چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

نصرالله: مشکل اصلی منطقه، مداخله آمریکا است

جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۰۳
کد مطلب: 845859
دبیر کل حزب‌الله لبنان بعد از ظهر امروز پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شیخ عفیف النابلسی برگزار شد، سخنرانی کرد و گفت که آمریکا و مداخلات این کشور، عامل اصلی مشکلات منطقه است.
نصرالله: مشکل اصلی منطقه، مداخله آمریکا است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شیخ عفیف النابلسی برگزار شد، سخنرانی کرد و گفت که آمریکاییها باید به مداخلات خود در امور داخلی کشورهای منطقه پایان دهند.

شیخ عفیف النابلسی، از علمای شناخته‌شده‌ی لبنان و از حامیان برجسته‌‌ی مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی بود که صبح روز بیست و سوم تیر ماه گذشته، بعد از یک دوره بیماری طولانی درگذشت.

نصرالله در آغاز سخنرانی، وفات این عالم برجسته را به خانواده وی و مردم لبنان تسلیت گفت و تأکید کرد: النابلسی از نسلی از علمایی بود که در برابر دشمن صهیونیستی موضعگیری کرد؛ آن هم در دورانی که علما در آن زمان، فقط به نماز جماعت اکتفا می‌کردند [و در برابر صهیونیستها موضعگیری نمی‌کردند]. این علما، الگوی متفاوتی برای جوانان لبنان ارائه کردند. این افراد بودند که اسلام را به عنوان دینی برای زندگی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه النابلسی و علمای نسل وی، کسانی بودند که از مبارزه خسته نشدند، ادامه داد: وی در جوانی، با شهید باقر الصدر آشنا شد. لذا هر کس که با الصدر مسیر خود را آغاز کند، قطعا به مکتب امام خمینی (ره) خواهد رسید. انقلاب اسلامی ایران هم بهترین فرصتی بود که علمایی مانند النابلسی با آن ارتباط برقرار کردند و این رابطه، گذشته از عرصه تشیع، به اهل تسنن و سایر فرقه‌ها و پس از آن به فلسطین نیز رسید.

دبیر کل حزب الله با اشاره به نقش النابلسی در مقاومت نیروهای لبنانی در برابر دشمن صهیونیستی و نسلی که امثال وی تربیت کرده بودند، تصریح کرد: کسانی که برای حمله صهیونیستها به لبنان برنامه‌ریزی کرده بودند، محاسبات بسیار دقیقی کرده بودند تا بتوانند به اهدافی که مد نظر آمریکا و اسرائیل بود، برسند. چیزی که این معادله را بر هم زد و آمریکاییها و اسرائیلیها را غافلگیر کرد، مقاومت بود که شیعیان طلایه‌دار آن بودند.

نصرالله با تأکید بر اینکه النابلسی از روز نخست، در تشکیل حزب الله نقش مهمی داشته است، خاطر نشان کرد: النابلسی در مراحل اولیه تشکیل حزب الله، مسئول ارتباط با علما بود. وی تمام خانواده خود را وقف حزب الله کرده بود. النابلسی حتی در سالهای پایانی عمر خود نیز از مقرهای حزب الله بازدید می‌کرد. وی می‌گفت که من حاضرم در هر بخشی از حزب الله، کار کنم.

مشکل اصلی منطقه، مداخله آمریکا در همه امور است
وی با اشاره به اینکه مواضع النابلسی در قبال بحرانهای سوریه، عراق و یمن، بسیار روشن و واضح بود و هیچ تعارفی در این زمینه نداشت، عنوان کرد: آمریکا در توطئه بزرگ قصد داشت، سلطه خود را بر منطقه تثبیت کند و حضور خود را افزایش دهد، ولی افرادی مانند النابلسی این توطئه را ناکام گذاشتند. ما معتقدیم که مشکل اصلی منطقه، مداخله مفتضحانه و  همه‌جانبه آمریکا در همه امور است. در مقابل این مداخله، با فرهنگ و سیاست تسلیم اراده آمریکا شدن، روبرو هستیم.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه آمریکاییها مشکل اصلی جلوگیری از تأمین برق در لبنان هستند، گفت:  امسال دومین سال وعده آمریکاست، ولی تا کنون، برق به لبنان نرسیده است؛ زیرا آمریکا از رسیدن گاز مصر و برق اردن جلوگیری می‌کند؛ آن هم به بهانه تحریمهای سزار. باید خشم خود را به آمریکا، شیطان بزرگ نشان دهیم؛ آمریکایی که مستبد است و حتی برق را نیز از ملت مظلوم لبنان دریغ می‌کند.

 دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی٬ لایحه بودجه دفاعی را امضا کرد که شامل قوانینی برای افزایش تحریم‌ها علیه سوریه و متحدان این کشور بود. قانون سزار بخشی از این قوانین بود که به لایحه بودجه دفاعی آمریکا افزوده شد. این قانون ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار خواهد داشت.

مقاومت، تنها راه پیروزی در برابر آمریکاست
نصرالله در ادامه، با اشاره به اینکه آمریکا به عراق نیز اجازه نمی‌دهد پول گاز جمهوری اسلامی ایران را پرداخت کند، تصریح کرد: تصور کنید که اگر قانون سزار نبود، سوریه هم دیگر نیاز به هیچ کمکی نداشت تا بتواند ضررهای جنگ را جبران کند. اشغالگری آمریکا، مانع از آن می‌شود که دولت سوریه به میادین نفت و گاز خود در شرق فرات دسترسی داشته باشد و آن را غارت می‌کند. در یمن نیز، همه مشکلات مردم این کشور و مانع اصلی پایان یافتن جنگ و تجاوز، آمریکاییها هستند. درباره ملت فلسطین نیز این مسئله صادق است.

وی با بیان اینکه اگر به دیکته‌های آمریکا، تن دهیم، وضعیت مانند امروز می‌شود و اگر مقاومت کنیم، پیروز خواهیم شد، تأکید کرد: نیروهای مقاومت، اشغالگران را از فلسطین و عراق خارج کردند. در یمن و سایر مناطق، زمانی که مردم در میادین نبرد در برابر آمریکا ایستادند، پیروز شدند و توانستند نفت و گاز و مرزهای خود را پس بگیرند، ولی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همچنان برخی در قبال مداخلات آمریکا، سرگردان و مردد هستند.

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه باید پول زیادی باید به خزانه لبنان سرازیر شود، در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که [از مسئولان] سؤال می‌کنیم که چرا این کار را انجام نمی‌دهند، پاسخ می‌دهند که سفارت آمریکا از این مسئله جلوگیری می‌کند. اگر خواستار راهکار [برای حل بحران لبنان] هستیم، باید از تسلیم شدن در برابر آمریکا و سفارت این کشور دست برداریم. همان کسانی که در جریان انفجار بندر بیروت، حزب الله را متهم کردند، می‌گویند که عامل رخدادهای اردوگاه عین الحلوه، حزب الله است. ما مسئول درگیری در عین الحلوه نیستیم، بلکه به دنبال راه حلی برای آن هستیم. از همه طرفهای مسئول می‌خواهیم که این درگیری را متوقف کنند.

 درگیری‌های خشونت‌آمیز و مسلحانه در عین الحلوه از شنبه شب آغاز شد. ترور نافرجام «محمود خلیل» ملقب به «ابو قتاده» یکی از فرماندهان گرو‌ه‌ موسوم به «عصبه الانصار» فلسطین در این اردوگاه، بهانه آغاز این درگیری‌ها شد.این فرمانده امنیتی مجروح شد اما یک پناهجوی فلسطینی به نام «عبد فرهود» از اعضای گروه موسوم به «الشباب المسلم» کشته و شش نفر دیگر از جمله دو کودک زخمی شدند. 

در روز یکشنبه هم پس از تیراندازی به سوی خودروی فرمانده امنیت ملی فلسطین در شهر «صیدا» ، درگیری‌های مسلحانه تشدید شد و مناطق «الصفصاف» و «البرکسات» در اردوگاه عین الحلوه، شاهد بیشترین تنش امنیتی بود. 

دوشنبه و سه‌شنبه هم این درگیری‌های مشکوک در این اردوگاه با شلیک گلوله و راکت و آر.پی‌.جی ادامه داشت و منابع رسانه‌ای از حضور عناصر مسلح گروه افراطی «جند الشام» در این درگیری‌ها خبر دادند.کارشناسان در این خصوص، درگیری‌های خونین در عین‌الحلوه را مشکوک دانستند و تأکید کردند:  بعید ندانست که رژیم  صهیونیستی در این فتنه نقش داشته باشد؛ زیرا در سایه افزایش قدرت بازدارندگی حزب‌الله لبنان و تضعیف ارتش اشغالگر به دلیل اختلافات و درگیری‌های داخلی، ایجاد هرگونه تنش و درگیری در داخل لبنان به ویژه در مرزهای جنوبی این کشور به نفع تل‌آویو خواهد بود.
https://jahannews.com/vdcgnn97yak9t74.rpra.html
jahannews.com/vdcgnn97yak9t74.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *