاشات در ایران و نیم نگاهی به اوکراین با فرصت سوزی از نهایی کردن آن سرباز زدند و نشان دادند که از اراده لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند. اظهارات آقای وزیر ناظر بر همین موضوع بود.

وی در خصوص موعد اکتبر و غروب برجام و برنامه ایران در این خصوص گفت: ما به استقبال رخدادهایی که ممکن است شاهدش باشیم نخواهیم رفت. ایران همه سناریوهای موجود را مدنظر قرار داده و در هر بازه زمانی متناسب با اقدام طرف مقابل اقدام خودش را انجام داده و خواهد داد و باید منتظر موعد باشیم. ایران همه ابعاد و احتملات را بررسی کرده و پیش بینی می‌کند.

ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود باقی نخواهد ماند
کنعانی درباره ادعای رسانه‌های غربی در خصوص فروش نفت و مناسبات تجاری ایران اظهار کرد: اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهدافی مطرح شود. ایران بارها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر احیانا برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند.

ما نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از تمامی روش‌های قانونی استفاده می‌کنیم.

ایران در روند مناسبات خودش از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و دولت‌های زیادی به دنبال ارتقاء همکاری‌ها هستند. ما توانستیم به رغم تحریم‌ها هم نفت خود را صادر کنیم و هم جایگاه خودمان را حفظ کنیم. تحریم‌های ظالمانه بی‌تردید محدودیت‌هایی برای ایران و شرکا ایجاد کرده اما ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود باقی نخواهد ماند.

مناسبات ایران با سوریه و ترکیه
وی درباره دیدارهای وزیر امور خارجه با همتایان سوری و ترکی خود گفت: موضع ایران در ارتباطات با مناسبات دو کشور کاملا روشن است و دیروز هم به طور کامل دیدگاه ایران توسط وزیر بیان شد. بخشی از موضوعات ما با کشور سوریه و ترکیه در ارتباط با موضوعات دوجانبه است. ایران امیدوار است در چارچوب تلاش‌های جاری و مبتنی بر ضرورت اصلاح روابط میان دو کشور، این تلاش‌ها به نتیجه لازم منتهی بشود.

گام‌های برداشته شده برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص گام‌های برداشته شده برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: این موضوع در این دولت به طور خاص محل توجه و اهتمام بوده است. در یکی از چارچوب‌های اساسی هم موضوع تنظیم لایحه حمایت از ایرانیان با همت دولت و همه دستگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و تنظیم شده است و انتظار تصویب نهایی در مجلس است. ان شاالله با تصویب این لایحه زمینه خدمت رسانی به ایرانیان بیش از پیش بیشتر خواهد شد.

در چارچوب تسهیل سفر ایرانیان به داخل از کشور سامانه کنسولی پرسمان تعریف شده است و در سامانه‌های وزارت خارجه شهروندان ایرانی می‌توانند نگرانی‌های خود را مورد پرسش قرار دهند. اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی مورد توجه ماست. همچنین در خصوص مشمولان خدمت سربازی قرار شد تسهیلاتی فراهم شود. در مجموع موضوع خدمات رسانی به ایرانیان خارج کشور در دستورکار وزارت خارجه است و خدمات رسانی بدون هیچگونه ملاحظات سیاسی انجام می‌شود.

در امور داخلی عراق مداخله‌ای نداریم
کنعانی در خصوص تحولات عراق و درگیری‌ها در کرکوک گفت: ما در امور داخلی عراق مداخله‌ای نداریم. با شرایطی که در عراق شاهد بودیم زمینه‌هایی برای شکل گیری برخی از برخوردها و بی ثباتی‌ها وجود دارد و مسئولان عراق طبیعتا تلاش خود را انجام خواهند داد. برای ما حمایت از ثبات داخلی عراق و تلاش‌های دولت مرکزی مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بحران در عراق و میانجی گری‌های ایران گفت:

حمایت از ثبات و امنیت در کشورهای پیرامون اولویت برای ایران است. هرگونه تهدیدات و بحران‌ها تاثیراتش در مرزهای آن نخواهند ماند. هرجایی که از ما کمکی خواسته شد ایران برای کمک و ثبات و یا حل اختلاف در کشورها عمل کرد. دولت عراق از اقتدار و توانایی لازم برای ایجاد امنیت برخوردار است، چنانچه کمکی متصور باشد و درخواست شود ایران کمک خواهد کرد. در ارتباط با سوریه هم تمامیت ارضی این کشور یک اصل اساسی است و همه اقوام و جریان‌های قومی در سوریه بخشی از هویت یکپارچه این کشور هستند و نیروهای اشغالگر باید خاک این کشور را ترک کنند. اصل برای ما کمک به تقویت ثبات در این کشورها است.

وی درباره توافق امنیتی ایران و عراق گفت: جزئیات توافق روشن است. دولت مرکزی عراق در این زمینه مسئولیت دارد و انتظار داریم در چارچوب زمانی مطرح شده مسئولیت‌ها انجام شود.

ماموریت عنایتی تقویت مناسبات دوجانبه ایران و عربستان است
کنعانی در ارتباط با ماموریت آقای عنایتی در عربستان گفت: ماموریت ایشان به عنوان سفیر ایران، تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود.

