سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

ایران «گلوبال هاوک» را بازنشسته کرد

سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 707945
نشریه «فارین پالیسی» با بیان اینکه هدف قرار گرفتن پهپاد «گلوبال هاوک» توسط ایران زنگ خطری برای پنتاگون بود، نوشته است که آمریکا احتمالا بخش اعظم این مدل از پهپادها را بازنشسته می‌کند.
ایران «گلوبال هاوک» را بازنشسته کرد
به گزارش جهان نيوز، نشریه «فارین پالیسی» روز دوشنبه از احتمال بازنشست شدن پهپادهای «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از هدف قرار گرفتن یک فروند از این پهپادها توسط پدافند هوایی ایران خبر داده است.

این نشریه نوشته است: «تنها چند ماه پس از آنکه ایران یک پهپاد شناسایی گران‌قیمت ایالات متحده را بر فراز تنگه هرمز ساقط کرد، وزارت دفاع در حال بررسی کنار گذاشتن دو سوم سی و چند پهپاد گلوبال هاوکی است که نیروی هوایی در اختیار دارد. این اقدام، بخشی از حرکت به سوی ساخت توانمندی‌های مورد نیاز برای مقابله با چین و روسیه است.»

مقام‌های آمریکایی به فارین پالیسی گفته‌اند که بر اساس این طرح، قرار است ۲۱ فروند از ۳۵ پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند. این طرح اکنون برای بررسی در قالب بودجه سال آینده پنتاگون به دفتر وزیر دفاع آمریکا تحویل داده شده است.

بنا بر این گزارش، پنتاگون بر اساس راهبرد دفاع ملی آمریکا که دوران کنونی را «عصر رقابت قدرت‌های بزرگ» نام نهاده، به مرور در حال فاصله گرفتن از مأموریت‌های «مبارزه با تروریسم» و حرکت به سوی توانمندی‌های لازم برای رقابت با چین و روسیه است. از این رو، آمریکا به پهپادهایی نیاز دارد که بتوانند به آسمان این دو کشور نفوذ کنند.

به نوشته فارین پالیسی، ۲۱ فروند پهپادی که بر اساس طرح نیروی هوایی آمریکا باید کنار گذاشته شود، از نوع «بلاک ۳۰» گلوبال هاوک هستند. این پهپادها به سامانه‌های الکترواپتیک، رادارهای مادون قرمز و حسگرهای دریافت سیگنال‌های اطلاعاتی مجهز هستند. به گفته مقام‌های آمریکایی، این پهپادها که بار نخست در سال ۲۰۰۱ وارد ناوگان نیروی هوایی آمریکا شدند، اکنون با مشکل تأمین قطعات روبرو هستند و از آن مهمتر اینکه در برابر حملات دشمن شکننده به نظر می‌رسند.

فارین پالیسی سپس به تشریح ویژگی‌های پهپاد گلوبال هاوک پرداخته و نوشته است که حادثه هدف قرار گرفتن این یک فروند از این پهپاد توسط ایران، یک «هشدار قرمز» برای گلوبال هاوک بود و نشان داد که این پرنده در نبردهای آینده آسیب‌پذیر است.

«لورن تامپسون» عضو مؤسسه «لکسینگتون» ایران را پس از روسیه و چین، یک «قدرت رده دوم» توصیف کرده و می‌گوید: «زمانی که یک قدرت رده دوم مانند ایران می‌تواند جنگ‌افزارهای شما را با موشک‌های بومی خود ساقط کند، این نشانه خوبی برای آینده نیست.»

به نوشته فارین پالیسی، شواهدی وجود دارد که آمریکا در حال حاضر برای پر کردن شکاف موجود در زمینه جمع‌آوری اطلاعات، چندین پرنده طبقه‌بندی‌شده از جمله پهپاد «آر.کیو ۱۸۰» را به خدمت گرفته است. واشنگتن مدعی است که این پهپاد قادر است به حریم هوایی دشمن نفوذ کند.

سی خرداد ماه امسال یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی بعد از نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران هدف سامانه پدافندی سوم خرداد قرار گرفته و ساقط شد. گلوبال هاوک گرانقیمت‌ترین و عظیم‌الجثه‌ترین پهپاد جهان است و هدف قرار گرفتن آن توسط ایران واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان برانگیخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *