پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۵
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با جهان نیوز:

دولت روحانی در سال هشتم هنوز برای بودجه نویسی خبره نشده‌/ نباید بودجه را به بود و نبود تحریم و تغییر رئیس جمهور آمریکا شرطی کرد/ قیمت ارز بعد از برجام ۹ برابر شد/ هنوز نگاه به بودجه سیاسی است به جای کارشناسی

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 748808
میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه دولت نباید بودجه را به بود و نبود تحریم‌ها و تغییر رئیس جمهور آمریکا شرطی کند، گفت: دولت در هشتمین سال تدوین بودجه باید آنقدر ورزیده باشد که بتواند در هرحال یک بودجه قابل اتکا بنویسد.
دولت روحانی در سال هشتم هنوز برای بودجه نویسی خبره نشده‌/ نباید بودجه را به بود و نبود تحریم و تغییر رئیس جمهور آمریکا شرطی کرد/ قیمت ارز بعد از برجام ۹ برابر شد/ هنوز نگاه به بودجه سیاسی است به جای کارشناسی
گروه اقتصادی جهان نيوز: حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با جهان نيوز در پاسخ به این سوال که آیا درخواست اصلاح لایحه بودجه از دولت و ارسال مجدد آن به مجلس به معنی رد کلیات لایحه بودجه است، اظهارداشت: خیر، این موضوع به معنای رد شدن کلیات بودجه نیست و با توجه به اینکه منابع درآمدی بودجه از جمله درآمدهای نفتی تغییر و کاهش پیدا کرد این بودجه نیاز به اصلاح داشت.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت سهم صندوق توسعه ملی را برای بودجه سال آینده 20 درصد از فروش نفت در نظر گرفته است که با توجه به پیش بینی دولت برای فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت این رقم باید به 38 درصد برسد. موافقت رهبری با 20درصد سهم صندوق در حالت فروش روزانه یک میلیون بشکه است و دولت باید برای باقی ماندن سهم صندوق روی 20 درصد از رهبری مجوز بگیرد. دولت در این چند سال گذشته از صندوق توسعه استقراض کرده و اگر نفت بیشتری بتواند بفروشد باید بدهی‌هایش را به صندوق توسعه پرداخت کند. بنابراین پیش بینی می‌شد یک رقمی در حدود 150 هزار میلیارد تومان کسری زودرس در خصوص منابع بودجه به وجود آید و این را باید دولت اصلاح کند و به مجلس بدهد.
 
نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به اینکه دولت با نگاه خوش بینانه بودجه 1400 را نوشته، گفت: دولت به این امید که تحریم‌ها برداشته شود و صادرات نفت را 2.5 برابر افزایش دهد بودجه را تنظیم کرده، اگر این مقدار نفت را نتواند صادر کند، استقراض از صندوق توسعه و همین طور فروش اوراق مشارکت به عنوان جایگزین دیده شده که این‌ها عامل تورم در اقتصاد کشور خواهد بود و ظرفیت آن هم محدود است. دولت باید احتیاط کند و همه چیز را نمی‌شود به اوراق مشارکت وابسته کرد چراکه این کار به نوعی پیش فروش و پیش خور کردن بودجه سال آینده است. در چنین شرایطی باید هزینه‌ها را بیشتر کنترل کرد نه اینکه منابع را افزایش داد.
 
وی با بیان اینکه دولت از تجربیات سال های گذشته عبرت نگرفته، تشریح کرد: تجربیات تلخی داشتیم نباید اقتصاد کشور را به این نوع خوش بینی‌ها و خوش خیالی‌های غیر واقعبینانه وابسته کرد. نگاه واقع بینانه به روابط بین الملل و ترفندهای دشمن ما را به این نقطه می‌رساند که در گذشته اعتماد به دشمن کردیم و در اقتصاد ضربه خوردیم و قیمت ارز بعد از برجام 9 برابر شد. تغییر رئیس جمهور یک کشور بیگانه ممکن است برخی از سیاست‌ها را تغییر دهد اما به صورت ریشه‌ای و اساسی نگاه و رفتار آن‌ها را نسبت به ایران تغییر نمی‌دهد.
 
نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر بر اینکه دولت باید درآمدها را واقعی ببینند و هزینه ها را کاهش دهد، گفت: دولت باید به منابع پایدار فکر کند نه به درآمدهای نفتی و فروش اموال و دارایی‌های دولتی که اینها قطعی و محقق الوصول نیست. پایه های مالیاتی برای قشر متمول و درآمدهای بالای جامعه مانند عایدی سرمایه و جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح برخی تعرفه های گمرکی و حذف بعضی از رانت هایی که در قیمت ارز دولتی وجود دارد این ها می‌توانند کلی از مشکلات بودجه را حل کند.
 
میرتاج‌الدینی در پاسخ به اینکه آیا مسئولان دولتی قصد همکاری با مجلس را دارند یا لجبازی، بیان کرد: نمی‌توان قضاوت کرد دیدگاه ها متفاوت است اما تلاش می شود با تعامل با دولت به نقاط روشنی رسید که به نفع جامعه باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه منابع در آمدی که امکان تحریم آن وجود دارد را باید کنار گذاشت، مطرح کرد: تحریم ها که تهدیدی برای کشور به حساب می آید را باید تبدیل به فرصت کرد. خیلی از صنایع در دوران تحریم خودکفاشدند و بسیاری از قطعات استراتژیکی را که به ایران نمی‌دادند ورود فکر خلاق جوانان در این عرصه توانست نیاز کشور را تامین کند، لذا لازم است که دولت به تولید داخلی تکیه کند.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان با تاکید بر اینکه دولت نباید بودجه را به بود و نبود تحریم ها و تغییر رئیس جمهور آمریکا شرطی کند، گفت: دولت در هشتمین سال تدوین بودجه است و باید آنقدر ورزیده و خبره باشد که بتواند در هر حال یک بودجه قابل اتکا و پیشرو و پیش برنده بنویسد که متاسفانه چنین انتظاری برآورده نشده و بیشتر نگاه سیاسی به بودجه دارند در حالی که باید نگاه کارشناسانه داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Russian Federation
.....
Iran, Islamic Republic of
بودجه 1400 واقع بینانه نیست و تورم زاست مجلس باید ساختار بودجه را اصلاح نماید.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
این چه حرفیه شما می زنید جناب نماینده!!.