يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

مراسم کریسمس در محله جلفا اصفهان

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 749386
مراسم کریسمس در محله جلفا اصفهان
محله جلفای اصفهان، محل زندگی بیشتر ارمنیان اصفهان، یکی دیگر از نقاط معروف ایران است که در زمستان و آستانه‌ی عید کریسمس حال و هوای زیبایی به خود می‌ گیرد. اصفهان و بویژه محل جلفای آن، به همزیستی با ادیان شهرت دارد و مردم با ادیان مختلف به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند‌.

در زمان سلطنت شاه عباس صفوی و به دلیل جنگ هایی كه بین ایران و عثمانی در مناطق مرزی از سر گرفته شده بود، شاه عباس صفوی دستور داد كه ارامنه ساکن در شهر مرزی جلفا كه در منطقه جنگی قرار داشتند جهت جلوگیری از آسیب به داخل ایران كوچ كنند. پس از مدتی آن ها به اصفهان آمدند و در این شهر ساكن شدند. پس از سال ها در این شهر محله ای را هم نام شهر و دیار خود جلفا، نامگذاری کردند، در این منطقه با آرامش مشغول زندگی شدند. محله ی جلفای اصفهان بین خیابان حكیم نظامی و چهار راه نظر واقع شده است. این محله یكی از مناطق تجاری و با قدمت شهراصفهان است كه هم اكنون نیز از پر تردد ترین و پر گردشگر ترین نقاط این شهر به حساب می‌آید.

برای خرید ارزان ترین بلیط پرواز و هتل اصفهان و تور استانبول و تمامی تورهای ویژه کریسمس می توانید به سایت الی گشت مراجعه نمایید.

جشن کریسمس در میان ارمنیان ایران
جشن کریسمس معروف‌ ترین جشن در جهان است که در آیین مسیحیت به‌ منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) و سال نو میلادی برگزار می‌ شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر به تاریخ شمسی چهارم دی ماه جشن می‌ گیرند اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه جشن شب کریسمس را در  ششم ژانویه یا ۱۶ دی برگزار می‌ کنند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان روز ولادت حضرت مسیح پاس می‌دارند.

ارمنی‌ها، بزرگترین گروه مسیحیان کشور ایران هستند که بیشتر در شهر های تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه و سایر شهر ها سکونت دارند و جمعیت حدودی آنها در ایران، یکصد هزار نفر تخمین زده می‌ شود که از این جمعیت حدود ۱۰ هزار ارمنی در استان اصفهان و محله جلفا زندگی می‌کنند.


از همین رو محله جلفا اصفهان دارای کلیسا های زیادی است که یکی از معروف‌ ترین‌ های آنها کلیسای وانک است. کلیسای وانک یکی از قدیمی‌ ترین و زیباترین کلیساهای ایران است. این کلیسا به یکی از بناهای تاریخی و گردشگری استان اصفهان و کشور تبدیل شده است.

در ایران همه ادیان از جمله زرتشتی، کلیمی و مسیحی در برگزاری مراسم مذهبی و قومی خود آزاد هستند، در جلفا نیز همزمان با کریسمس و میلاد مسیح ارامنه ببرگزاری جشن و مراسمات مذهبی خود می‌پردازند.

اتفاق زیبایی که در محله جلفای اصفهان رخ می‌دهد این است که شهروندان و مسوولان اصفهانی نیز هموطنان ارمنی خود را در این روزها همراهی می‌ کنند و علاوه بر چراغانی خیابان‌ ها و کوچه‌ های محل زندگی ارامنه و قرار دادن درختان کاج تزیین شده، این عید مسیحیان را به آنها تبریک می‌گویند و با آنها در جشن و مراسماتشان همراهی می‌کنند.

ارامنی‌های ایران نیز همپای دیگر مسیحیان جهان شب ششم ژانویه را برای گرامیداشت زادروز حضرت مسیح(ع) و شروع سال نو میلادی جشن می‌گیرند که جشن آنها با کاتولیک‌ها ۱۰ روز تفاوت دارد. ارمنی‌های ساکن محله‌ی جلفای اصفهان نیز در این روزها اقدام به تزیین کلیسا با درختان کاج و چراغانی منازل و محله‌ی خود می‌‌کنند. در شب سال نو میلادی همزمان با تحویل سال، ارمنی‌ها با حضور در کلیسا، مراسمات مذهبی خاص خود را انجام می‌دهند، دعا می‌خوانند و صبح روز اول سال جدید، مراسم عید با حضور اسقف اعظم و پیشوای مذهبی برگزار می‌شود. ارامنه از حدود ۱۵ روز قبل از عید سال جدید در خانه‌های خود درخت کاج تزیین شده قرار می‌دهند و در این روزها در اماکن عمومی نیز ارمنی‌ها جشن می‌گیرند.


كلیساها نیز به دلیل بزرگداشت مناسبت میلاد مسیح(ع) و آغاز سال نو، برنامه‌های خاصی  را تدارك می بینند. با پخش موزیك های مذهبی و آئینی و به صدا در آوردن ناقوس كلیساها و تجمع مردم در این محله فضایی بسیار شاد و شور انگیز را به ارمغان می آورند. تزئین خیابان ها، خانه ها و معابر با درختان زیبا و کاج های تزیین شده با نمادهای کریسمس از جمله ستاره ای در نوك آن و پارچه های رنگی به دورشان، حال و هوایی زیبا و جوی شاد را رقم می زند. این نماد ها از سال ها پیش در بین مسیحیان در ایام سال نو رواج داشته است. چراغ های رنگی، عصا و فرشته ای كوچك كه به این درخت آویزان می شود زیبایی و جلوه خاصی را به این درخت می دهد. اغلب مغازه ها نیز در محله جلفا در این منطقه ویترین هایی متناسب با ایام کریسمس دارند و هدیه و گیفت های مخصوص کریسمس را نیز می فروشند. با تاریك شدن هوا، جشنی از نور و زیبایی را در محله ی جلفا مشاهده خواهید کرد.

حال و هوای کریسمس در محله جلفا اصفهان
در محله جلفا اصفهان در شب كریسمس مجموعه ای از بهترین غذاها و شیرینی ها را  ارامنه به مناسبت آغاز سال نو و جشن كریسمس تدارک می بینند. از جمله غذاهای محبوب ارامنه در این شب سبزی پلو با ماهی و همچنین انواع كوكو به ویژه كوكو سبزی است که از خوشمزه ترین و مورد علاقه ترین غذاهایی است كه می توان در این شب در محله با صفا جلفای اصفهان تجربه كرد. نوشنیدنی‌ ها و شیرینی های خانگی خوشمزه كه اغلب توسط خود این افراد تهیه می شود نیز از جمله خوراكی های ارامنه مهمان نواز است كه با رویی گشاده و مهربانی بی اندازه ای از همه مردم استقبال می‌كنند.

در این ایام گردشگران می توانند با برنامه ریزی یك سفر چند روزه با الی گشت و رزرو هتل از میان لیست هتل های خوب اصفهان در یكی از بهترین شهرهای گردشگری ایران اقامت کنند. همچنین در روزهای آغاز زمستان و جشن کریسمس از محله جلفا دیدن کنند به تفریح و لذت بپردازید. اگر اهل كافه گردی و لذت بردن از لحظاتی به یاد ماندنی در شهر اصفهان می باشید، رستوران های شیك و دمنوش خانه هایی كه همانند آن را در كمتر نقطه ای از كشور می توانید بیابید را به شما پیشنهاد میکنیم، قطعا محله جلفا بهترین انتخاب برای شما است.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *