جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۲
فارن‌پالیسی:

ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است

پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب: 705106
یک رسانه آمریکایی در تحلیلی روز پنجشنبه نوشته ایران در جنگ بر سر تعیین آینده منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) پیروز شده است.
ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است
به گزارش جهان نيوز، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی با اشاره به تحولات اخیر منطقه غرب آسیا نوشته ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است. 

مجله «فارن‌پالیسی» در آغاز این تحلیل، روز پنجشنبه، با اشاره به حمله ماه گذشته به تأسیسات نفت عربستان سعودی می‌نویسد: «مجموعه‌ای از موشک‌های کروز و پهپاد که روز ۱۴ سپتامبر قلبِ صنعت نفت عربستان سعودی را نشانه گرفت نشانه‌ای از حمله‌ای دقیق به پارادیم حاکم جهانی هم بود.»

فارن‌پالیسی این حملات را انعکاسی از «دنیای در حال تغییرات اساسی» دانسته که در آن چین، روسیه و قدرت‌های منطقه‌ای نظیر ایران به دنبال از بین بردن هژمونی نظامی آمریکا هستند. 

رسانه آمریکایی نوشته اهمیت تاریخی تحولات خاورمیانه در یک مصاحبه اخیر از سردار قاسم سلیمانی، فرمانده کل نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آشکار شد. 

فارن‌پالیسی نوشته سردار سلیمانی در این مصاحبه به تشریح شرایط منطقه که منجر به جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ شد، پرداخت. سردار سلیمانی در این مصاحبه به سخنان «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه اسبق آمریکا اشاره کرد که درگیری حزب‌الله و اسرائیل را نشانه‌های تولد «یک خاورمیانه جدید» دانسته بود. 
 

رسانه آمریکایی نوشته است: «همانند سال ۲۰۰۶، دنیا یک بار دیگر در حال مشاهده نشانه‌های تولد خاورمیانه‌ای جدید، البته با ماهیتی بسیار متفاوت نسبت به آن چیزی است که رایس تصور می‌کرد.»

فارن‌پالیسی نوشته است: «در یک دهه و نیم گذشته، جنگ‌های راه‌اندازی‌َده از سوی واشنگتن و متحدانش علیه جبهه تحت رهبری ایران همه ناموفق از آب درآمده‌اند.
حزب‌الله، در سال ۲۰۰۶ اسرائیل را به بن‌بستی خونین کشاند. نفوذ ایران در عراق تثبیت شده است. ایران و متحدانش در جنگ سوریه پیروز شده‌اند. علاوه بر این، کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ نتوانسته است ایران را به زانو درآورد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «روز به روز روشن‌تر می‌شود که دولت آمریکا نه از توانایی و نه عزم سیاسی برای اقدام نظامی طولانی‌مدت در خاورمیانه برخوردار است. کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ مشخص کرده که قصد دارد حضور نظامی آمریکا در سوریه و افغانستان را کم کند.»

فارن‌پالیسی می‌افزاید: «علاوه بر این، همزمان با اقدامات ترامپ برای افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس، سیاست‌های زورگویانه و اقدامات شتاب‌زده او به قوت گرفتن برداشت‌هایی مبنی بر قابل اتکا نبودن آمریکا به عنوان شریک منجر شده و ظهور توازن‌های جدید جهانی به دور از ابتکارات اقتصادی و امنیتی تحت رهبری آمریکا را تسریع کرده است.» 

فارن‌پالیسی نوشته در منطقه خاورمیانه، آمریکا و متحدان منطقه‌ای و اروپایی‌اش دیگر یک دیدگاه متحد و منسجم ندارند و این مسئله هم در تصمیم عجولانه ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه و هم در تصمیم او برای خروج از برجام نمایان است. 

نشریه آمریکایی نوشته است: «در حال حاضر نشانه‌هایی جدی وجود دارد که ائتلاف کشورهای عربی و اسرائیل که دولت ترامپ علیه ایران بسیج کرده بود در حال فروپاشی هستند. همزمان با آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل غرق مبارزه بر سر حیات سیاسی‌اش شده، متحدان ترامپ در عربستان سعودی و امارات با جامعه بین‌الملل در اعتقاد به اینکه تعامل با ایران برای کاستن از تنش‌های منطقه‌ای و یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بحران‌های خاورمیانه ضروری است همسو شده‌اند.»  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به ترامپ احمق می‌گویم تروریست آن حکومتی است که اجازه دارد یک انسان رنگین پوست را در ملأ‌عام بدون ارتکاب جرم و جنایت به رگبار ببندد، هواپیمای مسافربری را ساقط می‌کند، با کمک تسلیحاتی به آل سعود خبیث گاو شیرده،کودکان و زنان را در یمن قتل عام می‌کندو... نه ملت ما که علی‌رغم داشتن توان هواپیمای جاسوسی دارای مسافر نظامی آمریکایی صرفا به خاطر انسانیت از اسقاط آن خودداری می‌کند؟!
Iran, Islamic Republic of
چه افتخاری بالاتر از این که ایران و ایرانیان می‌توانند با از بین بردن آخرین مدل صنعت و فن‌آوری پهپاد دشمن، دولت و دولتمردان آمریکا را تحقیر کنند ..
Iran, Islamic Republic of
1 - عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا حمله موشکی به نفتکش ایرانی دردریای سرخ نقش دارند.
2 - عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا حمله موشکی به نفتکش ایرانی دردریای سرخ دست داشتند
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی ازحمله پهپادهای یمنی به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان استقبال کرد
استقبال رزمنده ایرانی ازحمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی مثبت بود ولی کافی نیست
بحران یمن راه حل نظامی ندارد ولی متاسفانه سران عربستان و متحدانش ازسال 2015 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و فهمند.
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی: گزینه های مختلفی برای پاسخ به حمله موشکی به نفتکش ایرانی دردریای سرخ داریم
Iran, Islamic Republic of
عادل الجبیر: اعمال فشار بر ایران، تنها راه آوردن آن پای میز مذاکرات است...
Iran, Islamic Republic of
خواهان تغییر رفتارعربستان سعودی هستیم، نه مذاکره با ریاض
Iran, Islamic Republic of
عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی باید توضیح و پاسخ دهد سعودی ها جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک با کدام قانون و مجوز به شهرهای یمن حمله کردند؟
ممد
United States
با این حرفها دارند سپاه را تیر میکنند که در این بی پولی در سوریه و عراق بیشتر هزینه کند!!! بارک الله قدرت واقعی منطقه ایران است!!! ...
Romania
سیاست نادرست، غلط و اشتباه عربستان سعودی جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون فاجعه برای ملت های اسلامی است.
سیاست ها وتوطئه های عربستان سعودی جنایتکار شماره یک درمنطقه شکست خورده است.
سیاست عربستان سعودی جنایتکار شماره یک برای ملت های غربی و اسلامی فاجعه است.
Romania
عربستان وامارات در حمله تروریستی اهواز دست داشتند
عربستان وآمریکا در حمله موشکی انفتکش ایرانی دست داشتند.
Romania
عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه سعودی و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به علت جنایات جنگی دریمن باید دردادگاه لاهه محاکمه شوند.