شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

نکاتی برای انتخاب چیلر، فن کویل و انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب: 729794
تا قبل از سال 1851 که ثبت اختراع دستگاه یخساز صورت گرفت مردمان روی زمین چیزی از چیلر، فن کویل و تهویه مطبوع نمی دانستند و بنا به درجه حرارت بالا در فصول گرم سال بسیاری از نقاط روی زمین غیر قابل سکونت بود و شهرها گسترش پیدا نکرده بودند. در اوایل قرن بیستم و پس از جنگ جهانی اول بود که سیستمهای تهویه مطبوع گسترش یافت و با موج پیشرفت صنعتی در سالهای پس از جنگ جهانی دوم روند تجاری سازی این سیستمها سرعت پیدا کرد.

اگر تهویه مطبوع نبود بسیاری از داروهای امروزی تولید نمی شدند و بیماران فراوانی در بیمارستانها بر اثر رعایت نشدن نکات بهداشتی تهویه می مردند. شهرنشینی گسترش پیدا نمی کرد و ساختمانهای بلند مرتبه قابل سکونت نبودند. در جلسات مختلفی که با کارفرمایان داشته ام انتخاب سیستم مناسب تهویه مطبوع از جمله چیلر و فن کویل از دغدغه های اصلی آنها بود و تصمیم گرفتم اطلاعات کاربردی ای در خصوص در اختیار همگان قرار دهم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم های تهویه مطبوع با جستجوی  اسم “ فریدون روحی“ در گوگل و ورود به وب سایت،  اطلاعات جامعی را در این خصوص بدست آورید. نظرات شما همواره برای من ارزشمند است و پذیرای انتقادات و پیشنهاداتتان هستم.   

اولین شاخص در انتخاب سیستم تهویه مطبوع، موقعیت اقلیمی پروژه است. توجه داشته باشیم که شرایط طرح بیرون که شامل فشار، دما و رطوبت است می تواند در انتخاب سیستم های تهویه مطبوع تاثیر فراوانی گذارد. به طور مثال در مناطقی که رطوبت نسبی بسیار بالایی دارند، از سیستم سرمایش تبخیری نمی توان استفاده کرد و به طور تاریخی در خط جنوب و شمال کشورمان از کولر آبی استفاده نمی شود. دلیل این اتفاق این است که با بالا رفتن رطوبت محیط، تبادل حرارتی بین محیط و سیستم خنک کننده ی تبخیری رخ نمی دهد و کارایی از دست می رود. جالب است بدانید برج های خنک کننده نیز با سیستم تبخیری به عملیات خود ادامه می دهند، در نتیجه در خط شمالی و جنوبی کشور کمتر مشاهده می کنید که از چیلرهای آب خنک که می تواند چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر جذبی باشد استفاده نمی شود.
 
یا در استان خوزستان، شرایط محیطی شامل دما و رطوبت بالا و همچنین گرد و غبار و طوفان شن است. برای همچین شرایطی بهترین گزینه استفاده از چیلر هواخنک با کندانسور جدا (Remote Condenser)  است که قسمت های اصلی چیلر در موتورخانه نصب شوند تا آسیب کمتری ببینند و کندانسور هوا در محیط بیرون باشد و عملکرد دستگاه بهینه گردد.

شاخص دوم در انتخاب سیستم تهویه مطبوع، کاربری پروژه است. در پروژه ای که کاربری مسکونی و متراژ پایینی دارد می توان از چیلر تراکمی هواخنک استفاده کرد چراکه در آینده مشکلات تعمیرات و نگهداری آن به مراتب کمتر است. در صورت نیاز به استفاده از سیستم مستقل تهویه مطبوع، داکت اسپلیت یا مینی چیلر به همراه فن کویل گزینه های مناسبی هستند. در پروژه ی صنعتی یا دیتا سنتر، سیستم تهویه مطبوع باید به صورت دائم فصل کار طراحی شود که در نتیجه نمی توان از سیستم های مجهز به چیلر جذبی استفاده کرد چرا که آب ورودی به کندانسور چیلر جذبی در هنگام عبور از محفظه ی جاذب یاعث سرد شدن و در نهایت کریستالیزاسیون این چیلرها در فصل سرد سال می شوند. توصیه می گردد از چیلرهای تراکمی هواخنک مجهز به فن دور متغیر و سیستم Free Cooling در این کاربری ها استفاده گردد.

شاخص سوم تامین انرژی مورد نیاز سیستم تهویه مطبوع است. قبل از انتخاب دستگاه مورد نیاز باید زیرساختهای انرژی محل پروژه بررسی گردد. تامین گاز، برق مورد نیاز و آب بررسی و هزینه های احتمالی آنها در نظر گرفته شود. در پروژه ای که به فرض 11 دستگاه چیلر 700 تن تبرید مورد نیاز است اگر از چیلر تراکمی هواخنک استفاده شود باید در حدود 9 مگاوات برق تامین کرد. آیا امکان تامین چنین برقی وجود دارد؟ آیا اقلیم اجازه می دهد از چیلر های آب خنک جذبی یا تراکمی استفاده کرد؟ در صورت استفاده از چیلر آب خنک، آیا می توان آب جبرانی برج خنک کننده را تهیه کرد؟ برای آب جبرانی برج خنک کننده این پروژه، در حدود 100 مترمکعب یا 100 هزار لیتر آب در دقیقه باید تامین کرد. در نتیجه می توان گفت که قدم اصلی مشاوره با متخصصین امر و  اتخاذ تصمیم فنی مناسب است.

انتخاب فن کویل
 
از آنجا که فن کویل در مدل های مختلف سقفی توکار، کانالی، کاستی یک طرفه، کاستی چهار طرفه، دیواری، زمینی و سقفی روکار قابل تهیه است می توان نکات مختصری در خصوص انتخاب فن کویل ارائه داد. در انتخاب فن کویل اولین نکته میزان بار برودتی و حرارتی است که می توانید از روی کاتالوگ مشخصات فنی سازنده آنرا به دست آورید. توجه داشته باشید که میزان هوادهی فن کویل که در بازار به آن سی اف ام گویند در اولویت بعدی است. هدف از انتخاب دستگاه فن کویل، سرمایش یا گرمایش محیط است نه میزان هوادهی آن. همانطور که یک دستگاه اسپلیت دیواری را با ظرفیت برودتی آن به طور مثال 9000 بی تی یو بر ساعت می شناسند و نه میزان هوادهی آن به سی اف ام.

در انتخاب فن کویل سقفی توکار توجه داشته باشید که هزینه ای بابت دریچه بازدید فن کویل، دریچه ی دهش، اتصال فن کویل به دریچه با برزنت و عملیات اجرایی بپردازید که اکثر فروشنده ها در ابتدای کار از بازگو کردن آن خودداری می کنند. فن کویل سقفی توکار می تواند بالای در ورودی اتاق ها یا در طرفین سقف کاذب نصب گردد.

توجه داشته باشید که فن کویل کانالی به دلیل فشار استاتیکی بالا برای نصب در داخل واحدها مناسب نیست و صدای صاطع شده از آن بسیار بالاست. فن کویل های کاستی یک یا چهار طرفه را به دلیل شکل ظاهری بیشتر در پروژه های اداری یا تجاری مشاهده کرده ام. توجه داشته باشید که درین سینی فن کویل با شیب بندی مناسب کشیده شده باشد و نکته ی مهم این است که مسیر درین به چاه آب باران هدایت نشود.

در پروژه ای شنیدم که سیستم درین به چاه باران هدایت شده بود که با بارش باران شدید، آب به درون واحدها روانه شد و خسارت زیادی به  بهره بردار تحمیل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *