سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲
۱

چند نکته برای دریافت بهترین نتیجه از مشاوره خانواده

شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 738842
خانواده مهمترین واحد تربیتی و پرورشنده یک جامعه است. برای هر شخص مهمترین افراد زندگی خانواده است. خانواده مانند یک ماشین و یک بدن زنده است که گاهی ممکن است بیمار شود و یا دچار مشکلاتی شود. و یا حتی نیاز باشد تصمیم گیری های درستی در مورد آن داشته باشیم. مشاوره خانواده مانند یک دکتر برای سلامتی خانواده بسیار مهم است. برای دریافت بهترین نتیجه از مشاوره خانواده چه کنیم؟
چند نکته برای دریافت بهترین نتیجه از مشاوره خانواده
مشاور خانواده یا روانشناس خانواده، کلید حل مشکلات خانواده
 
مشاوره خانواده و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات
وقتی یک خانواده شاد و خوشحال است و مشکلات بزرگی ندارد، جای سوال نمی‌ماند همه در این خانواده از زندگی لذت می‌برند. اما همه خانواده ها پایدار، سالم و شاد نیستند. فشارهای زندگی مدرن، استرس های اقتصادی برای پدر و مادر، مشکلات بلوغ و سرکشی فرزندان و تاثیرات مخرب اجتماعی روی خانواده، می‌تواند هر جمعی را به زانو درآورد.

در یک خانواده مشکلات به هر شکلی وجود دارد، بسیاری از خانواده ها می‌توانند در برابر این معضل ها مقاومت کنند. اما گاها این مقاومت ها باعث حل شدن مشکلات نمی‌شود بلکه فقط زمان آن را به وقت دیگری موکول می‌کند که در آینده با شدت بیشتری با آن برخورد خواهند کرد. داشتن یک کمک خارجی که در این مشکلات غرق نباشد و علاوه بر آن راه های خروج از آنها را بداند، بهترین راه ممکن برای عبور از موانع خانوادگی است.

شاید در ابتدا اینگونه به نظر برسد که گرفتن مشاوره خانواده نوعی اعتراف به شکست است و برای اعضای خانواده سخت باشد، شاید نام روانشناس خانواده در جامعه به خوبی جا نیفتاده باشد. اما باید بدانید کسانی که به مشاوره خانواده مراجعه می‌کنند، افرادی شجاع هستند که خانواده خود را دوست دارند و می‌خواهند در مسیر حل شدن مشکلاتی که در بسیاری از خانه ها هست قدم بدارند. این حرکت از آنها یک قهرمان می سازد.

مشاوره خانواده پل عبور از موانع
ابتدا باید بدانید روانشناس و مشاور امور خانواده تنها یک سخنران قوی و یا یه دکتر معمولی نیست. او کسی است که با طی کردن مراحل عملی و تئوری دوره های روانشناسی و بررسی عوامل مختلف به راه حل های قطعی مشکلات دست پیدا کرده است. می‌تواند پلی باشد برای عبور از مشکلات. مشاوره خانواده فقط برای حل و فصل کردن مشکلات و تعارض ها نیست، بلکه بسیاری از اوقات می‌تواند یک مشورت دهنده بسیار عالی در امور خانواده باشد.

مشاور خانواده یک همراه و مشاور قوی در تصمیم گیری های مهم مانند ازدواج، بچه داری، تربیت فرزندان و دیگر چالش های مهم زندگی باشد. پس حتما لازم نیست در مشکلات غرق باشید تا به یک مشاور خوب مراجعه کنید.

جالب است بدانید در کشورهای پیشرفته آمریکایی و اروپایی، هر خانواده یک مشاور دارد که هر چند وقت یکبار به او مراجعه می‌کنند و با بیان مسائل و چالش های زندگی از او کمک می‌گیرند و همین امر باعث شده که سطح کلی فرهنگ وسلامت اجتماعی به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. زیرا خانواده کوچکترین اجتماعی است که جامعه بزرگ ما از آن تاثیر مستقیم می‌گیرد. خانواده سالم فرد سالم می‌سازد و فرد سالم جامعه سالم را تشکیل می‌دهد.

7 نکته برای دریافت بهترین نتیجه از مشاوره خانواده
پس از اینکه با اهمیت مراجعه به مشاوره خانواده آشنا شدید، لازم است در مورد نحوه تاثیر گذاری جلسه مشاوره نکاتی را بدانید و آنها را رعایت کنید. توجه به این نکات باعث می‌شود جلسات مشاوره شما بهترین تاثیر ممکن را داشته باشد و جوابی که می‌خواهید را از آن دریافت کنید.

