شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۱۵

راه تشخیص عسل اصل از تقلبی

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۴۷
کد مطلب: 765716
با استفاده از چند روش ساده می‌توانید عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید و مطمئن شوید عسلی که تهیه کرده اید، اصل است.
راه تشخیص عسل اصل از تقلبی
به گزارش جهان نيوز به نقل از برنا، سعید کرانیان کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تقلب در تولید عسل معمولا به دو صورت انجام می‌شود که یکی تغذیه زنبور با شکر و دیگری تولید عسل با شکر، آب و اسانس بدون دخالت زنبور است.
 
کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بعضی افراد برای سودجویی بیشتر یا عدم مدیریت کافی زنبورستان‌ها اقدام به تغذیه کندو با شربت شکر می‌کنند که این کار تقلب در تولید عسل محسوب می‌شود، در این مورد تنها با انجام آزمایش می‌توان تقلبی بودن عسل را تشخیص داد که یکی از آن‌ها اندازه گیری ساکاروز در عسل است و نباید بیشتر از ۵ درصد باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: بعضی از افراد نیز بدون دخالت زنبور با شکر آب و اسانس به صورت پنهانی اقدام به ساخت عسل می‌کنند که عرضه این ماده علاوه بر ضایع کردن حرفه زنبور داری باعث به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان می‌شود.
 
این کارشناس نظارت بر مواد غذایی اظهار داشت: عسل دست ساز با گذاشتن در دهان مانند آب نبات سفت باقی می‌ماند و دیر حل و جذب می‌شود، ولی عسل طبیعی سریعا آب را به خود جذب می‌کند، عسل خوب عسلی است که رنگ کهربایی تیره یا همانند عقیق داشته باشد.
 
کرانی یادآور شد: عسل طبیعی اگر ۲۴ ساعت در یخچال بماند، شکرک نمی‌زند و اگر قاشقی از آن برداشته شود به صورت باریکه‌ای ممتد قطع نمی‌شود.
 
او گفت: عسلی که توسط زنبور عسل تولید شده باشد هنگامی که در دهان قرار می‌گیرد توسط مخاط دهان و رگ‌های زیر زبانی جذب می‌شود، برعکس عسل‌های دست ساز که مانند آب نبات روی زبان مانده و خیلی دیر حل می‌شود.
 
کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از آب یک راه ساده برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی است، گفت:عسل را در آب سرد بریزید، خواهید دید که عسل طبیعی کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می‌کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می‌شود، اما عسل تقلبی سریع در آب حل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رنگ عسل طبیعی قرار نیست حتما کهربایی یا تیره باشه بلکه به پوشش گیاهی منطقه مربوطه
Iran, Islamic Republic of
60درصد،60درصد
Iran, Islamic Republic of
یه جا گفته عسل طبیعی زود آب را جذب میکند یه جا میگه تو آب حل نمیشه!
عسل جنوب
Iran, Islamic Republic of
عسل طبیعی رنگ های مختلفی داره به قول دوستمان بستگی به نوع منطقه وگل گیاه ان دارد، در ضمن بعضی از انها شکرک هم می زند.
Iran, Islamic Republic of
سلام عسل گون هم نوعی عسل هست شکرک هم میزنه ولی دست ساز نیست
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
عسل ساکاروزش از۵بالاتر بود به کفته دکترای شما اصل نیست حیف اون پولی که دادید .
Iran, Islamic Republic of
.........
سینا شاهد
United Kingdom
عسل طبیعی هم شکرک میزند و رنگ عسل بستگی تغذیه زنبور داره گاهی یک کندو کلا از گلهای قرمز تغذیه کردن و قرمز شده حتی سبز هم گاهی دیده میشه
یا باید حرفه ای اینکار باشی یا آزمایشکاه بگه با دهان نمیشه فهمید
Iran, Islamic Republic of
س عسل تقلبی روس نمیزند ولی عسل دست ساز مانند وازلین نرم است عسل خوب روس زد مانند روعن بومی می شود من نسل هفتم این شعل مبارک وتمیز هستم که سود جویان ما را نبود کردند
United States
عسلی که از جای مطمئن بخرید اصل است.....
مینا
Iran, Islamic Republic of
عسل واقعی رنگ چای رو ،بور ویا همون تار میکنه ،اما عسل قلابی تغییری در رنگ چای ايجاد نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
.....
محمدرضا اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا دستگاههای قضایی و کارشناسی و نظارنی بر مواد غذایی با متقلبین و تولید کنندگان و فروشندگان عسل تقلبی و .... و بقیه مواد غذایی تقلبی برخورد موثر و چشمگیر نمی کنند .
Iran, Islamic Republic of
گلوکز مایع هم در تولید عسل تقلبی استفاده میشود..
امیر
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
مطالب فوق .آموزنده و راهنما بود
متشکرم