حمایت از مقاومت را یک اصل می‌دانیم
سخنگو درباره تهدیدات اسرائیل در منطقه و روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: اصل ما روابط با کشورهای همسایه و دوست است. ما موضوعات مختلفی را برای همکاری داریم و سفرهای وزیر خارجه و همچنین مقامات آنان به ایران در راستای موضوعات دوجانبه است. اما ما مسئله فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم. ما همیشه مسئله فلسطین را طرح می‌کنیم و رژیم صهیونیستی را رژیمی نامشروع می‌دانیم و عامل ناامنی، آن را تلقی می‌کنیم. حمایت از مقاومت را ما یک اصل می‌دانیم.

باید حاکمیت ملی سوریه مورد توجه قرار گیرد
کنعانی در خصوص اجلاس چهار جانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه گفت: این موضوع مربوط به ترکیه و سوریه است و برای ایران آنچه که اهمیت دارد این است که باید حاکمیت ملی سوریه مورد توجه قرار گیرد. ایران در تلاش است بتواند این موضوع را میان دو کشور حل و فصل کند، در مجموع تلاش‌های ما ادامه دارد.

رئیس جمهور و وزیر خارجه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهند کرد
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس جمهور و وزیر جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهند کرد. برای ما حفظ حضور در مجامع بین‌المللی یک اصل بوده است. برگزاری دیدارهای دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های مجمع برای پیگیری موضوعات با ابعاد پیچیده برای ما مهم است.

واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکرات محرمانه با کشورهای همسایه
وی در پاسخ به تسنیم در خصوص مذاکرات محرمانه با کشورهای همسایه گفت: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است. طبیعتا در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه ما موضوعاتی را در چارچوب‌های تعریف شده در حال پیگیری هستیم و نتایج را اعلام خواهیم کرد، این یک امر طبیعی است.

کنعانی درباره تحولات بحرین هم گفت: واقعیت امر این است که این اخبار را از منابع مختلف دریافت کردیم. ما نسبت به شرایط زندانیان بحرینی و اعتصاب غذای آنان نگران هستیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین و رسیدگی به خواسته‌های آنان هستیم.

فشارها بر زندانیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. این فشارها برخلاف موازین انسانی و حقوق بشری است. ادامه این شرایط و اعتصاب غذای زندانیان نگران کننده است. ما امیدواریم که دولت بحرین پاسخ دهد. در این زمینه ما خواهان پایان وضعیت کنونی هستیم و نیازمند برخورد حکیمانه و انسانی هستیم و اینکه با فراهم کردن شرایط مناسب، به وضعیت زندانیان رسیدگی شود.

مداخله در امور کشورها جز سیاست تفکیک ناپذیر آمریکا است
وی در خصوص گفته نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر علیه ایران گفت: مداخله در امور کشورها جز سیاست تفکیک ناپذیر آمریکا است. دولت آمریکا باید درک کند که به تحولات داخلی کشورها احترام بگذارد و در امر داخلی آنان مداخله نکند.

روند تبادل زندانیان امیدوار کننده است
کنعانی در خصوص روابط با کشورها گفت: در ارتباط با روابط خارجی اصل برای ما توسعه روابط با کشورهایی است که مایلند در چارچوب منافع مشترک با ایران رابطه دوجانبه داشته باشند. هیچ کشوری از این رویکرد مستثنی نیستند. در ارتباط با کشورهایی که دچار انقطاع روابط هستیم این برای ما یک رویکرد اصولی است. هر کشوری که علاقه مند به توسعه روابط باشد ایران نیز استقبال خواهد کرد.

وی در خصوص زمان تبادل زندانیان گفت: با توجه به ماهیت فنی موضوع تاکنون این روند امیدوار کننده است و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند.

امکان چارچوب سه جانبه میان ایران، ترکیه و عربستان وجود دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گفتگوها برای نشست سه جانبه ایران، ترکیه و عربستان گفت: دنبال روابط با کشورهای منطقه هم در قالب دوجانبه و هم در چارچوب‌های چندجانبه هستیم. ابتکارهای مختلفی مطرح است و ایران متناسب با نگاه به شرایط منطقه‌ای ابتکارهایی را مطرح می‌کند و نیازمند رایزنی هستند. ایران، ترکیه و عربستان سه کشور مهم منطقه‌ای و اسلامی هستند و ظرفیت‌های آنان اثرگذار است و امکان چارچوب سه جانبه میان سه کشور وجود دارد. در رایزنی‌ها این ایده‌ها مطرح می‌شود و نیازمند یک بازه زمانی است.

مداخله در امور لبنان پسندیده نیست
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات لبنان گفت: موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان، موضوع اساسی است. آقای وزیر هم اشاره کردند که بیروت قلب منطقه غرب آسیا است و هرگونه تحول در این کشور می‌تواند اثرگذار باشد. مناسفانه ما با یک انسداد سیاسی در این کشور مواجه هستیم و مشورت‌ها برای رفع انسداد برای ایران حائز اهمیت است. تشکیل دولت در این کشور بسیار مهم است و گفتگوها در این خصوص انجام شد. در داخل لبنان همه متفق هستند که باید از این شرایط خارج شوند و طرف‌های داخلی لبنان در حال گفتگو هستند. امیدواریم که در بازه زمانی کوتاه شاهد به نتیجه رسیدن باشیم و ما تاکید داریم که مداخله در امور لبنان پسندیده نیست و موضوعی مربوط به ملت لبنان است.
https://jahannews.com/vdcjhheoxuqexoz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjhheoxuqexoz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *