جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ایران در فناوری نانو چه رتبه‌ای دارد؟

شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 716307
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه برای ما توجه به انقلاب صنعتی چهارم جدی‌تر شده است، گفت: ما در علم نانو رتبه چهارم دنیا و در استانداردهای نانو رتبه سوم دنیا را داریم.
ایران در فناوری نانو چه رتبه‌ای دارد؟
به گزارش جهان نيوز، نیره پیروزبخت  در اجلاس سراسری انقلاب صنعتی چهارم در هزاره سوم اظهار داشت: انقلاب صنعتی چهارم، یکی از مباحث مهم این سال‌ها است که اگر به آن اهمیت ندهیم زیان جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود و به تدریج برخی از طلیعه‌های این خسارت‌ها را می‌بینیم. وی ادامه داد:

تحریم وظیفه‌هایی برای کشور ما ایجاد کرده است؛ در سال 2016 میلادی شعار مرتبط با مباحث انقلاب صنعتی چهارم و هوشمندسازی در عرصه استاندارد شروع شد، سازمان بین‌المللی استاندارد بر استراتژیک تا سال 2030 در نظر گرفتند 17 آیتم را در نظر دارند تا استانداردهای مرتبط با توسعه پایدار تدوین شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: ما در سال 96 در سازمان ملی استاندارد وارد مقوله‌ای شدیم، سازمان جهانی استاندارد شعار «استانداردها شهرها را هوشمندتر می‌کنند» مطرح کرد و برای ما توجه به انقلاب صنعتی چهارم جدی‌تر شد. شتاب تحولات تکنولوژی و فناوری بسیار سریع است در انقلاب صنعتی چهارم ما وارد مباحثی می‌شویم که تاکنون سابقه نداشته است. پیروزبخت اضافه کرد: در این باره می‌توان به هوش مصنوعی، نانو، بایوتکنولوژی، بلاک‌چین، رباط‌ها، اینترنت اشیا و غیره اشاره کرد. ما در علم نانو رتبه چهارم دنیا و در استانداردهای نانو رتبه سوم دنیا را داریم. در انقلاب چهارم صنعتی شرکت‌ها تضمین‌کننده بقای خودشان نیستند بلکه چالاکی شرکت‌ها بقای آنها را تضمین می‌کند.

به گفته وی، شرکت‌های سریع شرکت‌های ماندگار هستند و شرکت‌های کند را می‌بلعد. استانداردها به عنوان یکی از ابزارهای نشر دانش در سراسر دنیا به کمک می‌آیند تا هماهنگی‌های ویژه و گسترده بین انسان و تحولات اخیر ایجاد کند. در هوشمندسازی و مدیریت کسب و کار در حال حاضر کسب و کارهای نوین در حال جایگزینی کسب و کارهای قبلی است. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: کشور ما نتوانسته است به صورت کامل WTO (سازمان تجارت جهانی) ارتباط برقرار کند و وارد آن شود، بازارهای نوین وقتی مقررات WTO را رعایت نکنند با خطر مواجه می‌شوند و نمی‌توانند وارد فضای رقابتی تجارتی دنیا شوند.

پیروزبخت بیان کرد: ایران در 500 کمیته فنی و فرعی استانداردهای جهانی عضو فعال است و در هفت کمیته فنی نیز مدیریت دارد اما در کمیته فنی مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم ما نتوانستیم عضو باشیم زیرا دبیرخانه این کمیته زیر نظر سازمان استاندارد آمریکا است. وی افزود: 3211 استاندارد در حوزه ICT تدوین شده است و از نظر حجم کاری و تعداد استانداردها بیشترین کمیته فنی در بین کمیته فنی دو سازمان است. همچنین، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، گفت: در تربیت مهندس و نیروی انسانی کشور ایران رتبه سوم دنیا را دارد.

منبع: کیهان
برچسب ها: ایران فناوری علم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *