جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

چگونه حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته را می‌توان پرداخت کرد؟

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 771800
چگونه حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته را می‌توان پرداخت کرد؟
با اینکه پرداخت حق بیمه کارگران از سوی کارفرما اجباری و الزامی است، با این حال به دلایل مختلفی ممکن است کارفرماها در پرداخت حق بیمه کارگران تعلل یا غفلت کنند. عدم واریز حق بیمه از سوی کارفرما باعث می‌شود که که کارگران و کارمندان بعد از بازنشستگی با مشکل سوابق بیمه‌ای رو به رو شوند. در چنین مواردی افرادی که با این مشکل رو به رو هستند مجبور به حقوق بازنشستگی پایین‌تر از حد معمول خواهند شد و به دنبال راهی برای پرداخت حق بیمه واریز نشده خود هستند. در اکثر موارد مربوط به حق بیمه واریز نشده، خود کارگر در زمان بازنشستگی تلاش می‌کند تا حق بیمه سنوات گذشته را پرداخت کند. اما برخلاف باور عمومی، حق بیمه سنوات گذشته تنها توسط کارفرما قابل پرداخت است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که با این مشکل رو به رو شده‌اید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با نحوه پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته آشنا شویم.


منظور از پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران یا حق بیمه سنوات گذشته چیست؟
قبل از این که به نحوه پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران در گذشته بپردازیم، بهتر است ابتدا با مفهوم حق بیمه سنوات گذشته آشنا شویم. بر اساس قوانین، کارفرما بایستی تمام کارکنان خود را بیمه کند و حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت کند. حق بیمه بین کارفرما و کارگر تقسیم شده است. بر اساس قانون حق بیمه 30 درصد از حقوق را تشکیل می‌دهد که 23 درصد آن بر عهده کارفرما و 7 درصد آن بر عهده کارگر است. اما متاسفانه بسیاری از کارفرماها و شرکت‌ها این قانون را به طور کامل اجرا نمی‌کنند. شرکت‌های ثبت نشده یا غیر رسمی معمولاً از پرداخت حق بیمه سرباز می‌زنند.

زمانی که به دلیل تعلل یا تخلف کارفرما، حق بیمه کارگران واریز نمی‌شود، مشکلاتی را در سوابق بیمه‌ای کارگر ایجاد می‌کنند. معمولاً کارگران در هنگام بازنشستگی متوجه عدم پرداخت حق بیمه خود در گذشته می‌شوند. به حق بیمه‌هایی که در گذشته پرداخت نشده و جزو سوابق کارگر به حساب نمی‌آید، حق بیمه پرداخت نشده سنوات گذشته، یا حق سنوات بیمه گفته می‌شود. برای حل این مشکل چند راهکار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پرداخت حق بیمه توسط کارگر امکان پذیر است؟
برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند با پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگر به صورت شخصی می‌توانند مشکل حق سنوات بیمه را حل کنند، راهی به جز پرداخت سنوات توسط کارفرمایان وجود ندارد. بر اساس قانون، در صورتی که کارگران مدرکی در دست دارند که نشان می‌دهد مدت زمان مشخصی در یک شرکت یا کارگاه مشغول کار بوده‌اند اما حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده است، باید از طریق سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار علیه کارفرمای خود با خواسته واریز حق بیمه واریز نشده ایام اشتغال، شکایتی طرح کنند.

در صورتی که حکم به نفع کارگر اعلام شود، کارفرما علاوه بر پرداخت حق بیمه جریمه سنیگینی نیز باید پرداخت کند. بازنشستگان می‌توانند به راحتی از طریق پیگیری از سازمان تأمین اجتماعی مشکل خود را حل کنند و بدون دغدغه به فکر گذراندن اوقات فراغت خود در دوران بازنشستگی و کارهای جذابی مثل سفر کردن باشند. با خرید بیمه آنلاین مسافرتی می‌توانید به بسیاری از کشورهای جهان سفر کنید و از دوران بازنشستگی خود لذت ببرید.

نحوه پرداخت حق بیمه پرداخت نشده کارگر، چگونه می‌توان سابقه بیمه را افزایش داد؟
اگر در دورانی که کارگر یا کارمند مشغول به کار بوده است، حق بیمه واریز نشده کارگران توسط کارفرما وجود داشته باشد، براساس قانون کار و بیمه اجتماعی دو راه برای پرداخت حق بیمه سنوات گذشته و افزایش سابقه بیمه کارگر وجود دارد. این روش‌ها شامل بیمه تکمیلی مانند بیمه تکمیلی دندانپزشکی نمی‌شود و تنها شامل مواردی است که کارفرما حق بیمه تأمین اجتماعی یا همان حق بیمه پایه را پرداخت نکرده باشد.

شکایت و پیگیری پرداخت حق سنوات گذشته از طریق سازمان تأمین اجتماعی
روش اصلی پیگیری پرداخت حق بیمه پرداخت نشده کارگران توسط کارفرما، پیگیری از طریق سازمان تأمین اجتماعی است. خوش بختانه حتی نیازی به مراجعه حضوری به سازمان نیست. متقاضیان می‌توانند پنل کاربری خود در سایت تأمین اجتماعی مراجعه کنند و از طریق فرم ادعای سابقه، حق بیمه پرداخت نشده خود را مطالبه کنند. کارگران و کارمندانی که حق بیمه سنوات آن‌ها پرداخت نشده است باید برای ادعای خود مدارک قانونی و معتبر ارائه کنند. این مدارک می‌تواند شامل هر چیزی مانند قرارداد کار، اسناد واریز حقوق، و ... شود که نشان دهنده حضور کارگر در کارگاه باشد.

 بعد از ثبت شکایت و بررسی ادله و مدارک از سوی سازمان، در صورت تأیید مدارک، به طور مستقیم حق بیمه واریز نشده کارگران در سابقه بیمه لحاظ می‌شود. سپس تأمین اجتماعی حق بیمه سنوات را از کارفرما دریافت می‌کند.

شکایت و پیگیری حق بیمه پرداخت نشده کارگران از طریق اداره کار
با توجه به این که تعداد شکایات در سازمان تأمین اجتماعی بسیار زیاد است و معمولاً رسیدگی به شکایات حق بیمه پرداخت نشده با اولویت بندی‌هایی مانند سن و تاریخ بازنشستگی انجام می‌گیرد، معمولاً باید مدت زمان زیادی را صرف رسیدگی به شکایات خود کنید. اما راه حل ساده‌تر، پیگیری حق بیمه پرداخت نشده از طریق اداره کار است. کارگران می‌توانند از طریق سامانه جامع روابط کار و به صورت اینترنتی از کارفرمای خود به دلیل عدم پرداخت حق بیمه شکایت کنند. از آنجایی که در پیگیری از طریق اداره کار یک مرحله تحقیق و بازرسی انجام می‌گیرد، حتی اگر کارگر مدرک معتبری نداشته باشد، ممکن است در تحقیقات اداره کار ثابت شود که کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده است. در نهایت مراجع حل اختلاف اداره کار به این موضوع رسیدگی می‌کند و کارفرما را به پرداخت حق بیمه مجبور خواهد کرد.
 

توصیه‌ای برای کارفرمایان؛ جلوگیری از جریمه عدم پرداخت حق بیمه
طبق قوانین همه کارفرمایان باید کارگران خود را بیمه کرده و حق بیمه آن را پرداخت نمایند، در صورتی که حق بیمه کارگران پرداخت نشود جریمه‌های سنگینی از سوی سازمان برای کارفرمایان در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های حسابرسی سالانه بررسی پرداخت حق بیمه کارگران است و حسابرسان توجه بسیار ویژه‌ای به این موضوع دارند. بنابراین کارفرمایان تحت هر شرایطی باید حق بیمه را پرداخت نمایند. علاوه بر این بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر بیمه پایه که اجباری است، از بیمه تکمیلی نیز برای ارائه خدمات درمانی بهتر به کارگران و کارمندان خود استفاده می‌کنند.

 بیمه آسماری شرایطی را برای کارفرمایان فراهم کرده است تا حتی کسب و کارهای کوچک با حداقل 15 نفر بتوانند از خدمات بیمه تکمیلی شرکتی با پرداخت اقساطی و بالاترین سقف پوشش بهره مند شوند. شرکت بیمه آسماری بهترین بیمه تکمیلی ایران است که در کنار ارائه خدمات بیمه تکمیلی خانواده و شرکتی، خدماتی همچون بیمه مسافرتی، بیمه بدنه خودرو و بیمه مسئولیت و مهندسی را نیز با بهترین کیفیت و بالاترین سقف پوشش ارائه می‌کند.

با بیمه آسماری به فکر آرامش کارگران خود باشید
پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران مسئله بسیار مهمی است که در محاسبه سنوات و حق بازنشستگی کارگران تأثیر زیادی خواهد داشت. تنها راه پیگیری پرداخت سنوات بیمه، مراجعه و ثبت شکایت در سازمان تأمین اجتماعی یا اداره کار است که از این دو روش اداره کار به دلیل تحقیق و تفحص روش ساده‌تری خواهد بود. کارفرمایان باید برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی باید به طور مرتب و منظم حق بیمه کارگران خود را پرداخت کنند. بیمه آسماری برای کمک به کسب و کارهای کوچک و برطرف کردن نیازهای درمانی کارفرمایان و کارگران آن‌ها طرح بیمه تکمیلی شرکتی را ارئه کرده است که امکان خرید بیمه تکمیلی به صورت اقساطی برای شرکت‌هایی با حداقل 15 نفر را فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و بهره مند شدن از مزایای بیمه تکمیلی شرکتی آسماری کافی است تا همین حالا به سایت بیمه آسماری مراجعه کنید و درخواست مشاوره خود را ثبت نمایید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *