سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲

سنجاق: همه چیز درباره تعمیر شوفاژ

سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 776067

رادیاتورهایی مانند تصویر بالا بر پایه بخار آب کار می‌کنند و امکان بروز مشکل در آنها بسیار زیاد است. خوشبختانه برخی از این مشکلات به آسانی حل می‌شوند و خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. راه حل بسیاری از مشکلات از قسمت دریچه هوا است. 

شوفاژ بخار چگونه کار می‌کنند؟
رادیاتورها دو نوع هستند برخی از آنها با آب گرم و برخی با بخار آب کار می‌کنند. برای آشنایی شما با هر دو نوع توضیحات مربوط به نحوه‌ی کارکرد هر دو مدل را ارائه می‌دهیم.

. شوفاژها با آب گرم
در سیستم های دیگ بخار آب گرم، رادیاتورها همیشه دارای دو لوله در انتهای رادیاتور هستند. یک لوله آب داغ را از دیگ بخار به رادیاتور می‌رساند و لوله دیگر آب را برای گرم شدن دوباره به دیگ منتقل می‌کند. به طور کلی مدل‌هایی که با آب گرم کار می‌کنند دارای دیگ بخار، مخزن انبساط و پمپ آب برقی متصل به دیگ بخار هستند. پمپ آب روی لوله برگشت آب سرد منتهی به دیگ نصب شده است.

. شوفاژها با بخار
این مدل بسیار شبیه رادیاتورها با آب گرم است اما به جای آب گرم بخار در لوله‌ها جریان دارد و دیگر به مخزن انبساط و پمپ آب نیازی نیست. رادیاتورهایی که با بخار کار می‌کنند می‌توانند تک لوله یا دو لوله باشند. در مدل‌های دو لوله در هرطرف رادیاتور یک لوله قرار دارد. یک لوله بخار را به رادیاتور منتقل می‌کند. پس از عبور بخار از رادیاتور، بخار تبدیل به آب شده و از لوله دیگر به دیگ بخار برمی‌گردد. اگر رادیاتور فقط دارای یک لوله است مدل تک لوله‌ای برای شما نصب شده است. در مدل‌های تک لوله در یک سر رادیاتور دریچه هوا وجود دارد که منبع بیشتر مشکلات است. دریچه هوا روی رادیاتور بخار اجازه می‌دهد تا هوای سرد شده در رادیاتور به بیرون منتقل شود و با شروع مجدد چرخه گرمایش، فضایی برای بخار ورودی ایجاد شود. صدای خش خش هوا که از دریچه خارج می‌شود علامت عملکرد عادی است، اما هنگامی که رادیاتور به دما می‌رسد و دریچه هوا بسته می‌شود، سر و صدا باید متوقف شود، بنابراین بخار را در رادیاتور حفظ می‌کند تا بتواند گرمای خود را رها کرده و متراکم شود.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت تعمیر شوفاژ را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن تعمیر شوفاژ در شرق تهران باشید می‌توانید سفارش برای تعمیر شوفاژ ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار سنجاق را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

تعمیر شوفاژی که صدای غر غر می‌دهد
اگر شوفاژ شما که با بخار آب کارمی‌کند صدای غرغر می‌دهد، علت گیرافتادن آب در شوفاژ است و آب نتوانسته به منبع بخار بازگردد. در چنین مواقعی علت یکی از موارد رادیاتور ، شیر کنترل یا دریچه هوا است. برای رفع مشکل موارد زیر را انجام دهید:

1. شیر تغذیه شوفاژ را بررسی کنید
 

۲. شیر تغذیه را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید
مطمئن باشید که کاملا باز است. اگر این شیر در سیستم تک لوله ای کاملاً باز نشده باشد ، ممکن است مانع از تخلیه آب از رادیاتور شود ، در صورت خوردگی یا گیرکردن شیر، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

2. از شیب مناسب اطمینان حاصل کنید.
شیب شوفاژ را بررسی کنید. در سیستم تک لوله‌ای، باید شیر تغذیه و لوله به سمت انتهای رادیاتور شیب داشته باشد. در صورت لزوم پایه رادیاتور بچرخانید تا شیب تنظیم شود. در سیستم های دو لوله‌ای ، مطمئن شوید که رادیاتور در جهت مخالف، به سمت لوله برگشت، شیب دارد.

3. دریچه هوای شوفاژ را بررسی کنید


در سیستم‌های تک لوله‌ای دریچه هوا باید به صورت عمودی باشد. مطمئن شوید که دریچه هوا وارونه، مورب یا کج نیست.

4. دریچه هوا را از نظر رسوبات بررسی کنید.
دریچه هوا ممکن است با رسوبات یا زباله‌های دیگر مسدود باشد، آن را با کمک سرکه سفید تمیز کنید. اگر بعد از تمیز کردن بازهم هوا از دریچه عبور نکرد، دریچه را تعویض کنید.

تعمیرات شوفاژی که گرم نمی‌شود
زمانی که رادیاتور گرم نمی‌شود اغلب مشکل بسته بودن شیر هوا است. هوای سرد داخل رادیاتور جمع شده است و از ورود بخار جلوگیری می‌کند.

1. شیر تعذیه را بررسی کنید.
از باز بودن شیر تعذیه مطمئن شوید.

2. ترموستات را بررسی کنید.
در صورت وجود ترموستات در اتاق مطمئن شوید که بالاتر از دمای فعلی اتاق تنظیم شده است.

3. از شیب مناسب اطمینان حاصل کنید.
شیب رادیاتور را بررسی کنید. در سیستم‌های تک لوله‌ای شیر تغذیه و لوله باید کمی به سمت انتهای رادیاتور شیب داشته باشند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *