شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۶۲
یادداشت محمدکاظم انبارلویی//

درباره تمجید جدید روحانی از یک قرارداد/ خیر برجام چیست؟ برکت آن کجاست؟

سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 727423
اینکه رئیس‌جمهور می‌فرماید؛ «این قرارداد در تاریخ بی‌نظیر بوده است!» حرف درستی است چون تاریخ سراغ ندارد یک دولتی با چند دولت قرارداد امضا کند، به همه تعهدات خود عمل کند، اما طرف مقابل نه‌‌تنها به تعهدات خود عمل نکند، بلکه دو قورت و نیم آن را هم انتظار داشته باشد!
درباره تمجید روحانی از یک قرارداد/ خیر و برکت برجام چیست؟
به گزارش جهان نيوز، محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت نوشت: دو سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد. 5 سال از تلاش‌های دولت برای بر سر عقل آوردن حکام کاخ سفید و امضای قرارداد برجام می‌گذرد. هنوز رئیس دولت به این قرارداد خوشبین است و در جلسه هیئت دولت چهارشنبه گذشته گفته است؛ «برجام خیر و برکت زیادی برای کشور داشته و در تاریخ بی‌نظیر است!»

دو روز پس از این موضع خوشبینانه و فتح‌الفتوح‌گونه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، آقای ظریف نامه‌ای به آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته و گفته است؛ «تداوم اخلال آمریکا در روابط ایران با جهان و نیز تشدید تحریم‌ها ممکن است شرایط مناسبات ایران و آمریکا و اروپا را به وضع غیرقابل کنترل بکشاند.»

وی در این نامه آورده است:

1- آمریکا برخلاف قرارداد برجام و قطعنامه 2231 تمام تحریم‌ها را مجددا اعمال می‌کند.
2- آمریکا در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو سازمان ملل مانع‌تراشی می‌کند.

3- آمریکا پس از پاره کردن برجام، 129 تحریم جدید علاوه بر تحریم‌های قدیم اعمال کرده است.

در این نامه از گوترش خواسته شده شورای امنیت بیاید اقدام آمریکا در نقض قطعنامه 2231 و نقض برجام را محکوم و خسارت وارده به ملت ایران را جبران کند.

همچنین در این نامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته آمریکا را به دلیل نقض اعتبار شورای امنیت و منشور این سازمان، به چالش بکشد و پاسخگو کند.

نامه وزیر خارجه و معمار مذاکرت برجام نشان می‌دهد، برجام نه‌تنها خیر و برکتی نداشته، بلکه خسارت زیادی به کشور وارد کرده و از دبیرکل می‌خواهد آمریکا را وادار به جبران کند.

اما این که رئیس‌جمهور می‌فرماید؛ «این قرارداد در تاریخ بی‌نظیر بوده است!» حرف درستی است چون تاریخ سراغ ندارد یک دولتی با چند دولت قرارداد امضا کند، به همه تعهدات خود عمل کند، اما طرف مقابل نه‌‌تنها به تعهدات خود عمل نکند، بلکه دو قورت و نیم آن را هم انتظار داشته باشد!

چقدر در رسانه‌ها در مذمت بند بند این قرارداد و عدم دقت‌های حقوقی و دیپلماتیک آن دلیل آورده شد، آقایان قبول نمی‌کردند. چقدر نقد مشفقانه مطرح شد که نمی‌شود به آمریکا و هم‌پیمانان آن اعتماد کرد. ​​​آقایان نپذیرفتند، رفتند کشور را در یک باتلاق دیپلماتیک فرو بردند که هرچه دست و پا می‌زنند، بیشتر در آن فرو می‌روند و جالب این که هنوز انتظار دارند از این چراغ جادویی، غولی درآید و همه آرزوهای آن ها را در آشتی با غرب عملی کند.

برجام یک کلاهبرداری مفتضح است که دولت آمریکا با چند کشور اروپایی بر سر ما آوردند، به طوری که نه می‌توان به یک مرجع بین‌المللی شکایت کرد و نه می‌توان طرف مقابل را از دست زدن به اقدام‌های خطرناک باز داشت.
برجام نشان داد که کل سیستم بانکی جهان به فرمان خزانه‌داری آمریکا عمل می‌‌کند و گریزی از تحریم‌های بانکی نیست. آمریکایی‌ها اموال ملت را بی هیچ دلیلی مصادره کرده‌اند، به طوری که حتی صدای برخی عناصر ضدانقلاب مثل اردشیر زاهدی وزیر خارجه شاه هم درآمد.

تا الان هم هیچ کس یک فهرست از «خیر» و «برکت» برجام نه در وزارت خارجه، نه در وزارت اقتصاد و دارایی و نه در بانک مرکزی ارائه نداده است. معلوم نیست رئیس‌جمهور این خیر را در چه دیده و آن برکت را کجا رصد کرده است.

10 سال زحمت کشیدیم، 10 هزار کیلو اورانیوم غنی‌شده تولید کردیم، برجام، آن را از دست ما خارج کرد. ارزش این میزان اورانیوم غنی‌شده در بازار جهانی بیش از 18 میلیارد دلار است. قلب رآکتور اراک را بتن ریختیم، شاید دل آمریکایی‌ها به رحم بیاید و تحریم‌ها را بردارد، اما نشد.

فهرست خسارت‌های برجام را باید نهادهای نظارتی احصا کنند و مجلس آینده یک گزارش تحقیق و تفحص در این باره بیاورد و تقویم درست خسارت‌های مالی را به ملت گزارش دهد تا میزان این خیر و برکت برای همگان روشن شود.

من نمی‌دانم با این لات‌بازی‌های ترامپ و تهدیدات وزیر خارجه شیرین‌مغزش چرا ما هنوز تضمین می‌دهیم که از برجام خارج نمی‌شویم. از آن مهم‌تر چرا با این همه بدعهدی دشمن هنوز در NPT حضور داریم. سازمانی که جز مانع تراشیدن برای پیشرفت هسته‌ای ایران، کارکرد دیگری ندارد.

اگر  رئیس‌جمهور از تقدیس، تکریم و تعظیم برجام دست بردارد، راه برای نشان دادن قدرت ملت ایران برای آمریکا و جبران خسارت‌های برجام باز می‌شود.

البته باید انصاف به خرج داد و تهدید وزیر خارجه ما علیه آمریکا را، هم جدی گرفت و هم تشکر کرد که گفته است: «گزینه‌های ایران همان‌طور که قبلا به اعضای باقیمانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و همه مسئولیت آن به عهده آمریکاست.»

خب، «این اقدام قاطع» را که به اطلاع دشمن رسانده‌اید، به اطلاع ملت هم برسانید تا مردم بدانند اگر در برجام، خیر و برکت نیست، در «اقدام قاطع» هست تا دلگرم شوند و بدانند خیر و برکت وجود خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.............
گلابی برجام
Iran, Islamic Republic of
دلار 16000 تومان و سکه 7 میلیون تومان و پراید 90 میلیون و نرخ تورم 400 درصد شده اما روحانی هنوز از برکات برجام می گوید !!!
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
وکیل
Iran, Islamic Republic of
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
Iran, Islamic Republic of
به کی پاسخ بدن به مجلس ؟!
Iran, Islamic Republic of
اینا نتیجه خروج آمریکا از برجام بودن نه نتیجه خود برجام
Iran, Islamic Republic of
آنهایی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
Iran, Islamic Republic of
مجلس یازدهم باید ظریف رو به خط کنه و اگه لازم شد استیضاح و برکنار کنه ضرر و زیان ملی تا کی
به ۱۰:۵۱
Iran, Islamic Republic of
..
وقتی برجام حساب شده نبود ترامپ توانست راحت از آن خارج شود بدون هیچ هزینه ای
همه حرف منتقدین هم از اول همین بود که زیر بار توافقی که تضمین کافی ندارد نروید ولی مگر گوش شنوائی وجود داشت ؟ !!!
United Arab Emirates
آقای روحانی طوری از برکات برجام حرف میزنند که انگار روبروی ملت ایران قرار گرفته و موهبت های برجام را برای آمریکا یاد آوری میکند.
..
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخ
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم های ظالمانه حفظ و تقویت شدند.
Iran, Islamic Republic of
قربون دهنت زدی تو خال
Netherlands
..........
Iran, Islamic Republic of
.....
خخ
Iran, Islamic Republic of
قرار بود برجام مشکلات ما را حل کند ! حالا ما باید مشکلات برجام را حل کنیم !
Iran, Islamic Republic of
برجام به جای حل مشکلات ما ، ۱۰ تن اورانیوم ما را حل کرد ! با قیمت جهانی ۱۸ میلیارد دلار
مرکز آب سنگین اراک و فردوی ما را حل کرد !
استقلال ما را حل کرد ! کلا همه چیز را در خود حل کرد !!!
Iran, Islamic Republic of
خيرش در دلار جهانگيريست
محبوبه رنجبر
Iran, Islamic Republic of
گوشت 130 هزار تومانی و برنج 30 هزار تومانی و بنزین 3000 تومانی و چایی 100 هزار تومانی و روغن کرمانشاهی 150 هزار تومانی همه از برکات برجام است !
Iran, Islamic Republic of
تنها توی اینجور چیزها نیست برای همه چیز بوده این برکت!!!
Iran, Islamic Republic of
فقط محیط زیست...اگر بنزین گرونه برای محیط زیسته،اگر گوشت گرونه برای محیط زیسته،اگر ماشین گرونه برای ...اگر سکه گرونه...همین جوجه ها که چال کردن میدونید چقدر باعث غنای خاک شدن و چه کود طبیعی بود برای زمین.
سوال
Iran, Islamic Republic of
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
Iran, Islamic Republic of
برجام اگه خیر نداشت آمریکا با خروجش انقدر به کشور ضربه نمیزد ..
هشیار
Iran, Islamic Republic of
برجام و تخریب صنعت هسته ای ایران اینقدر برای امریکا چرب و شیرین بود که ترامپ از آن خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد تا به برجام های موشکی و منطقه ای تن بدهیم.
Iran, Islamic Republic of
چون میدونست اوباما چه قراردادی رو امضاء کرده
Iran, Islamic Republic of
ترامپ شیره برجام را مکید ....
Iran, Islamic Republic of
چرا برجام اینقدر شل بود که ترامپ بتواند خارج شود
همه حرف ما همین است
United States
تنها فایده ی برجام فرجام آن است که ۲ مورد است: ۱- برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ( فقط ۵ ماه صبر کنید!!!) ۲-عدم اطمینان به قراردادهایی بدون تصویب مجلس سنای آمریکا!!!
Iran, Islamic Republic of
چه برجام باشد چه نباشد تحریم های تسلیحاتی ایران لغو نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
کی قراره به ایران تسلیحات بفروشه؟روسیه گفته تنها سلاحی که بدون اجازه شورای امنیت میفروشیم پدافند هوایی است یعنی جنگنده،تانک،ناو،زیردریایی و موشک باید اجازه شورای امنیت رو داشته باشه که پاسخ از الان معلومه
حقیقت گو
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اما آمریکا در نقض آشکار و جدی قطعنامه 2231 از برجام خارج شده است. بدتر اینکه، آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت، بی شرمانه دیگر اعضای سازمان ملل را تهدید می کند که یا آن قطعنامه را نقض کنند یا با تنبیه مواجه شوند. این یک سیاست واقعا مخرب و ریاکارانه است.
Iran, Islamic Republic of
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست
رزمنده ایرانی مدعی رژیم صهیونیستی در حمله حمله به حشد الشعبی نقش و دست داشته است.
ازسال 1918 درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست رژیم کودک کش صهیونیستی درکار است.
رژیم صهیونیستی، آمریکا و داعش ازسال 2011 تاکنون یک هدف را دنبال می کنند.
ترامپ درعراق با آتش بازی کرد.
ترامپ درعراق با آتش بازی می کند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک با حمله به نیروهای مردمی عراق بار دیگر ثابت کرد که بزرگترین ارتش تروریستی دنیاست که کیلومترها دورتر از خانهاش، مردم عراق و سوریه را به خاک و خون میکشد ومتاسفانه سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک هم که بزرگ ترین ارتش تروریستی دنیا همکاری کردند و می کنند..
Iran, Islamic Republic of
به آمریکا اعتماد نداریم و مذاکره نخواهیم کرد.
Iran, Islamic Republic of
مذاکره با آمریکا، مذاکره با رژیم صهیونیستی است.
گفت وگو با آمریکا، گفت وگو با رژیم صهیونیستی است.
Iran, Islamic Republic of
حمله هوایی آمریکا به حشد شعبی عراق، اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت به ملت عراق و سازمان های بین المللی است.
اسرائیل و متحدانش درحمله تروریستی درایران، ناآرامی های اخیرکشور، حمله موشکی به نفتکش ایرانی و حمله به کنسولگری ایران درکربلا و نجف اشرف نقش و دست داشتند.
از اسرائیل و متحدانش انتقام می گیریم.
Iran, Islamic Republic of
نیروهای ترکیه و آمریکا، آلمان و سایر کشور های اروپایی باید خاک سوریه را ترک کنند.
Iran, Islamic Republic of
حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکرهکننده هسته ای حق ندارد برای توافق هسته ای جدید با ترامپ تصمیم بگیرد/مگر چیزی هم برای مذاکره مانده؟
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی حضور نیروهای آمریکا و ترکیه درخاک سوریه وعراق تجاوزی آشکار خواند و آن را محکوم کرد.
آمریکا و ترکیه همچنان حامی داعش هستند.
آمریکا و ترکیه عامل جنگ، بی ثباتی، ناامنی، پیدایش و رشد تروریسم در سوریه وعراق هستند.
مخالف حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه و عراق هستیم، سریعتر سوریه و عراق را ترک کنند.
Iran, Islamic Republic of
برجام تاکنون اقتصادی مردم ایران را نابود کرده است.
برجام تاکنون اقصاد کشور را نابود کرد.
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
ما به دنبال مجازات سران آمریکا هستیم، نه به دنبال مذاکره با ترامپ............
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای هنوز هم از توافق هسته ای و برجام درس عبرت نگرفته است......
Iran, Islamic Republic of
عملکرد حسن روحانی دراین مدت 7 سال، نه تنها کشور ایران را، بلکه کل دنیا را گرفتار کرده است
با عملکرد، حرف شعار و سخنرانی حسن روحانی، مشکلات اقتصادی مردم ایران و کشور 100 سال دیگر حل نمی شود
Iran, Islamic Republic of
...........
Iran, Islamic Republic of
چه برجام باشد چه نباشد مشکلات ما با آمریکا از طریق گفت وگو و مذاکره حل نخواهد شد/چون آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 1332 تاکنون ثابت کرد که با ملت ایران دشمن است، نه هسته ای و برجام
Iran, Islamic Republic of
حسن روحانی باید رسما به اشتباه اعتماد به آمریکا و سکه کشور اروپایی اعتراف کند و هم باید از مردم ایران عذرخواهی کند.
ناتوانی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان ازسال 1992 تاکنون درحل بحران منطقه قره باغ جمهوری آذریجان!
Iran, Islamic Republic of
........
فریدون ق
Iran, Islamic Republic of
.........
کمیل
Iran, Islamic Republic of
....
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
....
Canada
من مدتهاست که میگم. ایران بایست از پیمان NPT بیایم بیرون و هیچ همکاری با اشانس بین المللی اتمی نداشته باشیم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقا نه توهین میکنم نه افترا .مگر حضرت آقا نفرمودند خوشبین نیستم پس علت اینکه دولت رفت و سندهایی رو امضا کردند و متعهد شدند مثل ۲۰۳۰ که جوان ایرانی رو از مهد کودک برای تربیت غرب گونه اجرا کنند بتن ریزی و هزاران تحقیر و توهین ....‌حاصل برجام نافرجام هست ولی این دولت هنوز......
شهرام
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی و تیم مذاکره کننده به قدری در تنظیم برجام ،به نفع منافع ملی کوتاهی کردند که ...
در قرارداد فروش یک منزل مسکونی هم اینقدر کوتاهی نمیشه که در تنظیم قرارداد برجام کوتاهی شده...
United Arab Emirates
....
اصغر
Iran, Islamic Republic of
.........
محمد
Iran, Islamic Republic of
.....
محمود
Iran, Islamic Republic of

سهام عدالت از دستاوردهای برجام است.!!!!
طرح سهمیه بندی بنزین و مدیریت سوخت از دستاوردهای برجام است.!!!!!
طرح هدفمندی یارانه ها از دستاوردهای مهم برجام است!!!!.
طرح مسکن مهر از دستاوردهای برجام است.!!!!
ما به عقب بر نمی گردیم.!!!!
محمود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خیربرجام دراین بود که همه فهمیدیم باپشت کار وتلاش خودمان باید فقط به خدا توکل کنیم نه کدخدا