شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۴
۵۶
سوزان رایس:

در برابر انتقام ایران هر کاری کنیم، باز هم کافی نیست

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 713631
مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با بیان اینکه ترور سردار شهید سلیمانی خطر درگیری مستقیم با ایران را افزایش داده، گفت ایالات متحده هر کاری کند باز هم برای مقابله با انتقام سخت ایران کافی نخواهد بود.
در برابر انتقام ایران هر کاری کنیم، باز هم کافی نیست
به گزارش جهان نيوز، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت پیشین ایالات متحده امروز (شنبه) در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد، گفت خطرات متعاقب این ترور احتمالا از منافعش پیشی می‌گیرد.

رایس در مصاحبه با شبکه «اِم. اِس. اِن. بی. سی.»، توضیح داد: «زمانی که مشاور امنیت ملی بودم، جامعه اطلاعاتی یا ارتش آمریکا هیچ فرصتی را برای حمله به [سردار] قاسم سلیمانی به دولت [باراک] اوباما پیشنهاد نکرد. اگر چنین فرصتی به ما پیشنهاد می‌شد، کاری که می‌کردیم این بود که بسیار دقیق خطرات آن را در مقابله با عواید آن بررسی و ارزیابی می‌کردیم. ما تمام راه‌هایی که امنیت ما را تقویت یا تضعیف می‌کرد مورد ارزیابی قرار می‌دادیم».

وی به‌صورت غیرمستقیم تعجیل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در انتخاب گزینه ترور سردار شهید سلیمانی را نقد کرده و اظهار داشت: «از تمام منابع زمانی و اقداماتی که در اختیار داشتیم برای آماده‌سازی استفاده می‌کردیم تا مطمئن شویم که کارمندان، دیپلمات‌ها و نظامیان ما در حفاظت حداکثری در برابر انتقام احتمالی ایران قرار دارند».

رایس که زمانی نمایندگانی آمریکا در سازمان ملل را نیز برعهده داشت، تاکید کرد: «دلیل واقعی و جدی وجود دارد که باور داشته باشیم در تمامی احتمالات، خطرات [ترور سردار سلیمانی] از منافع آن بیشتر است».

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید ادامه داد: «دلیل اینکه باید اینگونه در نظر بگیریم نیز، روش‌هایی است که ایران می‌تواند به شکل بسیار قابل توجهی انتقام بگیرد. آنها می‌تواند در عراق بدون هیچ‌گونه محدودیتی انتقام بگیرند یا در گستره‌ای وسیع‌تر در سوریه، لبنان یا احتمالا علیه اسرائیل. در سراسر خلیج [فارس] نیز ده‌ها هزار نیروی آمریکایی، دیپلمات، تاسیسات تجاری و مدنی داریم».

وی همچنین افزود: «خطر بزرگتری وجود دارد که ورای منطقه خاورمیانه، در اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا که نواب ایران از جمله حزب‌الله حضور گسترده‌ای دارد و حتی در ایالات متحده نیز احتمال حمله آنها به اهداف سخت یا نرم، نظامی یا غیرنظامی وجود دارد».

رایس سپس سوالاتی درباره تصمیم ترور سردار شهید سلیمانی مطرح کرد: «اگر دولت [ترامپ] باور داشت که اطلاعات محکمی از تهدید فوری علیه آمریکا از سوی [سردار] سلیمانی وجود دارد، پس این سوال به وجود می‌آید که آیا تنها راه مقابله با آن تهدید کشتن [سردار] سلیمانی بود؟ سوال اینجاست که آیا واقعا این اقدام به نفع ما بود، آیا واقعا ما را امن‌تر کرد؟»


 
این سیاستمدار آمریکایی با بیان اینکه شک دارد که حذف سردار شهید سلیمانی از عرصه میدانی به معنای از دست رفتن توانمندی ایرانی‌ها در حمله به ایالات متحده باشد، تصریح کرد: «در واقع، ما باید مطمئن باشیم که آنها برای گرفتن انتقام در مقیاسی بسیار بزرگتر از آنچه که در حال برنامه‌ریزی برای آن بودند، انگیزه دارند. معتقدم که خطر درگیری مستقیم یا درگیری محدود با ایران به‌شدت افزایش یافته است و به نظرم عاقلانه است که آمریکایی‌ها خود را در مسیر جنگ با ایران ببینند. اگر بتوان از آن اجتناب کرد که خب چه بهتر اما شک دارم».

وی ضمن اشاره به اینکه کارهایی هست که آمریکا می‌تواند برای حفاظت از خود انجام دهد، گفت: «اما هیچ کدام از آنها کافی یا کامل نیستند. ما می‌توانیم سفارتخانه و پایگاه‌های نظامی خود را تقویت کنیم، می‌توانیم تعداد خدمه دیپلماتیک یا نظامی خود را کاهش یا افزایش دهیم، می‌توانیم به آمریکایی‌ها هشدار دهیم که سفر نروند یا [کشور را] ترک نکنند. اما هیچکدام از آنها نمی‌تواند اطمینان دهد که ایران نمی‌تواند به روش نامتقارنی حمله کند».

رایس در پایان تحلیل کرد: «از طرفی اطمینانی نداریم که با کشتن [سردار] سلیمانی، طرح کذایی که می‌گوییم مانع آن شده‌ایم، دیگر اجرایی نخواهد شد... به نظرم ایرانی‌ها مجبور هستند بقای خود در منطقه را اثبات کنند که متقابلا مبارزه کرده و ضربه سختی می‌زنند. وقتی هم که این کار را کنند، ما با این انتخاب که چگونه واکنش نشان دهیم، روبه‌رو می‌شویم. یا به همان شکل واکنش می‌دهیم که منجر به تنش‌زایی می‌شود یا عقب می‌نشینیم و ایران را جسورتر می‌کنیم که پیشتر بیاید. در هر دو صورت خطر درگیری افزایش می‌یابد».

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
ای آمریکای جنایت کار ، منتظر نابودی تان توسط میلیونها سلیمانی در تمام نقاط جهان باشید چون خون پاک سردار سلیمانی در تمامی دنیا، آرمان مقدس ایشان را آبیاری نمود و از آن میلیونها سلیمانی بوجود آمده و خواهد آمد پس منتظر نابودی کامل خود باشید
Iran, Islamic Republic of
تمام پایگاههای آمریکا و همه نیروهای نظامی و سیاسی آمریکا هدف انتقام سخت ایران قرار دارند.
Iran, Islamic Republic of
لندن شهروندان انگلیسی را از سفر به عراق برحذر داشت

وزیر امور خارجه انگلیس از شهروندان کشورش خواسته که از سفر به عراق به استثنای منطقه کردستان خودداری کرده و همچنین در خصوص سفر به ایران شرایط را بسنجند.
Iran, Islamic Republic of
«در واقع،‌ این یک اقدام جنگی و بخشی از اقدامات آمریکا علیه مردم ایران بود و این حمله فصل جدیدی است که برابر با آغاز جنگ علیه ایران به شمار می‌آید.»
Iran, Islamic Republic of
که اقدام آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیاتی نظامی بوده و پاسخ اقدام نظامی، یک اقدام نظامی خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
اقدام آمریکا را پاسخ می‌دهیم/ دیوانگی کنند، پاسخ محکم‌تری می‌گیرند/ باید از مسببین ترور شهید سلیمانی انتقامی سخت گرفته شود
Iran, Islamic Republic of
پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز حریم هوایی لبنان
به دنبال شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت؛ پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز حریم هوایی لبنان
شنبه 14 دی 1398 - 12:46

رسانه های لبنانی از پرواز گسترده جنگنده های رژیم صهیونیستی بر فراز حریم هوایی لبنان خبر دادند.
Iran, Islamic Republic of
سخنگوی ائتلاف سائرون: پارلمان باید قانونی درخصوص اخراج آمریکایی ها از عراق تصویب کند.....
Iran, Islamic Republic of
تلویزیون رژیم صهیونیستی: ایران انتقام سردار سلیمانی را از آمریکا می‌گیرد
تلویزیون رژیم صهیونیستی: ایران انتقام سردار سلیمانی را از آمریکا می‌گیرد
شنبه 14 دی 1398 - 12:38

تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران انتقام شهادت سردارسلیمانی را می‌گیرد و این اتفاق ممکن است در سرزمینهای اشغالی رخ دهد.
Iran, Islamic Republic of
از گفته اینها معلوم است که در واقع سیاستمداران و کاخ نشینان آمریکایی با ترور و برده داری و استعمار و استثمار دیگران موافق هستند و حقوق بشر و عدالت برای آنها فقط شعار است و اعتقادی به این امور ندارند.
معاوضه
Iran, Islamic Republic of
.....
United Arab Emirates
مردم ایران از امریکا انتقام خواهد گرفت
اقدام آمریکا برخلاف قوانین بین المللی است.
Iran, Islamic Republic of
انتقام باید تو همین روزا صورت بگیره تا بفهمن با دم شیر بازی کردن معنیش چیه
United Arab Emirates
...
United Arab Emirates
مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا موضع ثابت ما و تمامی گروه‌های ملی‌گرا است که با این اشغالگری مخالفت دارند.
Iran, Islamic Republic of
نگران انتقام سخت هستید
ترامپ رو بیارین فرودگاه مهرآباد کت بسته تحویل ایران بدین
و با سرعت خاک ایران رو ترک کنید
United Arab Emirates
ورود هزاران نفر به کربلای معلی برای حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای جنایت آمریکا (فیلم)
United Arab Emirates
کاهش عملیات‌های ائتلاف آمریکایی در عراق به دلایل امنیتی
United Arab Emirates
آیا امریکا از عواقب عملیات تروریستی فرودگاه بغداد در امان می‌ماند؟
Iran, Islamic Republic of
تنها گزینه‌ای که میتواند آنها را از این بن بست نجات دهد این است که ترامپ دیوانه و وزیر دفاعش را تحویل دادگاهی در ایران دهند تا دلایل خود برای ترور سردار غیور ایران را توضیح دهند و از عمل خود دفاع کنند و اگر نتوانستند به سزای عمل خود برسند و الا راه دیگری ندارند و این به نفعشان است بهترین موقعیتی است که ملت آمریکا از دست این دیوانه راحت شوند.
Iran, Islamic Republic of
دادگاهی وجود نداره
می خوان انتقام نگیریم میان ترامپ رو کت بسته توی فرودگاه مهرآباد تحویل بچه های سپاه میدن و سریع هم بر می گردن و خاک ایران رو ترک می کنن
هر اتفاقی هم برای ترامپ افتاد به کسی ربطی نداره
Iran, Islamic Republic of
دادگاه بی دادگاه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام ..... مسلماً خیر
United Arab Emirates
ملت افغانستان حمایت‌های سردار سلیمانی از مجاهدین را فراموش نخواهد کرد
Sweden
لطفا از طرف خودت فقط نظر بده ،، شما حق نداريد از طرف كل مردم افغانستان نظر بدين
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
....
United Arab Emirates
اقدام تروریستی آمریکا موجب تنومند شدن جبهه مقاومت خواهد شد/ ترامپ نشان دهد داعش فرزندخوانده آمریکا است
United Arab Emirates
نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش در ذهن تاریخ جاودانه است
United Arab Emirates
عراق مکان تسویه حساب­‌های بین‌المللی نیست/ نقش سردار سلیمانی و أبومهندس در مبارزه با تروریسم داعش برجسته بود
Iran, Islamic Republic of
واقعا مهمونتونو توخونتون کشتن نشون بدید مرد هستید تا کسی واسه تسویه حساب اونجا نیاد
Iran, Islamic Republic of
مقامات آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل به علت جنایات جنگی درسوریه و عراق و منطقه باید دردادگاه لاهه محاکمه شوند.
آمریکا و متحدانش با آتش بازی کردند و می‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
سایه سنگین انتقام ایران بر بورس آمریکا
عملیات ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی و نگرانی سهامداران آمریکایی از انتقام ایران بورس آمریکا را منفی کرد و باعث شد شاخص داو جونز بدتر روز خود در 4 هفته گذشته را تجربه کند.
Iran, Islamic Republic of
شعار «الله اکبر آمریکا شیطان اکبر» طی کاظمین تشییع شهیدان سلیمانی و المهندس
Iran, Islamic Republic of
آمریکا نیروهای بیشتری به منطقه گسیل کرده است
Iran, Islamic Republic of
پس باید تعداد تابوت های بیشتری هم تهیه کنه
Iran, Islamic Republic of
آمریکا منتظر انتقامی سخت باشد
Iran, Islamic Republic of
واشنگتن: راهبرد ما در قبال ایران تغییر نخواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
ترس و وحشت آمریکا و رژیم صهیونیستی از انتقام سخت ایران/ دروغ بزرگ آمریکا برای توجیهه ترور سردار سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
مشاور موسسه ژئوپلتیک فرانسه: ترامپ با آتش بازی می‌کند
Iran, Islamic Republic of
مشاور ترامپ تلفن پوتین را وصل نکرد
Iran, Islamic Republic of
کارشناس مسائل نظامی عراق: داعش در حال برنامه‌ریزی برای تهدید بغداد و کربلاست
Iran, Islamic Republic of
امروز شروع خاورمیانه اسلام است
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
پاسخ ایران قاطع و سخت خواهد بود
ایرانیان ساکت نخواهند ماند.
آمریکا از اقدام خود پشیمان خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران انتقام سردار سلیمانی را از آمریکا می‌گیرد.
Iran, Islamic Republic of
کوبا اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد
Iran, Islamic Republic of
سردار سلیمانی قهرمان ایرانیان بود
Iran, Islamic Republic of
40 سال دخالت و ترور به سبک آمریکا
Iran, Islamic Republic of
خروج کارگران نفتی آمریکایی از عراق پس از ترور فرماندهان ایرانی و عراقی
Iran, Islamic Republic of
پنتاگون:ادعای رئیس جمهور آمریکا درباره تهدید ایران دروغ بود
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
سلام.ترور و آتش زدن جسد ترامپ یکی از انتقام ها خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
سکوت در برابر اقدام متجاوز آمریکا و متحدانش موجب جسارت بیشتر او می‌شود.
بیژن
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم که انتقام سختی بگیریم چون امریکاییهابه جهان نشان میدهندکه به مردم کشورمان اهمیت میدهیم یک امریکایی زخمی یاکشته میشودبجای ان بزرگمردان ماراترورمیکنند ایرانی غیوراست وبایدپاسخ سختی بدهدتادیگراحساس ابرقدرتی نکند...انشالله چنین شودوخون سردارمان پایمال نگردد..
Finland
ای کاش به جای حرف زدن زودتر انتقام بگیریم
Iran, Islamic Republic of
فقط یک کار از دستتون بر می آید ، پوشک های سربازهایتان را زود زود تعویض کنید.
Iran, Islamic Republic of
من اماده جنگ هستم رهبر عزیزم دستور از شما نابودی امریکا با ما