شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

خروج امارات از یمن و برهم خوردن محاسبات عربستان

شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 693996
برخی از پیامدها و تأثیرات اولیه عقب نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن اکنون برای همپیمان و همسایه این کشور یعنی عربستان آشکار شده است و اختلاف‌نظر در تخمین ابعاد این خروج و تأثیرات واقعی آن بر آینده جنگ در یمن، ابهاماتی برای عربستان ایجاد کرده است.
خروج امارات از یمن و برهم خوردن محاسبات عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، به نوشته سایت شبکه خبری الجزیره، می‌توان برخی از مهم‌ترین پیامدهای میدانی و یا سیاسی از زمان آغاز خروج امارات از یمن را در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- اولین پیامد این عقب نشینی برای چارچوب فعالیت‌های نظامی عربستان در میادین جنگ بود. به گفته برخی منابع نظامی و دولتی در دولت مستعفی یمن، افسران عربستانی فرماندهی پایگاه‌های نظامی در دو بندر المخا و الخوخه را تحویل گرفته‌اند که نیروهای اماراتی پیشتر از بنادر یاد شده در عملیات خود برای کنترل بر الحدیده استفاده می‌کردند. این منابع افزودند: عربستان اقدامات یاد شده را برای تأمین امنیت این دو بندر پس از کاهش حضور نظامی امارات در آنجا در پیش گرفته است.

۲- به گفته منابع یاد شده، ریاض تعداد نامشخصی از نیروهای خود را به عدن اعزام کرده که یکی از مهمترین بنادر یمن در آنجا وجود دارد و نیروهای همپیمان امارات در آنجا مستقر هستند.

۳- منابع یاد شده افزودند: عربستان همچنین نیروهای را به جزیره بریم کوچک واقع در تنگه باب المندب اعزام کرده است.

۴- روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی نوشت: عربستانی‌ها از تصمیم امارات به شدت ناامید شده‌اند اما یکی از مسئولان سفارت عربستان در واشنگتن این مطلب که رهبران عربستان از اقدام امارات ناراضی هستند، تکذیب کرده و در ادامه با اعتراف به خروج نیروهای اماراتی مدعی شده است که این تصمیم در چارچوب عملیات‌های نظامی و با هماهنگی نیروهای ائتلاف عربی انجام شده است.

۵- نیویورک تایمز همچنین نوشت: برخی از مسئولان دفتر پادشاهی عربستان شخصاً وارد این موضوع شدند و تلاش کردند اماراتی‌ها را از خروج از یمن منصرف کنند و این نشان می‌دهد این اقدام امارات با رضایت و هماهنگی عربستان نبوده است.

علاوه بر پیامدهای خروج امارات، در حال حاضر عربستان با مشکلات و پیچیدگی‌های دیگری از جمله خشم مردم علیه نیروهایش در چندین شهر یمن مواجه است.

برخی منابع داخلی اعلام کردند: نیروهای که تحت نظارت عربستان هستند، برای پراکنده کردن معترضان در استان المهره که در مقابل پایگاه این نیروها تظاهرات کرده بودند، مجبور شدند شلیک هوایی کنند.

هزاران تن از ساکنان استان المهره به تازگی تحصن‌های اعتراضی در مقابل تعدادی از پایگاه‌های تازه تأسیس عربستان در این استان برگزار کردند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهای خروج نیروهای عربستانی و برکناری هرچه‌ سریع‌تر استاندار المهره و محاکمه او را خواستار شدند.

ابهامات بسیاری درباره موضعگیری امارات در یمن وجود دارد و در رسانه‌ها این ادعا مطرح شده که این اقدامات جدید به عنوان بخشی از "توافق‌های امارات با ایران" انجام شده‌ است.

یکی از مسؤولان عالی رتبه امارات در گفتگو با خبرگزاری فرانسه فاش کرد که کشورش به عنوان عضو اصلی ائتلاف عربی ضد یمن نیروهای خود را در چارچوب طرح استقرار دوباره نیروها به دلایلی استراتژیک خارج می‌کند.

این مسئول اماراتی افزود: ابوظبی در راستای انتقال از یک استراتژی نظامی به طرحی متکی بر تحقق صلح تلاش می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: امارات پس از آنکه فهمید جنگ فرسایشی در یمن این کشور را به سوی فاجعه انسانی پیش می‌برد به سرعت نیروهای خود از این کشور خارج کرد.

نیویورک تایمز به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی آگاه از جزئیات این مسئله نوشت: تعداد نیروهای اماراتی در یمن در راستای خروج از جنگ پر هزینه این کشور حتی به قیمت خشم همپیمانان عربستانی این کشور کاهش یافته است و اماراتی‌ها برای فرار از خشم همپیمانان عربستانی خود خروج نیروهایشان را علنی نمی‌کنند.

عربستانی‌ها به شدت از این تصمیم امارات احساس ناامیدی می‌کنند و مسئولان عالی رتبه در دفتر پادشاهی این کشور تلاش کردند اماراتی‌ها را از این اقدام منصرف کنند.

در تحولات جدید یمن، عربستان متحمل خسارت‌های سنگینی شده است؛ این کشور از ده‌ها هزار تن از نیروهای سودانی و مزدوران و سربازان یمنی کمک می‌گیرد که طبق گزارش‌ها ۴۰ درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

عربستان از ۳۰ فروند هلیکوپتر آپاچی و نیز خودروهای زرهی پیشرفته آمریکایی در پایگاه هوایی العند و مأرب کمک می‌گیرد. طبق گزارش‌ها عربستان در عملیات نظامی خود در یمن دست کم روزانه متحمل ۲۰۰ میلیون دلار خسارت می‌شود. تعداد سربازان عربستانی کشته شده در یمن نیز طبق آمارهای رسمی به بیش از ۳ هزار تن رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *