دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱

عدم تشکیل کمیسیون قضائی مجلس بعد از ۳ ماه/ هیئت رئیسه بهارستان ورود می‌کند؟

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 737577
کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی ۳ ماه بعد از تشکیل بهارستان یازدهم هنوز تشکیل نشده است و باید هیئت رئیسه مجلس به این موضوع ورود کند.
عدم تشکیل کمیسیون قضائی بعد از ۳ ماه
به گزارش جهان نيوز، کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید بین ۱۹ تا ۲۳ نفر عضو داشته باشند. در هر دوره مجلس نمایندگان بر اساس موارد مختلف وارد کمیسیون‌های تخصصی می‌شوند.

ماده ۶۰ قانون داخلی مجلس به صراحت می‌گوید: پس از انتخابات اعضای کمیسیون‌ها، هر کمیسیون به ریاست مسن‌ترین عضو و با حضور حداقل دوسوم اعضای خود منعقد و فوراً یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر با رأی مخفی با ورقه با اکثریت نسبی به مدت یکسال انتخاب می‌نماید.

یکی از ایرادهای اصلی که به عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی وارد می‌شود این است که درخواست عضویت در برخی از کمیسیون‌ها بسیار زیاد بوده و بعضی دیگر اصلاً به حد نصاب درست و معقولی نمی‌رسند که همین مورد سبب چالش برای مجلس می‌شود.

هم‌اکنون سه ماه از تشکیل مجلس یازدهم می‌گذرد ولی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی هنوز تشکیل نشده است. کمیسیونی که نقش مهمی در مبارزه با فساد از طریق مجلس و پیگیری ارتباط بین قوه مققنه و قضائیه و با دولت دارد.

تنها سه نفر برای عضویت در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی یازدهم ثبت نام کرده‌اند که با توجه به عضویت حداقل ۱۹ نفر در کمیسیون‌ها هنوز کمیسیون حقوقی مجلس تشکیل نشده است.

البته بی‌میلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عضویت در کمیسیوه قضائی مجلس به مثالی مانند؛ عدم سفرهای خارجی و یا هدایای یا مأموریت داخلی و خارجی بازمی‌گردد. از طرفی دیگر بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاقه زیادی به عضویت در کمیسیون‌های امنیت ملی، صنایع و معادن و برنامه و بودجه از خود نشان داده‌اند.

در همین رابطه حسن نوروزی، سخنگوی دوره قبل کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی و عضو فعلی این کمیسیون تشکیل نشده در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به عدم تشکیل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با وجود اینکه چند ماهی از آغاز مجلس یازدهم گذشته است، گفت: رایزنی‌ها در این باره همچنان ادامه دارد اما با توجه به زمان دو هفته‌ای نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تعیین تکلیف این کمیسیون به دو هفته آتی موکول خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس باید به موضوع چرایی عدم تشکیل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس زودتر از این‌ها ورود می‌کرد، افزود: گویا مجلس به فکر اعتبار خود نیست زیرا بی‌توجهی به این کمیسیون مهم معنایی جز این ندارد.

نماینده مردم رباط‌‌ کریم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از اعضای هیئت رئیسه از همین ابتدای تشکیل مجلس به فکر سنگر ریاست‌جمهوری هستند، ادامه داد: بعد از تعطیلات مجلس برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه به طور حتم پیگیر تشکیل این کمیسیون مهم خواهیم بود.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاکنون ١٠ نفر از نمایندگان برای عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: باید با تغییر در آیین‌نامه امکان برگزاری جلسات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تعداد کم فراهم شود که در این رابطه پیگیر هستیم.

گفتنی است؛ تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد ۳۹ تا ۴۴ آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز که برای انجام وظایف محوله در محدوده قضایی و حقوقی تشکیل می شود خارج از این آیین‌نامه نیست. البته گفته شده بود که هفته قبل تکلیف این کمیسیون مشخص می‌شود ولی مجلس به این موضوع ورود نکرد.

با توجه به رضایت تنها ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس برای عضویت در کمیسیون قضائی مجلس این مشکل تنها با ورود هیئت رئیسه مجلس برطرف خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا چنین می شود؟