شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۷
۱۴

پناهیان: برخی مسلمان نیستند، ولی باتقوا هستند!

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 719978
بعضی از انسان‌ها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا هستند؛ یعنی در زندگی خودشان اهل مراقبت و مراعات برخی ضوابط اند. چنین کسانی دارای تقوا به معنای عام کلمه اند.
پناهیان: برخی مسلمان نیستند، ولی باتقوا هستند!
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام علیرضا پناهیان کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در بخشی از کتاب تقوا؛ طرحی برای اداره جامعه نوشته است: خداوند در ابتدای قرآن می‌فرماید: « این کتاب که هیچ شکی در آن نیست متقین را هدایت می‌کند.» (بقره/2) در حالی‌که ما می‌دانیم که قرآن هم کتابی برای هدایت مسلمانان است و هم غیرمسلمانان. اما این آیه می‌گوید قرآن متقین را هدایت می‌کند. از این سخن می‌توان فهمید قبل از ایمان و دینداری هم می‌توان تقوا داشت. این آیه یعنی این کتاب هدایت است برای اهل مراقبت، برای هر کسی که در زندگی‌اش ضابطه حاکم است، اهل حساب ‌و کتاب و دقت است. هدایت است برای کسی که وقتی درستی سخنی را فهمید، اینقدر بر خود مسلط است که می‌تواند به آن سخن عمل کند.

بعضی از انسان‌ها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا هستند؛ یعنی در زندگی خودشان اهل مراقبت و مراعات برخی ضوابط اند. چنین کسانی دارای تقوا به معنای عام کلمه اند. درست است خدا و دستور خدا را نمی‌شناسند، ولی وجدانشان بیدار است و اخلاقیات را درک می‌کنند. یعنی انسان‌ها بسیاری از امور را بدون اینکه دین داشته باشند هم می‌توانند درک کنند.

حال اگر کسی مؤمن شود ولی این تقوای اولیه را نداشته باشد؛ سرانجام او چه می‌شود؟ انسان بی‌تقوا هیچ‌گاه به سرانجام خوبی نمی‌رسد، او عاقبت‌به‌خیر نخواهد شد! چراکه خداوند فرمود: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ؛ و سرانجام نیک از آن باتقوایان است»(قصص/83)

«تقوای عمومی» تقوای قبل از مسلمانی است که عبارت است از زندگی ضابطه‌مند، نظم، دقت، سخت‌کوشی و... که باعث هدایت انسان‌هایی است که مؤمن نیستند. «تقوای مؤمنانه» نیز تقوایی است که انسان در فضای دین آن را داشته باشد. در عین حال بعد از ایمان هم باز این تقوا است که به ایمان کمک می‌کند و آن را رشد می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
آقاي پناهيان هميشه نكات بسيار ظريف و دقيقي را بيان مي كنند.
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا انسانیت مهم است و وجدان که در که در حال حاضر بعضی هاتعطیل هستند؟؟
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا اصلا نکته ظریف و دقیقی نیست
قطعا تقوای بعد از ایمان ملاک است نه هر ضابطه مندی
Iran, Islamic Republic of
بحث ملاک اخروی نیست. بلکه اصل تقواست که اگر اسمش را بگذاریم تقوای فطری ، آیات اول سوره بقره به آن اشاره دارد که قرآن کسانی را هدایت می کند که دارای تقوا باشند که هم بعد از ایمان را شامل می شود (برای رشد بیشتر) و هم قبل از ایمان را شامل می شود برای پذیرش اسلام.یعنی کسانی دعوت اسلام را می پذیرند که از فطرت خودشان زیاد فاصله نگرفته باشند و طبق ان زندگی کرده باشند.
Iran, Islamic Republic of
«وَ مَنْ‌ يَبْتَغِ‌ غَيْرَ الْإِسْلاَمِ‌ دِيناً فَلَنْ‌ يُقْبَلَ‌ مِنْهُ‌ وَ هُوَ فِي‌ الْآخِرَةِ مِنَ‌ الْخَاسِرِينَ‌»؛ و هر کس جز اسلام (و تسلیم در برابر فرمان حق،) آیینی برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زیانکاران است.(سوره مبارکه آل عمران، آیه ٨٥)
Iran, Islamic Republic of
....
United States
....
Iran, Islamic Republic of
شبیه عبارت معروف سیدجمال است که گفت در غرب مسلمان ندیدم اما اسلام را دیدم
در شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم
Iran, Islamic Republic of
حرف دقیقی نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بسیار هم دقیقه ....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
؟
Iran, Islamic Republic of
عزیزم تقوای به معنای عام یعنی چه...اگر مراد معنای لغوی تقوا هست..قبوله...اما در معنای اصطلاحی تقوا که در چارچوب شریعت معنا می شود..ایمان شرط است و غیر مسلمان خارج هست
تاک
Iran, Islamic Republic of
وبعضی ها مسلمان نیستند ولی با تقوا هستند