سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱۵

چرا راه‌پیماییِ اربعین در حال جهانی‌شدن است؟

احمد رهدار
جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 703156
بر خلاف اعتکاف‌های پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری می‌رویم و چند روز آن‌جا خودمان را محصور می‌کنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت می‌پردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است.
جهان نيوز - حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار: در خصوص حرکت پرشور اربعین حسینی، سخت است که باقاطعیت بگوییم مهم‌ترین ویژگی‌های آن چیست. به ‌نظرم باید به چیستیِ ظرفیت‌های تمدنی و تاریخی این منسک بپردازیم.

نکته‌ی اول این است که در این منسک ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویت‌های دیگر در اسلام هستیم. معنویت‌هایی مثل نماز و روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیه‌السلام گویا یک اعتکاف سیار است.

بر خلاف اعتکاف‌های پیشینی که مثلاً به مسجد یا و مکان مقدس دیگری می‌رویم و چند روز آن‌جا خودمان را محصور می‌کنیم و به صورت متمرکز و ثابت به عبادت می‌پردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است. در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن و حرف زدن و خوابیدن و بحث علمی یا ذکر گفتن و نماز خواندن و هر کاری از این جنس کنش‌ها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است.

شاید به تعبیر دیگری بتوان گفت که جواز رفتارهای متکثر در متن این منسک باعث می‌شود که سالک خسته نشود و سالکان‌ بسیاری با ذواق متکثر و با ظرفیت‌های جسمی و روحی متکثر بتوانند با این منسک نسبت بگیرند. همین ویژگی به نوبه‌ی خودش باعث می‌شود که هر سال جمعیتی بیش از سال‌های گذشته را به‌سمت خودش دعوت کند. در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیبی، به آن استعداد جهانی‌ شدن می‌‌دهد و ما در همین دهه‌ی اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را به‌وضوح دیده‌ایم.

نکته و ویژگی دیگرِ این منسک، «نظم معنوی» آن است. بر خلاف نگاه اولی و بدوی به قضیه که در بعضی موارد به ‌نظر می‌رسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقوله‌ی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفی‌تر تأمل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نه، در این‌جا نوعی نظم حاکم است که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین ‌کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.

این پدیده اساساً با شاخصه‌های مدیریت عرفی جهانِ امروز هم‌خوانی ندارد. مثلاً ما نمی‌توانیم با این مدیریت عرفی بیست میلیون جمعیت از اقوام مختلف از کشورهای مختلف را با زبان‌ها و با خُلق و خو و فرهنگ‌های مختلف را در یک زمان و مکان محدود و مشخصی جمع کنیم و در عین حال کمترین ناهنجاری و تنش مذهبی و خشونت‌ را شاهد نباشیم.

همه‌ی سالکان این طریق گویی در قراردادی نانوشته متعهد شده‌اند به یک اصولی از جنس اصول معنوی. انگار همه در محضر امام حسین علیه‌السّلام هستند. انگار همه در این دایره‌ی مغناطیسی امام معصوم، حلیم و باگذشت و بااخلاق شده‌اند و این را همه به‌وضوح حس کرده‌اند.
مرجع : پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
و چرا باید راهپیمایی اربعین را جهانی کنی؟
...
راهپیمایی اربعین جهان بوده هست وخواهد بود دلیل بنده فرمایش امام حسن عسگری (علیه السلام) است که که زیارت اربعین سید الشهدا را از علائم ونشانه های مومن بیان فرمودند .و محور همبستگی وقبله قلب ها کربلای معلی است .یالثارات الحسین
حسین
Iran, Islamic Republic of
...
حسین
Iran, Islamic Republic of
راهپیمایی اربعین بهترین الگو است برای جامعه شناسان، روانشناسان، حقوق دانان بین المللی و رشته های بین رشته ای تحقیق کنند چطور می شود این همه جمعیت با هم ندار شوند بدون توجه به رنگ، نژاد، زبان و... باید این الگو را به تمام روزهای سال و به کل جامعه بشری تسری داد تا شاهد این همه جنگ و تنش نباشیم. اگر واقعا دنبال صلح و آرامش هستیم.
پیر
Iran, Islamic Republic of
چه کسی، چطوری و کی باید این موضوع راهپیمایی رابعین را به گوش جهانیان برساند، شاید باید منتظر آمدن محققان و پژوهشگران بمانیم.
امیر
Iran, Islamic Republic of
بین عاشورا و اربعین فرق‌هایی وجود دارد یکی اینکه حرکت عاشورا حرکت امام بود و حرکتی بود که ایجادکننده آن امام معصوم بود اما حرکت اربعین واکنش جامعه به شهادت و حرکت امام حسین (ع) است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
آقای امین حیای مصاحبه درباره دیدگاه و نظرش درباره مراسم بزرگ اربعین و اثر آن در زندگی گفت:

«ایام اربعین روزهایی است که همه ما رشادت‌ها، شجاعت‌ها، وفاداری‌ها و صفات نیک انسانی را درون خودمان یادآوری می‌کنیم ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
اربعین از نظر تنوع مذهبی شرکت‌کنندگان متکثرترین آیین مذهبی جهان است. شیعیان و سنی‌ها در کنار مسیحی و کلیمی و زرتشتی و بودایی و ایزدی... در این مراسم شرکت می‌کنند.
حسین
Iran, Islamic Republic of
لطفا این همه پیاده رویی اربعین را تبلیغ نکنید یک عده عقده ای می شوند و عملیات تروریستی رخ می دهد!!
Iran, Islamic Republic of
اعتکاف هم یک عبادت فردی نیست یک تجمع مومنانه عارفانه است . مثل نماز جمعه و نماز عیدین . اعتکاف / نماز جمعه / راهپیمایی اربعین / تجمع مومنین در عبادت معنوی و سیاسی حج / حضور مومنانه و عاشقانه در مراسم متعلق به اهلبیت ع / حتی ناز شب بعنوان فردی ترین عبادات همه و همه ماهیت و کارکرد سیاسی و اجتماعی و مقاومتی دارد .
Iran, Islamic Republic of
.....
Sweden
بله واقعا حقیقت داره از اینجا ۴ یا پنج میلیون نفر در راهپیمای اربعین شرکت کردند.
Sweden
...
Iran, Islamic Republic of
جهانی بشه؟ شده است در راهپیمایی امسال که دیدید