جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۱۷
پناهیان در حرم حضرت شاهچراغ(ع):

چرا برخی برای مسئولیت و مجلس سر و دست می‌شکنند؟/ تعبیر رهبر انقلاب درباره آیت‌الله حائری

پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 711721
این كارشناس مذهبی به جوانان توصیه كرد كه حتماً آثار مرحوم آیت‌الله حائری را مطالعه كنند و تأكید كرد كه با اطمینان می‌توان به سیره آن عالم ربانی تأسی كرد.
چرا برخی برای مجلس سر و دست می‌شکنند؟
به گزارش جهان نيوز، مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده اسبق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه فقید شیراز شامگاه چهارشنبه، ۲۷ آذرماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد كه در آن حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سخنرانی و میثم مطیعی به مداحی پرداخت.

پناهیان در این مراسم با بیان اینكه برگزاری مراسم بزرگداشت و گفت‌وگو پیرامون شخصیت مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی یك ضرورت است، گفت: اگر می‌خواهیم دستورات و معارف دینی را در جامعه منتشر كنیم مسلماً باید نمونه‌های مجسم از كسانی كه این دستورات را در زندگی خود پیاده كرده‌اند را به جامعه معرفی كنیم و برای مخاطبان اصلاً پذیرفته نیست كه دستورات دین محقق نشده باشد.

این خطیب برجسته كشورمان اظهار كرد: همان‌قدر که نیاز داریم اصول عقاید و دستورات اسلام را یاد بگیریم و قرآن بخوانیم، همان‌ میزان نیز ضرورت دارد كه خاطرات چنین عالمان برجسته‌ای كه در جامعه حق داشتند، را مرور كنیم.

* سخن گفتن درباره آیت‌الله حائری یك ضرورت است
وی با تأكید بر اینكه سخن گفتن درباره شخصیت آیت‌الله حائری شیرازی برای جامعه اسلامی یك ضرورت است، گفت:‌ قدر این شخصیت بزرگ در طول عمرشان به هیچ وجه دانسته نشد و شاید بعد از فوتشان این توفیق برای ما پیدا شود تا بتوانیم به او تأسی کنیم.
 

پناهیان اظهار كرد: اگر مردم مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی را بشناسند، می‌فهمند كه حرف‌های دین راست بوده است لذا باید تلاش كنیم تا چنین شخصیت‌هایی را به‌عنوان الگو معرفی كنیم تا در آینده افرادی مانند آن‌ها تربیت شوند.

وی، یكی از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله حائری را آزادمرد بودن دانست و گفت: آن مرحوم از تعلقات باطل و تفكرات منحط آزاد بود؛ نه اهل تعلق ورزیدن به چیزی غیر از آن چیزی که خدا خواسته بود و نه اهل تفکری جز تفکر دین بود.

این كارشناس مذهبی به جوانان توصیه كرد كه حتماً آثار مرحوم آیت‌الله حائری را مطالعه كنند و تأكید كرد كه با اطمینان می‌توان به سیره آن عالم ربانی تأسی كرد.

* از حب مقام آزاد بود
پناهیان با بیان اینكه مرحوم آیت‌الله حائری در بسیاری از موارد امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی و معنوی سیره دقیق و نابی داشتند، گفت: ایشان از حب مقام آزاد بود و بارها خدمت رهبری تقاضا کرده بود که استعفای ایشان را بپذیرند اما تعبیر مقام معظم رهبری به ایشان این بود اگر می‌توانستم شما را ۳۰ قسمت کرده و به ۳۰ استان می‌فرستادم و سخن رهبری به ایشان اصلاً مبالغه‌آمیز نبوده است.

وی گفت: شیراز امروز با همه خوبی‌هایش مرهون خدمات و سیاست‌ورزی آیت‌الله حائری است وگرنه این سلامتی که امروز در شیراز است را نمی‌توانستیم پیدا کنیم. آن مرحوم و بزرگان اهل علم در این دیار نقش‌آفرینی کردند ولی نقش بی‌نظیر آیت‌‌الله حائری در ایجاد اتحاد و همدلی در شهری که سخنان مختلفی در آن شنیده می‌شد، بسیار بالا بود.

* از زمان خود جلوتر بود
این خطیب برجسته كشورمان با بیان اینكه مرحوم آیت‌الله حائری از زمان خودشان جلوتر بود، گفت:‌ برخی از اهل علم حتی در زمان خود نیستند اما ایشان جلوتر از زمان خود بود و این همان چیزی است كه امام راحل فرمود عالم باید زمان‌شناس باشد.

پناهیان با تصریح اینكه مرحوم آیت‌الله حائری در عرصه سیاست اهل تعلق خاطر نبود، گفت: آن مرحوم بزرگتر از جریان‌های سیاسی جامعه و حقیقی فراتر از این مكان و مهم‌تر از جریان‌های سیاسی جاری در كشور بود.

این خطیب برجسته كشورمان با بیان اینكه بعد از تشدید بیماریش از مقام معظم رهبری درخواست كرد تا به این بهانه استعفایش را بپذیرد اما زمانی كه استعفا كرد، دست از تلاش برای تبلیغ معارف دین برنداشت، گفت: آن مرحوم در سن ۸۰ سالگی تبدیل به یك عالم بازنشسته نشد بلكه مانند طلاب جوان در تكاپوی برای تبلیغ معارف دین بود و در قم جلسات متعددی را در این باره تشكیل داد كه نتیجه آن‌ها حدود ۱۰ جلد كتاب شده است و برخی از آن‌ها چاپ شده و برخی دیگر در آینده چاپ خواهد شد.

* به هیچ جناح سیاسی تعلق نداشت
وی با یادآوری اینكه برای آن عالم ربانی بودن یا نبودن پست امام جمعه‌ای فرقی نداشت بلكه یك آزادمرد بود، گفت: آن مرحوم تعلق خاطر به پست و مقام نداشته و به هیچ جناح سیاسی هم تعلق نداشت و یك آزاده به تمام معنا بود و این آزادگیش هم برگرفته از اخلاصش بود.

پناهیان با بیان اینكه اثر اخلاص که حکمت است در زندگی ایشان دیده می‌شد و برخوردار از حکمت بود، گفت:‌ سخنان و مثال‌های مرحوم آیت‌الله حائری سرشار از حکمت بود. عالم دینی زیاد داریم ولی اهل حکمت کم داریم در صورتی كه پیامبر(ص) آمده است تا تعلیم کتاب دهد و همچنین موظف شده است که حکمت را به دیگران آموزش دهد.

* حكمت؛ یكی از كمبودهای امروز حوزه‌های علمیه
وی تأكید كرد: یکی از کمبودهای حوزه‌های علمیه امروز حكمت است، البته حکمت نه به معنای فلسفه، بلكه حکمت به معنای سخنان آیت‌الله حائری که عمیقاً جامعه را درک کرده و مصادیق زمانی و مکانی را درست تشخیص داده باشد و به زبان امروز بتواند سخن بگوید و آن مفاهیم را در قالبی عملی مثال زد و نمونه آورد و نشان داد.

این پژوهشگر دینی با تصریح اینكه هیچ عالم دینی در حوزه‌های علمیه به اندازه ایشان برای طبقات مختلف مردم حرف در سبک زندگی را ندارد، گفت: اهل علم می‌دانند چه روایات و دستوراتی آمده است اما استخراج سبک زندگی از این دستورات کار دیگری است.

پناهیان ادامه داد: جاهایی که دین مستقیم دستور داده است، همه علما بلدند اما از این دستورات برداشتی برای روش زندگی كردن استخراج كنیم، حکمتی است که هر کسی از آن برخوردار نیست.

