شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

5غذای سنتی کشور یونان که باید آنها را امتحان کرد

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 752137
5غذای سنتی کشور یونان که باید آنها را امتحان کرد
به گزارش جهان نيوز، یونان که توسط آب های شفاف دریای مدیترانه احاطه شده است، مقصد اصلی تعطیلات از هر گوشه جهان است. جنبه های شگفت انگیز بسیاری برای لذت بردن در این پناهگاه ایده آل وجود دارد، اما وقتی نوبت به تجربه غذاهای یونانی می رسد، غذاهای سنتی مدیترانه ای به هیچ غذای دیگری قابل قیاس نیست. مردم محلی یونان به فراوان بودن دستورالعمل های متنوع تهیه شده از طیف وسیعی از مواد تازه و به غذاهای خود افتخار می کنند. به همین دلیل، برای کسانی که به این کشور سفر می کنند، روشن است که غذاهای لذیذ آن ها یک محصول منحصر به فرد از تغییر و پیشرفت تأثیرگذار در طول سال ها است. خواه در شهرهای اصلی اقامت داشته باشید یا به سمت مجموع الاجزایر موجود در دریای یونان بروید، چند دستورالعمل توصیه شده وجود دارد که نباید آن ها را از دست دهید!
تورهای لحظه آخری الی گشت مانند تور استانبول، تور کیش، تور مشهد و ... را از دست ندهید.

معروف ترین محصول خوراکی یونان چیست؟
پیش از آنکه سراغ غذاهای معروف یونان برویم، می خواهیم شما را با معروف ترین محصول این کشور که در اکثر غذاهای یونانی هم از آن استفاده می شود آشنا کنیم، روغن زیتون فراوان ترین محصولی است که در یونان تولید می شود. از زیتون در یونان قدیم به عنوان گیاهی مقدس و نماد صلح و آرامش یاد می شده و امروزه نیز در میان مردم و فرهنگ یونان جایگاه ویژه ای دارد. این گیاه مفید سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن در تمامی غذاها موجب سلامتی انسان می شود.

سوولاکی (Souvlaki)

گوشت کبابی و سبزیجات قسمت عمده ای از غذاهای یونانی را تشکیل می دهند. روش های مختلفی برای تهیه و پخت این غذاها وجود دارد، با این حال یکی از پرطرفدارترین غذاها در بین مردم یونان، سوولاکی است. این سیخ خوشمزه را می توان از هر گوشتی، از مرغ گرفته تا گوشت خوک تهیه کرد، یا اگر طرفدار غذاهای سالم هستید می توانید انواع سبزیجات مانند فلفل و بادمجان را برای یک گزینه بدون گوشت، کبابی کنید. این غذا را اغلب در کنار گوجه فرنگی خرد شده و پیاز خام در یک نان پیتا همراه با یک قاشق زاتزیکی  سرو می کنند، این ترکیب از طعم ها، تازگی و جذابیت خاصی به این غذا می دهد. زاتزیکی نوعی چاشنی، سوپ یا سس است که در غذاهای جنوب شرقی اروپا و خاورمیانه یافت می شود. این ترکیب از ماست صاف شده با نمک یا ماست رقیق شده مخلوط با خیار، سیر، نمک، روغن زیتون، گاهی اوقات با سرکه یا آب لیمو و گیاهانی مانند شوید، نعناع، جعفری و آویشن تهیه می شود.
 

موساکا (Moussaka)

موساکا از ترکیب خوشمزه گوشت گوسفند چرخ شده، گوجه فرنگی پوره شده، پیاز و سیر تهیه می شود و برای مزه دار کردن غذا به آن دارچین و فلفل فرنگی نیز اضافه می کنند. روی آن لایه های بادمجان ساطور شده، سیب زمینی های کوچک قرار می دهند و در نهایت برای تکمیل درستور پخت موساکا به آن سس بشامل و پنیر اضافه می کنند. به سس بشامل، سس سفید نیز گفته می شود. امروزه برای تهیه سس بشامل، شیر را گرم کرده و به آهستگی کره و آرد را به آن اضافه کرده و بهم می زنند. برای طعم دار کردن سس ادویه های مختلفی مانند فلفل، میخک، پودر موسیرو... به سس اضافه می شود. غلظت سس بشامل به مقدار آرد و شیر استفاده شده بستگی دارد. زادگاه سس بشامل به کشور فرانسه بازمی گردد و گفته می شود نام آن را لوئیس بشامل یکی، از اعضای دربار، گرفته اند. موساکا در کافه و رستوران های سرتاسر یونان یافت می شود، با این حال مردم محلی علاقه زیادی دارند تا این غذای لذیذ را در خانه خود پخته و در جمع های خانوادگی سرو کنند.

پاستیتسو یونانی (Pastitsio)

 


پاستیتسو یا پاستیچیو از ماکارونی پخته با گوشت چرخ کرده و سس بشامل تهیه می شود که یکی از معروف ترین غذاهای یونانی، قبرسی، مصری و مالت است. گرچه این غذای یونانی ریشه از پاستیتسو ایتالیایی گرفته است، اما دستور پخت یونانی آن تبدیل به یک غذای متمایز شده است. نام پاستیتسو از pasticcio ایتالیایی گرفته شده است، از خانواده بزرگ از پای های لذیذ که معمولا براساس گوشت، ماهی یا ماکارونی تهیه می شود.

محبوب ترین نوع معاصر پاستیتسو توسط نیکولاس تسلمنتس، یک سرآشپز یونانی آموزش دیده فرانسوی در اوایل قرن 20 اختراع شد. قبل از او، پاستیتسو پر از ماکارونی، جگر، گوشت، تخم مرغ و پنیر بود و شامل بشامل نبود و در خمیر فیلو پیچیده می شد. شبیه به اکثر دستورالعمل های ایتالیایی پاستسیو، که در خمیر شیرینی بسته بندی می شد، او پوشش را کاملا عوض کرد و آن را به نوعی گراتان تبدیل کرد.

نسخه تسلمنتس - که اکنون همه گیر شده است - دارای یک لایه زیرین است که بوکاتینی یا سایر ماکارونی های لوله ای است، و پنیر یا تخم مرغ به عنوان مواد داخلی در آن استفاده می شود. یک لایه میانی شامل گوشت گاو، یا ترکیبی از گوشت گاو و گوشت خوک چرخ شده با سس گوجه فرنگی، دارچین و میخک است. ادویه های دیگری مانند جوز هندی یا فلفل فرنگی در لایه بالایی که یک سس بشامل یا یک سس مورنی است، استفاده می شود و  پنیر بز رنده شده اغلب روی آن پاشیده می شود. پاستیتسو یک غذای رایج در میان یونانی ها است و اغلب به عنوان یک وعده غذای اصلی، همراه با سالاد سرو می شود.

سالاد یونانی (Greek salad)

سالاد یونانی یا سالاد هوریاتیکی سالادی محبوب در غذاهای یونانی است که به طور کلی با تکه های گوجه فرنگی، خیار، پیاز، پنیر فتا (که معمولاً به عنوان یک تکه روی مواد دیگر سرو می شود) و زیتون (به طور معمول زیتون کالاماتا) تهیه می شود و با نمک، فلفل، پونه کوهی یونان و روغن زیتون طعم دار می شود. از مواد دیگری که به این سالاد سالم و لذیذ اضافه می شود می توان به برش های فلفل دلمه ای سبز یا توت های کاپری (به ویژه در جزایر دودکانیز) اشاره کرد. سالاد یونانی در این کشور اغلب به عنوان صبحانه یا ناهار سرو می شود.

در خارج از یونان، "سالاد یونانی" ممکن است یک سالاد کاهو با ترکیبات الهام گرفته از سالاد یونانی باشد. کاهو، گوجه فرنگی، فتا (که اغلب در تکه های مکعبی شکل مختلف با سبزیجات مخلوط می شود) و زیتون از استانداردترین عناصر سالاد یونانی به سبک آمریکایی هستند. خیار، پپرونسینی (فلفل تند ترشی)، فلفل دلمه ای، پیاز، تربچه، دلمه و آنچوی/ساردین  نیز از دیگر ترکیبات رایج در سالاد یونانی به سبک آمریکایی است. به عنوان مثال، در دیترویت، سالاد یونانی شامل چغندر و در منطقه خلیج تمپا، اغلب شامل سالاد سیب زمینی است.

جایرو (Gyro)

جایرو یک غذای یونانی است که از گوشت پخته شده در یک سیخ گردان درست می شود. مانند شاورما و تاکو پاستور، از کباب بره برپایه کباب دانر تهیه شده است. در یونان بیشتر اوقات با گوشت خوک یا مرغ تهیه می شود، در کشور های دیگر از گوشت گاو، مرغ و گوشت بره نیز در تهیه این غذا استفاده می کنند. این غذا به صورت بسته بندی شده یا پر شده در پیتا، همراه با موادی مانند گوجه فرنگی، پیاز و سس زاتزیکی سرو می شود. در یونان جایرو را به طور معمول با گوشت خوک درست می کنند، اگرچه گوشت های دیگری مانند مرغ نیز استفاده می شود. برای جایرو خانگی، گوشت را به برش هایی تقریباً گرد، نازک و مسطح تقسیم می کنند، سپس بر روی سیخ گذاشته و با چاشنی طعم دار می شوند. معمولا مقداری چربی نیز با مواد ترکیب می یابد. ادویه ها ممکن است شامل زیره، پونه کوهی، آویشن، رزماری و... باشد.

تکه های گوشت، به شکل یک مخروط معکوس، روی یک سیخ عمودی بلند قرار می گیرند، که در مقابل منبع گرما یا منقل به آرامی می چرخد. همانطور که مخروط گوشت می پزد، قسمت های پایین با آب و چربی­ای که از قسمت های بالایی در حال سرریز شدن هستند، آبدار می شود. قسمت خارجی گوشت پس از اینکه به خوبی پخته شد به صورت عمودی در اسلایس های نازک و ترد، تکه می شود. میزان کباب شدن را می توان با تغییر شدت گرما، فاصله بین منبع گرما و گوشت و سرعت چرخش سیخ تنظیم کرد، بنابراین به آشپز اجازه می دهد تا برای هر سلیقه ای کباب گوشت تهیه کند. در کشور یونان جایرو را به طور معمول در یک قطعه پیتا روغن زده و کمی ترد میل می کنند، آن را با گوجه خرد شده، پیاز خرد شده، کاهو و سیب زمینی سرخ کرده، با سس زاتزیکی یا گاهی در شمال یونان، سس گوجه فرنگی یا خردل سرو می کنند.

شما کدام غذا را دوست دارید امتحان کنید؟
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *