سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۳

سازمان‌ ملل ادعای حمله ایران به «آرامکو» را تأیید نکرد

چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 710745
محققان سازمان ملل می‌گویند نمی‌توانند ادعاهای واشنگتن و ریاض را مبنی بر اینکه ایران عامل حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده تأیید کنند.
سازمان‌ ملل ادعای حمله ایران به آرامکو را رد کرد
به گزارش جهان نيوز، محققان سازمان ملل متحد که برای تحقیق درباره حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات شرکت نفت «آرامکو» در ماه سپتامبر روانه عربستان سعودی شده‌اند می‌گویند نمی‌توانند هنوز ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر اینکه ایران عامل این حملات بوده را تأیید کنند.

طبق گزارش وبگاه شبکه خبری بلومبرگ، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ۶ ماهه خود خطاب به شورای امنیت که به دست این رسانه رسیده نوشته این سازمان «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند یا به شکلی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل منتقل شده‌اند».

در این گزارش عنوان شده بازرسان سازمان ملل قادر بوده‌اند لاشه‌های سامانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده در چند حمله شامل حمله به یک تأسیسات نفتی در ماه «مه» میلادی، به فرودگاه ابها در تابستان و تأسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر را مورد بررسی قرار دهند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرده این سازمان «هنوز در حال جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات اضافی درباره این موشک‌های کروز و پهپادها است» و در زمان مقتضی یافته‌های بیشتر خود را در این باره گزارش خواهد کرد.

بلومبرگ نوشته سازمان ملل بعد از چندین ماه تحقیق ادعاهای مطرح‌شده توسط عربستان سعودی و آمریکا در این مورد را تأیید نکرده است.

وزیر دفاع عربستان سعودی در ماه پسپتامبر مدعی شده بود حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی «بدون شک تحت حمایت ایران انجام شده‌اند.» او مدعی شده بود که ارزیابی بخش‌هایی از پهپادها و موشک‌ها مورد استفاده در این حملات نشان می‌دهد که آنها متعلق به ایران بوده‌اند.

وزرات دفاع عربستان چندی بعد بخش‌هایی از آنچه به ادعای این وزارتخانه تسلیحات مورد استفاده در حمله مذکور بود را به نمایش گذاشت. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و سایر مقام‌های این کشور هم ادعاهای ریاض درباره دخالت ایران در این حمله را تکرار کردند.

بازرسان سازمان ملل در ماه سپتامبر و نوامبر به دعوت عربستان سعودی برای انجام تحقیقات لازم در این خصوص عازم ریاض شدند.

واشنگتن و ریاض در ارزیابی‌های خود از حمله به تأسیسات نفتی عربستان آن را حملاتی پیچیده توصیف کرده‌اند. آنها گفته‌اند این حملات با پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و موشک‌های کروز شلیک‌شده از سمت شمال انجام شدند.
بلومبرگ نوشته حملات ماه سپتامبر از آسیب‌پذیری‌های چشمگیر عربستان سعودی در زمینه مسائل دفاعی، علی‌رغم صرف صدها میلیارد دلار برای خرید تسلیحات در سال‌های اخیر پرده برداشت.

طبق این گزارش، در سفر محققان سازمان ملل به عربستان سعودی ارزیابی حکومت این کشور درباره این حملات تحویل آنها شد. در آن ارزیابی به استناد مقایسه‌های تصویری ادعا شده بود یکی از موشک‌های کروز شلیک‌شده شباهت‌هایی با موشک‌های کروز «یاعلی»، ساخت ایران» داشت.

علاوه بر این، مسئولان سعودی عکسی از ماکت یک پهپاد ایران که در نمایشگاهی در مه ۲۰۱۴ به نمایش گذاشته شده بود را به کارکنان سازمان ملل نشان داده و ادعا کردند این پهپاد مشابه پهپادهای مورد استفاده در حمله ماه سپتامبر بوده‌اند.

سازمان ملل با این استدلال مقامات عربستان سعودی مبنی بر اینکه تعداد نقاط اصابت به تأسیسات «بقیق» و «خریص» با بیانیه‌‌های مطرح‌شده از سوی انصارالله یمن همخوانی ندارد موافقت کرد، اما خاطرنشان کرد که موشک‌های کروز مورد استفاده در این حملات دارای ویژگی‌هایی مشابه ماکت موشک‌های کروز قدس بوده که انصارالله در جولای ۲۰۱۹ آن را به نمایش گذاشته بود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حمایت واشنگتن از اغتشاشات در ایران
رزمنده ایرانی به واشنگتن درباره دخالت در ناآرامی های اخیر هشدار داد
نمی‌گذاریم آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و منطقه بماند.
نیروهای تروریست آمریکایی باید در سراسرمنطقه خاورمیانه خارج شوند.
سیاست مردم ایران دربرابر آمریکا و متحدانش تغییر نکرده است
Iran, Islamic Republic of
....
Bulgaria
روسیاه به شبکه های ضد ایرانی که با دمشان گردو می شکستند.....