1) دلیل مشاوره گرفتن خود را بدانید
نکته اول از نکاتی که دقت کردن به آنها باعث دریافت بهترین مشاوره خانواده می‌شود، دانستن دلیل مشاوره گرفتن است. حال منظور چیست؟

اگر قصد مراجعه به مشاوره خانواده را دارید قدم اول این است که به دنبال نتیجه مثبت باشید. اگر برای حل کردن مشکلات خانوادگی به مشاور مراجعه می‌کنید، به دنبال اثبات خودتان و اینکه در مشاجرات حق با شماست نباشید. حق به جانب بودن باعث ایجاد یک سپر و یک گارد بزرگ می‌شود که از تاثیر گذاری مشاوره ها جلوگیری می‌کند. هدف از مشاوره گرفتن اثبات حرف کسی و پیدا کردن مقصر نیست، بلکه مشاوره به شما کمک می‌کند به همراه یکدیگر مسائل را حل کنید و به عنوان یک تیم خوب عمل کنید.

2) انتخاب یک مشاور خانواده خوب و مجرب
انتخاب بهترین مشاور یکی از مهمترین ارکان نتیجه گیری از مشاوره است. در واقع مشاور یک کمک خارجی است که باید بتواند تمام مسائل را از بالا مشاهده کند. ریشه های اتفاقات را پیدا کند و آنها را آسیب شناسی کند. راه حل مشکلات، رفتار ها و ناهنجاری ها را بداند و در واقع خم و چم کار در دستش باشد.

یک مشاوره خانواده خوب باید علاوه بر اینها یک سخنور قوی باشد که بتواند با شیوایی کلام مطالب را به خوبی برای شما تفهیم کند. یک شنونده خوب باشد و با دقت کافی به سخنان شما گوش بدهد و بتواند از صحبت های شما نکات روانشناختی را استخراج کند. به زبانی ساده تر همه چیز به روانشناس وابسته است. یک مشاور خانواده خوب می‌تواند کلید حل مشکلات و قدم رو به جلوی خانواده شما باشد.

3) نوع مشاوره را تعیین کنید
برای دستیابی به مشاوره خانواده می توانید از شیوه های مختلفی اقدام کنید. مشاوره خانواده حضوری، متداول ترین شیوه‌ی مشاوره گرفتن است که در آن مشاور و مراجعه کنندگان در مطب یکدیگر را ملاقات می‌کنند. با شیوع بیماری های اپیدمی مثل کرونا، شیوه های مشاوره نیز دست خوش پیشرفت هایی شد، مراکز پیشرفته روانشناسی خانواده متد جدید مشاوره خانواده آنلاین را به لیست خدمات خود اضافه کرده اند.

این مهم است که شما از چه شیوه ای برای مشاوره بهره مند خواهید شد. گاهی مسئله ای که می‌خواهید در میان بگذارید، بسیار مهم و پیچیده است در این حالت مشاوره حضوری بیشتر توصیه می‌شود تا عمق جان کلام در شما تاثیر بگذارد. البته مشاوره خانواده آنلاین نیز به همان کیفیت انجام خواهد شد و مشاور برای شما به اندازه کافی وقت و انرژی خواهد گذاشت.

4) برای مشاوره خانواده وقت بگذارید
مطمئن باشید هیچ چیز از خانواده شما مهمتر نیست. اگر حس کرده اید نیاز است یک مشاوره خانواده داشته باشید، پس لازم است برای آن وقت بگذارید. بسیاری از اوقات دیده شده است که مشاور و روانشناس خانواده تعداد جلساتی را برای یک خانواده در نظر گرفته اند اما پدر یا مادر خانواده به دلیل مسائل شغلی یا کم کردن هزینه ها اصرار بر کمتر کردن جلسات دارند.

خانواده ارزش وقت گذاشتن و هزینه کردن را دارد. اگر مشکلات شما در خانه و خانواده حل نشود، آرامش از زندگی شما خواهد رفت و این احساس آرامش، شادی و امنیت با هیچ مقدار پول قابل بازگشت نخواهد بود. مشاوره خانواده برای تاثیرگذاری نیازمند یک سیر جلسات و گفتگوها می‌باشد تا تمام تاثیر خود را بگذارد.
 
