جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۲۸

زیدآبادی: ایران مجبور است به پذیرش برجام‌های جدید بیاندیشد!

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 744769
یکی از راه‌ها و یا شاید مهمترین راه برای خروج از این چالش ها، بحران های کنونی و کاهش مشکلات ایجاد یک روزنه جدید به سوی دنیا باشد و این مسئله هم قطعا از طریق و مسیر مذاکره با آمریکا عبور می‌کند.
ایران به پذیرش برجام‌های جدید بیاندیشد!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، احمد زیدآبادی تئوریسین چپ و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در قسمتی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آن را منتشر کرد، گفته است: اکنون پاره ای از این اصولگرایان مدعی و یا حتی واقعا متوهم هستند و ذیل این توهم و ادعای خود بر این باورند که اگر قوه مجریه و ریاست جمهوری به آنها برسد با سیاست ها و برنامه های خاص داخلی و خارجی می توانند بر مشکلات، چالش ها و معضلات فائق آیند. ولی واضح است که این مسئله به دور از واقعیت های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. بنابراین من این احتمال را چندان دور از ذهن نمی دانم که اگر در انتخابات ۱۴۰۰ دولتی از جریان اصولگرا روی کار بیاید به زودی متوجه واقعیات ناخوشایند کشور و حجم گسترده ای از چالش‌ها و معضلات خواهد شد. در این صورت یکی از راه‌ها و یا شاید مهمترین راه برای خروج از این چالش ها، بحران های کنونی و کاهش مشکلات ایجاد یک روزنه جدید به سوی دنیا باشد و این مسئله هم قطعا از طریق و مسیر مذاکره با آمریکا عبور می‌کند.

او در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین تصریح می‌کند:‌ شدت چالش ها، معضلات و مشکلات داخلی کشور به قدری جدی است که اگر ساختار بخواهد سیاست های کنونی را ادامه بدهد، هزینه‌ های پیگیری این سیاست ها را به قدری بالا ببیند که مجبور به انتخاب بین گزینه «بد» و «بدتر» باشد. لذا امکان پذیرش برجام های جدید در قالب مذاکره پیرامون توان موشکی و دفاعی، نفوذ منطقه ای و دیگر مسائل برای جلوگیری وقوع امر بدتر که همان فروپاشی کامل است، وجود دارد. چون به باور آنها حفظ نظام از اوجب واجبات است و برای تحقق این هدف اتخاذ هر تصمیم، انتخاب هر مسیر و پیگیری هر اقدامی، ولو ناخوشایند و تلخ را قابل توجیه می دانند.

زیدآبادی این نکته را هم اضافه کرده است که: "باز تاکید می کنم که اکنون چالش جدی ساختار سیاسی کشور آن است که باید به این سوال به طور جدی و راهبردی پاسخ دهد که چه برنامه‌ای برای نظم نوین منطقه ای و جهانی دارد؟ آیا به دنبال تقابل با آن است و یا به دنبال همراهی؟ قطعاً انتخاب هر کدام از این مسیرها تبعات و هزینه های خاص خود را دارد. پس اگر در آینده مذاکراتی شکل بگیرد، مذاکراتی روی برجام های جدید خواهد بود.

*این تحلیل‌های آقای زیدآبادی یادبودی از رمان "آلیس در سرزمین عجایب" است.

در بحث اصولگرایان و فرمول‌های آنها برای حل مشکلات کشور؛ منطقی نیست که آقای زیدآبادی قبل از امتحان پس دادن اصولگرایان بگویند آنها غیر ممکن حرف می‌زنند!

چه اینکه اصولگرایان اولا کارنامه‌هایی مثل به کارنامه جهادی قالیباف در شهرداری تهران را در چنته دارند که در سونامی تحریم داخلی و خارجی اما بهترین کارنامه را برجا گذاشت و ثانیا آقای زیدآبادی و دوستان ایشان از پس سال‌ها حضور در قدرت و اشغال ساختمان پاستور تن به رقابت جوانمردانه انتخاباتی هم بدهند تا اصولگرایان پیروز بشوند و مردم بفهمند که راست‌ها برای مشکلات کشور نسخه کارآمد اجرایی دارند یا ندارند!؟

در بحث برجام و پسرعموهای آن هم آقای زیدآبادی باید بداند که حتی همین برجامِ روحانی و اصلاح‌طلبان هم اولا هرگز مورد طلب و خواست نظام اسلامی نبود و ثانیا وقوع آن نیز هیچ نانی را ولو برای نمایش در سفره آقای روحانی و شرکای اصلاح‌طلب او نگذاشت که اکنون امیدی به برجام‌های دیگر باشد!

