جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار محقق شده است

يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 736338
نوبخت باتاکید بر اینکه استقراض دولت از بانک مرکزی، ادعایی باطل و نوعی توهم است؛ افزود: اگرچه فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال ۹۹ محقق شده، اما ۷۵ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است.
فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار محقق شده
به گزارش جهان نيوز، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه «با توجه به این‌که در شرایط تحریم، درآمدهای نفتی کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده و بعد از شیوع بیماری کرونا، بسیاری از درآمدهای مالیاتی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود دیگر امکان تحقق ندارد و دولت با کسری بودجه شدید مواجه است، سازمان برنامه بودجه چه تمهیدات و اقداماتی برای مقابله با این کسری بودجه در نظر گرفته تا با تورم کمتری روبرو باشیم؟»، اظهارداشت:

در شرایط تحریم و رکود ناشی از کرونا، میزان صادرات نفت تقلیل یافته و درآمدهای نفتی پایین آمده است. فروش نفت در سال جاری کاهش چشمگیری یافته و فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار ما تا کنون محقق شده است.

اما چند منبع درآمدی دیگر نیز وجود دارد؛ مثل مالیات و درآمدهای گمرک و واگذاری دارایی‌های مالی در دو بخش فروش سهام کارخانجات دولت در بورس و انتشار اوراق مالی.

اگرچه کمتر از ۶ درصد از آنچه که باید از محل درآمدهای نفتی محقق می‌شد، محقق شده اما ۷۵ درصد درآمدهای مالیاتی سال جاری تا کنون محقق شده که ۲۰ درصد بیش از سال گذشته در همین تاریخ است. ۵۸ درصد واگذاری‌های مالی نیز محقق شده است. مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت موظف به واگذاری سهام کارخانجات و شرکت‌های دولتی است که منجر به کاهش مالکیت و تصدی‌گری دولت شده و آن را در جایگاه نظارت قرار می‌دهد.

برای کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از این محل، پیش‌بینی کرده بودیم اما قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته‌ایم سهام واگذار کنیم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است.

جز همان تنخواهی که هر سال از بانک مرکزی می‌گرفتیم و با آن تسویه هم می‌کردیم؛ چیز دیگری از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم. بنابراین تصور اینکه عدم تحقق منابع باعث استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی شده؛ کاملاً باطل و نوعی توهم است. دولت نه تنها اجازه استقراض مستقیم که حتی امکان استقراض غیرمستقیم هم از بانک مرکزی نداشته و این کار را نکرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که به دولت به میزان درآمدهایش هزینه کرده است.

در وضعیت فعلی تا جایی که امکان داشت با اصلاح سیاست‌ها، بودجه جاری کشور را بیشتر معطوف بخش «پرسنلی» کردیم و از بودجه «سایر» کم کردیم. همچنین بودجه‌های عمرانی کشور را بجای اینکه به مساوات بین تمامی پروژه‌ها هزینه کنیم و هیچ کدامشان به ثمر نرسد؛ طبق اولویت و اهمیت تخصیص داده‌ایم و می‌دانیم که تا آخر سال چقدر راه آهن، جاده، مدرسه، بیمارستان و … خواهیم داشت. به عبارت دیگر تلاش کردیم با مدیریت منابع، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

علی رغم تلاش‌های دشمنان، حتی یک روز هم حقوق و یارانه اعطایی به مردم به تعویق نیفتاده است؛ تمامی حقوق‌ها را به موقع پرداخت و سررسید اوراق را نیز در زمان مقرر بازخرید می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وقتی هدفی برای مسولان،وجود نداره معلوم است بودجه ریزی چجوری ازآب در می آید ...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
از كجا پول مياريد ؟؟
از خود مردم ميگيريد به خودشون ميديد ؟؟؟.