یک مشاوره خوب می‌تواند در آینده فرزندان تاثیر داشته باشد
 
5) مشاوره خانواده را جدی بگیرید
اگر بهترین مشاور های دنیا با جدیدترین و بهترین متد روانشناسی را برای شما در نظر بگیرند، تا زمانی که نسبت به مشاوره جدی نباشید و به آن اهمیت ندهید برای شما تاثیر بخش نخواهد بود. کسانی هستند که تصور دارند تمام مطالب را می‌دانند و در مشاوره خانواده فقط قرار است حرف های تکراری بزند.

اولا به این نکته توجه کنید اگر می‌دانستید به مشکل نمی‌خورید ثانیا فردی که به عنوان مشاور به او مراجعه می‌کنید، شخصی است که از نظر تئوری با مسائل روانشناختی و روانشناسی آشنا است و در این زمینه چندین سال تحصیل کرده است و عمر خود را گذاشته است و از نظر عملی غیر از شما مراجعه کنندگان دیگری نیز داشته، پس تجربه و علم لازم را برای حل و فصل کردن مشکلات شما، در اختیار دارد.

6) به توصیه های مشاور خانواده عمل کنید
بیشترین اثرگذاری یک مشاوره خانواده را زمانی خواهید دید که به صحبت های مشاور به خوبی گوشی کنید و به راه حل ها و یا گاها تمرین هایی که می‌دهد عمل کنید. بیشتر مشکلات افراد به اختلالات عصبی و رفتاری آنها برمی‌گردد و برای رفع آنها باید یک سری عادت ها را از بین برد و عادت های جدید را جایگزین کرد.

این مهم نیاز به تمرین و تکرار دارد و تنها با عمل کردن به صحبت های مشاور امکان پذیر است. در مسائل خانواده نیز همینطور است، مشاور مشکلات و اتفاقات را می‌بیند آنها را جمع بندی می‌کند ریشه یابی می‌کند و برای درمان آنها راه مناسب می‌اندیشد.

7) جلسات مشاوره خانواده را ادامه دهید
ارتباط مداوم با مشاور و داشتن جلسات مشاوره خانواده به صورت حضوری یا آنلاین بسیار مفید و مهم است. یک مشاور مانند یک مربی و معلم است که مهم است در طول مسیر حل شدن مشکلات در کنار شما باشد تا علاوه بر نشان دادن راه، ناظر روند رو به جلو و حل شدن مشکلات باشد. حتی پس از حل شدن مشکلات برای تداوم آن و جلوگیری از بروز مشکلات جدید، ارتباط خود را با مشاور خود قطع نکنید.

خانواده سکویی برای رضایت مندی شخصی است
وقتی پیوند عاطفی بین زن و شوهر بسته می شود به منبع عاطفی یکدیگر و کمی بعدتر به منبع عاطفی و امنیت خاطر فرزندان خود در می آیند. اگر این منبع ویزگی تغذیه کنندگی خود را به خوبی ایفا کند و در نتیجه نیازهای اعضاء خانواده به طور کافی برآورده شوند خانواده به طور خودکار از یک نظم درونی متعادل پیروی خواهد کرد.

در این شرایط هر یک از اعضاء اهداف مرتبط با خانواده خود را به خوبی می شناسند و می دانند که برای دست یابی به اهداف یک چهارچوب مبتنی بر درک و فهم متقابل لازم است. این نظم و چهارچوب باعث می شود اعضاء خانواده با مشکلات کمتری به صحنه جامعه وارد شوند و درنتیجه موفقیت های شخصی نیز به احتمال بیشتری حاصل می شوند.

تعهد و وظیفه شناسی اعضاء خانواده در قبال فرزندان در وهله اول نیازمند مدیریت هیجان های شخصی است و این مهم درگرو رضایت زناشویی می باشد. در یک مشاوره خانواده خوب به والدین یادآوری می شود که فرزندان آنها به نحوی انعکاسی از خود آنها هستند و مشکلات فرزندان نباید برخواسته از هیجانات ناسازگار زندگی زناشویی باشد.

تعادل در خانواده به معنی فقدان مشکل نیست
برخی مواقع مشکلات نشانه هایی از نیاز به تغییر هستند. خانواده هایی که کمال گرا هستند و کوچکترین مشکلات را تبدیل به فاجعه ای آسیب زا می کنند نیازمند تغییر و تعدیل باورهای خود هستند. در مشاوره خانواده ممکن است برای این قبیل والدین جلسات انفرادی در نظر گرفته شود و با استفاده از تکنیک های شناخت درمانی به اصلاح افکار و باورهای آنها پرداخته شود.

یک خانواده سالم نمی تواند بدون مشکل باشد، مشکلات می توانند زمینه ای برای رشد و پختگی بیشتر فراهم کنند. بنابراین پذیرش مشکلات اولین مرحله از یک مشاوره موفق به حساب می آید. زندگی تنها زمانی برای شما بستری از آرامش فراهم می کند که بدانید مشکلات ماهیت ترسناکی ندارند و تنها نشانه ای از برآورده نشدن برخی مشکلات شما هستند. پس به مشکلات به عنوان چالشی نگاه کنید که قرار است حل شود و زندگی شما را یک درجه دیگر به سمت شادکامی هدایت کند.

آماده سازی افراد برای دریافت مشاوره
برای مراجعه به مطب یا مراکز مشاوره خانواده ممکن است در بعضی از موارد شما یا هرکدام از اعضای خانواده توسط پزشک متخصص اطفال یا سایر ارائه دهنده گان مراقبت‌های اولیه خانواده به یک متخصص مشاوره خانوادگی ارجاع داده شوید. تخمین زده می‌شود که حدود ۵۰ درصد از مراجعه به مطب پزشکان اطفال مربوط به مشکلات رشد کودکان باشد که خانواده‌های آنها را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از پزشکان برای ارزیابی نیاز خانواده به درمان از چک لیست علائم یا غربالگرهای روانشناختی استفاده می‌کنند. برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال روانشناختی، در صورت شناسایی مسائل خانوادگی در طی درمان فردی، ممکن است خانواده درمانی به درمان فردی اضافه شود.

فرایند مشاوره چگونه انجام می شود؟
در مراکز مشاوره خانواده ممکن است روانپزشک، روانشناس بالینی یا سایر متخصصانی حضور داشته باشند که توسط یک هیئت متخصص در مشاوره ازدواج و خانواده تایید می‌شوند. آنها معمولاً با تعیین یک سری مصاحبه با اعضای خانواده، از جمله کودکان خردسال پدر، مادر و بقیه و دیگر اعضای و افرادی که دارای مشکل یا به عبارتی علامت دار هستند، یک خانواده را برای ارائه مشاوره و درمان ارزیابی می‌کنند.

این فرایند به درمانگر (ها) اجازه می‌دهد تا دریابند که چگونه هر یک از اعضای خانواده مشکل را به وجود می‌آورند و همچنین اولین برداشت‌ها از عملکرد خانواده به دست می‌آید. درمانگران مشاوره خانواده به صورت عادی به دنبال سطح و نوع احساسات ابراز شده، الگوهای تسلط و تسلیم، نقش‌های اعضای خانواده، روش‌های ارتباطی و مکان‌های مثلث‌های احساسی هستند. آنها همچنین توجه دارند که آیا این الگوها سفت و سخت و پایدار هستند یا نسبتاً انعطاف پذیر می‌باشند.

آماده سازی برای ارائه مشاوره خانوادگی معمولاً شامل ترسیم ژنوگرام است که نموداری است که افراد و رویدادهای مهم تاریخ خانواده را به تصویر می‌کشد. ژنوگرام‌ها حاوی حاشیه نویسی در مورد تاریخچه پزشکی و ویژگی‌های اصلی شخصیتی هر یک از اعضا هستند. ژنوگرام‌ها به کشف الگوهای بین نسلی، انتخاب‌های ازدواج، اتحاد و درگیری‌های خانوادگی، وجود اسرار خانوادگی و سایر اطلاعات کمک می‌کند که به از این طریق وضعیت کنونی خانواده را روشن می‌کنند.

چگونه مشاوره خانواده می‌تواند به افراد کمک کند؟

مشکلات موجود در خانواده می‌تواند بر تمام زمینه‌های زندگی اعضای خانواده تأثیر بگذارد. افراد ممکن است متوجه مشکلات ارتباطی در محل کار، مدرسه یا تعاملات روزمره با افراد دیگر شوند.

وقتی احساس می‌شود مسائل در خانواده شما خیلی زیاد است که شما از عهده آن بر نمی‌آید و اوضاع هم بهتر نمی‌شوند احتمالا وقت آن است که به یک مشاوره خانواده مراجعه کنید. آنها می‌تواند به شما کمک کند راه‌های جدیدی برای مدیریت مبارزات، درگیری‌ها و چالش‌ها پیدا کنید.

برخی از موارد و مشکاتی که درمانگران مشاوره خانواده می‌توانند به خانواده‌ها برای حل آن‌ها کمک کنند عبارتند از:

درگیری بین اعضای خانواده
سو مصرف مواد یا اعتیاد به آن
بیماری روانی یکی از اعضای خانواده
مشکلات مالی یا اختلاف نظر در مورد نوع مصرف درآمدها
مشکلات در مدرسه
مشکلات بین خواهر و برادرها
مشکلات رفتاری کودکان
مراقبت از یکی از اعضای خانواده با نیازهای ویژه
مشکلات اعضای خانواده گسترده
بیماری یکی از اعضای خانواده یا مرگ در خانواده
خیانت
جدایی یا طلاق
نحوه برنامه ریزی برای حضانت مشترک کودکان

چه کسانی نمی‌توانند از خدمات مشاوره خانواده بهره ببرند؟
ممکن است برای جلوگیری از تعامل ناپایدار در طول یک جلسه مشاوره خانواده، ارائه مشاوره برای یک یا چند نفر از اعضای خانواده توصیه نمی‌شود. بعضی از خانواده‌ها کاندیدای مناسبی برای خانواده درمانی در نظر گرفته نمی‌شوند. آنها عبارتند از:

خانواده‌هایی که در آنها یکی، یا هر دو والدین روان پریش هستند یا به بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا پارانوئید مبتلا شده‌‌اند خانواده‌هایی که ارزش‌های فرهنگی یا مذهبی آنها با روشهای روان درمانی مخالف یا ضدیت دارد.

خانواده‌هایی با اعضا که به دلیل بیماری جسمی یا محدودیت‌های مشابه نمی‌توانند در جلسات درمانی شرکت کنند

خانواده‌هایی که دارای اعضای هستند که از لحاظ ساختار شخصیتی بسیار سفت و سخت و انعطاف ناپذیر (در اینجا اعضا ممکن است در معرض خطر یک بحران عاطفی یا روانی قرار بگیرند) می‌باشند.

خانواده‌هایی که اعضای آنها نمی‌توانند به طور منظم برای معالجه، مشاوران را ملاقات کنند.

مشاوره خانواده کلید حل مشکلات شما
افراد دارای ویژگی ها اخلاقی متفاوتی هستند. ممکن است در یک خانواده پنج نفری، شاهد پنج طیف شخصیتی متفاوت باشیم. بسیاری از اخلاق ها و رفتار ها به مسائلی همچون ژنتیک مربوط نیستند. یا بسیاری از زن و شوهر ها با وجود محبت و علاقه ای که بهم دارند اما به دلیل وجود اخلاق های گوناگون دچار مشکلات زیادی می‌شوند که در بسیاری از مواقع این مشکلات در صورت مراجعه نکردن به مشاوره خانواده به جدایی و طلاق ختم می‌شوند.

 آیا باید تسلیم این مشکلات شد و در برابر آنها زانو زاد؟! آیا باید بنشینیم و نگان کنیم چگونه مشکلاتی ساده و یا پیچیده خانواده ما را از هم متلاشی می‌کند؟ مطمئنا هیچکس دوست ندارد اینگونه باشد و می‌خواهد این مشکلات تمام شوند، اما سوال اصلی اینجاست، مشکلات خانوادگی را چگونه حل و فصل کنیم؟ مشاوره خانواده این وظیفه را دارد که گرما و صمیمیت را دوباره به خانواده شما بازگرداند. در ایالات متحده به این افراد، قهرمانان خانواده نیز می‌گویند.

سخن پایانی
اگر برای دریافت مشاوره خانواده توسط دکتر روانشناس احساس نیاز می کنید می توانید به وب سایت رسمی دکتر علوی به آدرس drraminalavi.com مراجعه فرمائید و یا با آدرس و تلفن مرکز مشاوره مستقیم اربتاط برقرار نمائید:

تهران – ولیعصر بالاتر از ظفر خیابان باباک بهرامی – پلاک 81 طبقه 4 واحد 8 – تلفن: 88202476
برچسب ها: مشاوره خانواده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
سلام چه کمکی می کنه مشاوره خانواده؟