* حكمت مرحوم آیت‌الله حائری را پیدا كنیم
وی با بیان اینكه امروز حكمت گمشده جامعه ماست، گفت: مرحوم آیت‌الله حائری آزاد مرد بود كه این آزاد مردی از اخلاص گرفته شده بود و علامت برجسته اخلاصشان هم حكمتشان بود و این حکمت موجب شده بود که جذاب‌ترین سخنان را بگوید شاید در سر و صداها، صدای ایشان گم شده باشد که باید آن را پیدا کنیم به سر و صداها زیاد گوش ندهیم.

این خطیب برجسته كشورمان با یادآوری اینكه مرحوم آیت‌الله حائری را از کتاب‌هایشان شناخته است، گفت: گرمای کتاب‌های ایشان غیرقابل مقایسه با کتاب‌های دیگر است و تعجب می‌کنم چرا کتاب های برخی از اهل علم بیشتر در میان کتاب‌های درسی حاضر است و کتاب‌ها و اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله حائری که به فطرت انسان نزدیک‌تر است، کمتر در کتاب‌های درسی حاضر شده است.

پناهیان با بیان اینكه این حکمت و کلام گرم و موثر ناشی از اخلاص آن مرحوم است، این نكته را یادآور شد كه حکمت برگرفته از قرآن كریم است.

وی گفت: یکی از حکمت‌های عملی آن مرحوم این بود که از زمان خودشان جلوتر بود و یک شخصیت صرفاً فرهنگی نداشت و صرفاً یک كار نظری و علمی و معرفتی برای دین انجام نمی‌داده است.

این پژوهشگر دینی كشورمان به اجرای طرح فلاحت در فراغت توسط آن مرحوم اشاره كرد و گفت: ایشان كار گمشده امروز جامعه را انجام داده است آن هم در قریب ۳۰ سال پیش و به عنوان یك عالم فرزانه فراغت جوانان را با كار كردن مولد و مؤثر و كشاورزی، به كار گرفت و خوب است امام جمعه‌های مساجد هم این روش را در پیش بگیرند.

پناهیان، طرح فلاحت در فراغت را یكی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت:‌ آن مرحوم حتی در باغچه خودشان بیل می‌‍زدند و انجام چنین كارهایی در جامعه ما گمشده است.

* تنها كار نظری نمی‌كرد
وی یادآور شد: آیت‌الله حائری تنها كار نظری نمی‌كرد بلكه در عرصه اقتصاد کم کم صاحب نظریه‌هایی شدند، درباره پول، بانک و مفاسدی که سیستم‌های جدید اقتصادی ایجاد می‌کند به نتایج خوبی در سخنرانی‌های ایشان خواهیم رسید.

این خطیب برجسته كشورمان، یكی از وجه‌های آزادمردی مرحوم آیت‌الله حائری را اهل عمل بودن دانست و گفت: ایشان تنها حرف نمی‌زدند بلكه عمل هم می‌كردند.

پناهیان با بیان اینكه آن مرحوم در مقام محبت به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) و محبت به اصل ولایت فقیه کم نظیر بود، گفت:‌ ایشان معتقد بود هر زمان در راه ولایت با درایت و صدق و موفق و محکم پایدار شدید ظهور امام زمان(عج) محقق خواهد شد.

* نسبت به مسئله ظهور، واقع‌بین بود
وی با تصریح اینكه ایشان نسبت به مقوله ظهور روشن‌بین و واقع‌بین بود و افراد را به واقع‌بینی دعوت می‌كرد، افزود: در روایت‌ها داریم كه زمانی امام زمان(عج) ظهور خواهد كرد كه مسئولان، مسئولیت را یك امر خطیر و وظیفه مهم برای خود بدانند و تن به آسایش ندهند.

این پژوهشگر دینی با تأكید بر اینكه برای ظهور باید تلاش كنیم تا ظلم ریشه‌كن شود، گفت: نماینده مجلس، وزیران، معاونان، استانداران، فرمانداران و دیگر افرادی كه در این مملكت مسئولیت دارند، باید افراد مقدسی باشند و اگر نباشند، باید وقتی پست می‌گیرند مقدس شوند چرا كه دارند به مردم خدمت می‌كنند و این كار ثواب كمی ندارد و چقدر باید نماز شب خواند تا به این مرحله رسید كه بتوان یك ممكلت را آباد كرد چنان كه با یك امضای وزیر یك مملكت می‌تواند آباد شود.

وی ادامه داد: این حرف‌ها تعارف و شوخی نیست، کسی كه مسئول شد خدا عقل او را افزایش می‌دهد به تعداد مردمی که دارد سرپرستی می‌کند و اگر کسی صادقانه مسئولیت پذیرفته باشد عقل برتری پیدا می‌کند و اگر این چنین نباشد صادقانه در مسئولیت خود عمل نکرده است.
 

* مسئولان در مملكت امام زمانی چگونه باشند
پناهیان تأكید كرد: این مملکت، مملکت امام زمانی است و اگر مسئولان آن حداقل بهره‌برداری از دنیا را نداشته باشند، غذای خشک نخورند و لباس خشن نپوشند و صبح و شب کار نکنند، جایشان در جهنم است و این نص روایت است و نماینده مجلس، وزیر، وکیل، مدیر دادگستری هرچه باشد باید چنین رفتار كند.

وی اظهار كرد: متأسفانه امروز این فرهنگ در جامعه ما جاری است كه اگر كسی پست پیدا كرد، مردم درباره او می‌گویند خوش به حالش؛ تا زمانی كه مردم این چنین درباره مسئولان می‌گویند، نتیجه این‌گونه مدیریت جامعه به جهنم رفتن است اما اگر كسی مسئول شد و مردم بگویند كه او بیچاره شده است و دیگر تفریح ندارد و استراحتش كم شده است و این فرهنگ در جامعه نسبت به مدیران رواج یافت، آن زمان امام عصر(عج) ظهور خواهد كرد.

پناهیان با اشاره به ثبت‌نام تعداد زیادی داوطلب برای انتخابات مجلس گفت: چه طعمه‌ای در مسئولیت‌ها و مجلس است که برخی‌ها برای آن سر و دست می‌شکنند، چه چیزی از اموال مردم را می‌خواهند به غنیمت ببرند؟ هر آدمی که بخواهد راحت زندگی کند می‌گوید من مسئولیت قبول نمی‌کنم چون زندگی راحت می‌خواهم.

وی با تأكید بر اینكه باید چنین سخنانی را در مجلس یادبود مرحوم آیت‌الله حائری بیان كرد، گفت: مگر مدیریت برای راحت زندگی کردن است، مگر این كشور، جامعه وحشی غرب است که با ریختن خون ملت‌های جهان سوم می‌خواهند روی پای خود بایستند؟ همین کشورهای پیشرفته غربی تا قتل و عام مردم یمن نکنند، نمی‌توانند روی پای خود بایستند و حیات و مماتشان به این وابسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رر
Iran, Islamic Republic of
چون پول توشه!؟
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
اینو از دوستتان جناب آقای زاکانی بپرسید
محمد ص
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد ص
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
از عارف، سلحشور، عبدی، گنجی، خاتمی، هاشمی، انصاری ها، لاری، عروی، صادقی، گنجی، شکوری، اشکوری، مازنی، ... چطور؟
ممد
United States
جواب ساده است و ۳ حرف:
پول!!!
Iran, Islamic Republic of
آنوقت چرا برای چندصندلی مجلس خبرگان چندصد نفری ثبت نام میشود؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایی نمی توانید پیدا کنید که برای مجلس سر و دست نشکند و فقط این اصلاح طلبان هستند که با وجود رد صلاحیت شدن سر و دست میشکنند.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان دنبال قدرت هستند حتی به قیمت هر نوع عدم صداقت......
Iran, Islamic Republic of
سرودست شکستن برای مجلس بخاطر این است که یک وجب درصندلی مجلس فرو می روندوهبچ قدم خیری برای مردم برنمی دارند ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مجلس با این ساختار و عملکردش ب....
Iran, Islamic Republic of
پناهیان هم ریشاش سفید شد