پس بنا به رویه معقولات، اولا کسی جز اصلاح‌طلبان دنبال برجام نیست و ثانیا نسخه اصلی برجام هم فاقد دستاوردهای "تقریبا هیچ" بوده است؛ چه رسد به نسخ آزمایشی آن.

و حال سؤال اینجاست که علت اصرار بیقاعده امثال زیدآبادی به برجام‌های ۲ و ۳ و ۴ و... چیست!؟

گفتنیست، اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاحات از انتخاب آقای بایدن در آمریکا به وجد آمده‌اند و البته دلیل این شور و شعف نیز در ظاهر امر بر ما پوشیده است...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرغ جماعت اصلاحاتچی یک پا دارد و بس!.
سیدمحمدحسین
Iran, Islamic Republic of
ایران به هیچ چیزی مجبور نیست ما که نمی خواستیم وازرد این بازی ها بشیم اکا حالا که همه گونه تحریم و فشار رو بما آوردند دیگه بدنمون داغ شده
Iran, Islamic Republic of
اگر اصلاح طلب بر روی موضوعی اصرار داشت بخاطر رویدادی ذوق داشت تجربه به من میگوید که به شدت از آینده بیمناک باشم
هشیار
Iran, Islamic Republic of
اینها می خواهند با تحمیل برجام های موشکی و منطقه ای ایران را به سرنوشت لیبی و عراق دچار کنند.
United States
واقعا انسان از این افکار نمی دونه چی میشه گفت!!
Iran, Islamic Republic of
ایشان از نظر خودشان درست می گوید زیرا به توهم خودشان تمام تلاش خود را (چه حزبی و چه با استفاده از ظرفیت دوستان دولتی )کردند تا زمینه این اتفاق را فراهم سازند .
Iran, Islamic Republic of
زید ابادی کاملا درست میگه
حمید
Iran, Islamic Republic of
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط هرگونه تعامل با امریکا باید باشد.
Iran, Islamic Republic of
. اصلا درست نمیگه و با پذیرش برجام ایران در زیر چکمه های آمریکا لگد مال خواهد شد و آن زمان پشیمانی دیگر دیر است
56
Iran, Islamic Republic of
این جماعت کدخدا ر با خدا اشتباه گرفتن (نعوذ بالله)..
Iran, Islamic Republic of
به این روحیات چه میشود گفت!
Iran, Islamic Republic of
اینها چرا این حرفها رو میزنند
Iran, Islamic Republic of
تعامل با جهان... با این روش خیلی جالبه!!!!!
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست.
Iran, Islamic Republic of
این تعامل با جهان نیست تعامل با دشمن است.
Iran, Islamic Republic of
این آمریکاست که مجبور است شرایط ایران را بپذیرد نه آمریکا چون ایران امروز بسیار قدرتمند است
Iran, Islamic Republic of
فروپاشی امریکا همچون اتحاد جماهیر شوروی حتمی است
Iran, Islamic Republic of
یعنی برویم با پای خودمان با آمریکا قرارداد ترکمانچای ببندیم ؟!!...که چی بشه ؟!! اقتصاد ما فقط با دستان قدرتمند خودمان شکوفا خواهد شد
یا مهدی ادرکنی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم جو گیر نباشید شماها از ان ادمهایی هستید که ازگذشته ها عبرت نمیگیرید به همین علت هست که کدخدا را به خدا ترجیح میدهید.
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
زشترین جمله از یک ایرانی بود کهزید آبادی زد
سلام
Iran, Islamic Republic of
هيچ اجباري براي ايران اسلامي و مقتدر نيست كه با آمريكا مذاكره كند ، مگر ...
Iran, Islamic Republic of
اقای زیدابادی یادت باشه اقا فرمودن نه جنگ میشه ونه مذاکره میکنیم وهمچنین گفتنداین رییس جمهورها خوراک مارومور میشن وجمهوری اسلامی همچنان با اقتدار پا برجاست
Iran, Islamic Republic of
...
مهدی
بابا این ها رگ حیاتشون امریکاست چرا متوجه نیستید؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
همه باید با دست فرمون آقایون برونن!!!!؟
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام به نفع ملت و مملکت باشد که هیچ وگرنه......
محمدرضا
United Arab Emirates
.....
Iran, Islamic Republic of
....