شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

بودجه ۱۴۰۰ یک بمب اقتصادی است/ دولت می‌خواهد موضوع افزایش حقوق را سیاسی کند

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 748962
استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اگر لایحه دولت توسط نمایندگان مجلس تصویب شود مانند یک بمب اقتصادی است که سال آتی منفجر خواهد شد به طوری که شرایط اقتصادی را رئیس‌جمهور و دولت بعدی هم نمی‌توانند کنترل کنند.
بودجه ۱۴۰۰ یک بمب اقتصادی است
به گزارش جهان نيوز، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بودجه ۱۴۰۰ یک بمب اقتصادی است
اگر لایحه دولت توسط نمایندگان مجلس تصویب شود مانند یک بمب اقتصادی است که سال آتی منفجر خواهد شد به طوری که شرایط اقتصادی را رئیس‌جمهور و دولت بعدی هم نمی‌توانند کنترل کنند.

تورم بخشی از آسیب‌های این انفجار خواهد بود. البته بعید می‌دانم کسانی که این لایحه را طراحی کرده‌اند ندانند تبعات و آثار منفی آن چیست و به نظر می‌رسد با علم و آگاهی قبلی بوده است.

دولت برای امتیازدهی مجدد به آمریکا مجلس را مشغول بودجه کرده
عده‌ای معتقدند اساسا این لایحه برای مشغول کردن نمایندگان و دیگر قوا به بودجه تنظیم شده تا دولت اقدامات خود را برای پیاده کردن سیاست مذاکره با غرب اجرایی کند؛ البته مذاکره که چه عرض کنم، بهتر است اسمش را بگذاریم امتیاز مجدد به آمریکایی‌ها.

نسخه‌های غربی برای شرایط تورمی طراحی نشده
در دولت مرحوم هاشمی‌‌رفسنجانی سیاست‌های دیکته شده صندوق بین‌المللی پول تحت عنوان تعدیل اقتصادی در کشور اجرایی شد.

طبق این سیاست‌ها یک سازش و ارتباطی با اروپایی‌ها و آمریکایی‌‎ها در دستور کار قرار گرفت، مسیری هم که دولت امروز در آن حرکت می‌کند، خارج از این موضوع نیست.

یکی دیگر از اصول تعدیل اقتصادی تثبیت حقوق است. این موضوع هم در کشور ما اجرایی شده به طوری که هیچ‌گاه حقوق کارمندان و کارگران به تناسب میزان تورم افزایش پیدا نکرده است.

مسؤولان متوجه نیستند نسخه‌های غربی برای شرایط تورمی طراحی نشده و صرفا برای شرایط عادی است.

دولت می‌خواهد موضوع افزایش حقوق را سیاسی کند
اینطور که پیداست دولت در لایحه بودجه سال آینده به شکلی طراحی کرده که حقوق کارمندان ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. باید توجه داشت تورم سال جاری بیش از این رقم است.

دولت می‌خواهد موضوع افزایش حقوق را سیاسی کند به طوری که در نهایت اگر سقف بودجه کاهش یافت به مردم بگوید نمایندگان اجازه افزایش حقوق را ندادند.

شاخص‌های اقتصادی بسیار نگران‌کننده است/ با طراحی تعاونی کالاهای مورد نیاز مردم تامین شود
متاسفانه شاخص‌های اقتصادی بسیار نگران‌کننده است و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند که این مسائل باید در بودجه در نظر گرفته شود.

آقای روحانی در تمام سخنرانی‌هایش می‌گوید در جنگ اقتصادی هستیم اما هیچ‌گونه شرایط دفاعی را از ایشان نمی‌بینیم.

ما زمانی که در جنگ نظامی هم بودیم این موضوع وجود داشت و با طراحی تعاونی، سعی شد کالاهای مورد نیاز مردم تامین شود. امروز هم باید اینچنین باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عملکرد و رفتار دولت روحانی تاکنون در کشور سیاسی بوده است.