دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱
۹
آیت‌الله حائری شیرازی:

وقتی می‌گوییم بانک‌ها اسلامی است ۲ گناه می‌کنیم

پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 739301
اگر در دورۀ شاه ربا می‌گرفتند، به حساب اسلام گذاشته نمی‌شد، مردم می‌گفتند "چون اسلام حاکم نیست رباخوارها این‌گونه ربا می‌خورند."
وقتی می‌گوییم بانک‌ها اسلامی است ۲ گناه می‌کنیم
به گزارش جهان نيوز، این روزها یکی از مسائل بسیار مهم جامعه، موضوع بانکداری اسلامی است، موضوعی که از آن سخن گفته می‌شود اما به آن عمل نمی‌شود. رهبر معظم معظم انقلاب نیز بارها به لزوم رویکرد اسلامی بانک‌ها تأکید کردند، ایشان در بیانی این‌طور فرمودند:

«اساس بانک توسعه‌ی اسلامی بر پایه‌ی مبانی شریعت و احکام اسلامی است» (83/6/25) مراجع عظام تقلید نیز بارها در سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها و پیام‌های متعدد از وضعیت نابسامان و ربوی بانک‌ها گلایه و شکایت کرده‌اند اما یا گوش شنوایی نیست و یا هست ولی خودشان را به نشنیدن می‌زنند.

دربارۀ اهمیت دوری از مال ربوی آن هم در جمهوری اسلامی همین بس که خدای متعال فرمود:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ فَإِنْ لَمْ‌تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید؛ و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است واگذارید، پس اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌اید.

مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در بیانی می‌فرمود: اگر در دورۀ شاه ربا می‌گرفتند، به حساب اسلام گذاشته نمی‌شد، اسلام بدنام نمی‌شد، مردم می‌گفتند "چون اسلام حاکم نیست رباخوارها این‌گونه ربا می‌خورند."

وی افزود: اما الآن چه می‌گویند؟ ما وقتی می‌گوییم این بانک‌ها اسلامی است، دو گناه می‌کنیم؛ یکی اینکه این کارها را امضا می‌کنیم و یکی اینکه این کارها را گردن خدا می‌اندازیم.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
نباید خودمان را با چند تعریف و آیین نامه گول بزنیم و بگوییم بانکداری اسلامی!!! در حال حاضر سیستم بانکداری کشور ربوی است .
Iran, Islamic Republic of
جناب حایری... در آن دنیا باید جوابگو....باشی.
Iran, Islamic Republic of
جوابگوی چی باشد؟حرف حق؟
Iran, Islamic Republic of
...!!!
Iran, Islamic Republic of
تا تورم وجود داره سیستم بانک ها هم همینه!
ن
Iran, Islamic Republic of
ولی خودشان را به نشنیدن می‌زنند. کوچه علی چپ
Canada
.............
United Kingdom
در چهل سال گذشته هیچ تلاشی برای اجرای بانکداری اسلامی نشده و کسانی که در این مدت در مصدر امور بوده اند خود منتقد وضع هستند.
Romania
تا زمانی که فقر .فحشا.رانت آشغال زاده و ...داریم ...از انسانیت خبری نیست