شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

درمان پرمویی صورت خانم­ها با دارو، لیزر، وکس و شیو کردن

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 701669
درمان پرمویی صورت خانم­ها با دارو، لیزر، وکس و شیو کردن

 
به نقل از متخصصین کلینیک زیبایی پرشین پرمویی بیش از حد صورت و بدن (هیرسوتیسم) یکی از علائم قابل مشاهده سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این وضعیت غیر طبیعی ناشی از تولید بیش از حد آندروژن‌ها می‌باشد که دسته‌ای از هورمون‌های مسئول ویژگی‌های مردانه هستند.

زنان مبتلا به هیرسوتیسم اغلب دچار رشد بیش از حد مو در صورت، گرد ، قفسه سینه، پشت و انگشتان هستند. در صورت افزایش این مشکل، سطح بیش از حد آندروژن می‌تواند تأثیر متضادی بر روی پوست سر داشته باشد و منجر به ریزش موی الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنی) شود.

در حالی که بهترین روش برای برطرف کردن این مشکل، رفع عدم تعادل هورمونی است، زنان دچار هیرسوتیسم اغلب به روش‌های فوری برای به حداقل رساندن اثرات قابل مشاهده آن نیاز دارند. در اینجا راهکارهایی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند و همچنین جوانب مثبت و منفی هر یک از آنها را بیان می‌کنیم:

اصلاح کردن
تراشیدن واضح ترین انتخاب برای از بین بردن موهای زائد، به خصوص در ناحیه صورت است. این روش موها را در سطح پوست کوتاه می‌کند و لبه موها را صاف می‌کند و علیرغم آنچه ممکن است بعضی از افراد به شما بگویند، در واقع باعث تیره یا ضخیم شدن موها نمی‌شود.

با این وجود، اگر ریشه موهای شما تیره یا ضخیم باشد، گاهی اوقات موهای تازه جوانه زده ممکن است خیلی به چشم بیایند. علاوه بر اینکه، برای حفظ ظاهری بدون مو، معمولاً باید بصورت روزانه اصلاح کنید.

مشکل اصلاح روزانه این است که می‌تواند منجر به رشد موهای زائد صورت و برجستگی‌های تیغ شود. یک تیغه کند می‌تواند این مشکل را تشدید کند. برای به حداقل رساندن تحریک پوست، همیشه از یک تیغ تیز و کرم مرطوب کننده استفاده کنید. (برگرفته از سایت کلینیک زیبایی پوست رازی)
 
اپیلاسیون
  

اپیلاسیون شامل استفاده از یک لایه نازک از موم گرم شده بر روی سطح پوست مو است. سپس پارچه‌ ای روی موم قرار داده می‌شود و مدتی آن را نگه می‌دارند تا موم سخت شود. سپس پارچه با شدت کشیده می‌شود و موها را کاملاً از ریشه بیرون می‌آورد. این کار با استفاده از کیت اپیلاسیون خانگی که قابل خرید از داروخانه هاست، می‌تواند انجام شود. برخلاف اصلاح، اپیلاسیون فقط هر سه هفته یکبار انجام می‌شود.

در حالی که اپیلاسیون روش موثری است، اما می‌تواند باعث قرمزی و تورم کوتاه مدت شود. بسته به میزان مویی که باید برداشته شود می‌تواند بسیار دردناک باشد.

کرم‌های موبر و سفید کننده
کرم‌های موبر قادر به حل کردن موها با استفاده از مواد شیمیایی مانند تیو گلیکولات کلسیم یا تریوگلیکول پتاسیم هستند، در حالی که کرم‌های سفید کننده قادر به پاک کردن رنگدانه موها هستند و باعث می‌شوند که موها کمتر دیده شوند. استفاده از هر دو ماده نسبتاً آسان است و نیازی به چیزی بیش از قرار دادن یک لایه نازک، یک دوره انتظار کوتاه و یک شستشوی ساده ندارد.

مهمترین اشکال این محصولات، به خصوص اگر در صورت استفاده شود، شیمیایی بودن مواد سازنده است. برای جلوگیری از واکنش‌های حساسیت زا نسبت به این کرم‌ها، ابتدا مقداری از آن را روی یک بخش کوچک پوست تست کنید و حداقل یک ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا واکنشی وجود دارد یا خیر. (به نقل از دکتر جمیلی متخصص پوست)

الکترولیز
در طی الکترولیز، یک سوزن کوچک برای تحویل بار الکتریکی به فولیکول وارد می‌شود و موها را از ریشه آن می‌کشد. در حالی که این روش به عنوان یک روش ایمن و مؤثر برای از بین بردن دائمی مو در نظر گرفته می‌شود، موهای تیره یا ضخیم تر ممکن است نیاز به چندین جلسه الکترولیز داشته باشند.

این روش به خودی خود ممکن است برای بعضی از افراد دردناک باشد، اگرچه بیشتر آن را احساس سوزش خفیف توصیف می‌کنند. قرمزی و حساسیت کوتاه مدت نیز رایج است. تنها عیب واقعی این روش، هزینه آن است. اگر تصمیم دارید الکترولیز را دنبال کنید، از خدمات یک متخصص الکتروکولوژی معتبر که گواهینامه‌های مورد نیاز را کسب کرده است، استفاده کنید.

لیزر موهای زائد
به نقل از متخصصین کلینیک تخصصی پوست و مو رازی در حین لیزر موهای زائد، متخصص پوست و موی آموزش دیده، پرتویی شدید از نور لیزر را بر روی ناحیه‌ای از پوست اعمال می‌کند. در حالی که این روش دائمی نیست، اما می‌تواند موها را با خیال راحت و برای مدت زمانی طولانی‌تر از اپیلاسیون یا سایر روش‌ها از بین ببرد.
لیزر موهای زائد بسیار پرهزینه است و ممکن است در افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا موهای روشن‌تری دارند موفق نباشد. اگر تصمیم به لیزر کردن موهای خود دارید، همیشه از یک مرکز تخصصی پوست و مو این خدمات را بخواهید.

در طی جلسه لیزر ممکن است یک احساس سوزش خفیف داشته باشید و ممکن است قرمزی و تورم کوتاه مدتی ایجاد شود. سایر عوارض جانبی (در حالی که غیر معمول است) شامل تاول زدن، پوسته پوسته شدن و تغییر رنگدانه‌های پوستی است که بیشتر آنها در نتیجه انجام لیزر توسط افراد آموزش ندیده یا غیرقابل تایید بروز پیدا می‌کند.

داروها
به جای درمان علائم هیرسوتیسم، داروهایی وجود دارد که می‌تواند به اصلاح عدم تعادل هورمونی کمک کند و باعث کاهش تعداد آندروژن‌های جریان خون شود.

از میان گزینه‌های تأیید شده در حال حاضر این موارد رایج تر هستند:

• داروهای ضد بارداری خوراکی می‌توانند ضمن بالا بردن سطح هورمون‌های زنانه سبب تضعیف تولید و تأثیر آندروژن‌های موجود در گردش خون شما شود.

• داروی ضد آندروژن Aldactone (اسپیرونولاکتون) ضمن مهار گیرنده‌های هورمون آندروژنی روی فولیکول‌های مو، تولید تستوسترون را مهار می‌کند.

• فلوتامید دارویی است که تولید آندروژن را بدون افزایش سطح هورمون زنانه سرکوب می‌کند. به دلیل خطر مسمومیت کبدی، باید فقط تحت نظارت دقیق پزشک استفاده شود.

مانند تمام داروها، عوارض جانبی نیز برای این داروها وجود دارد. برای درک کامل فواید و پیامدهای احتمالی استفاده از آنها با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بسیاری از این داروها تحت پوشش بیمه قرار گیرند، اما می‌توانید با کارشناس بیمه خود این مورد را چک کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *