سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

۹ نقاشی اثرگذار با موضوع قیام گوهرشاد

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب: 693909
دو سال قبل، نمایشگاهی از اسناد تاریخی و آثار هنری ـ از جمله ۹ نقاشی ـ مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی برگزار شد و رهبر معظم انقلاب از آن دیدن کردند.
۹ نقاشی اثرگذار با موضوع قیام گوهرشاد
به گزارش جهان نيوز، ۸۴ سال قبل در چنین روزی (۲۱ تیرماه) جمع کثیری از مردمی که در اعتراض به اجباری شدن کلاه شاپو و تغییر پوشش، در مسجد گوهرشاد مشهد تجمع کرده بودند، به دستور رضاخان قتل عام شدند. 

آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان ـ به دلیل دفن در قبرهای دسته‌جمعی ـ‌ در دست نیست، اما شمار جانباختگان این واقعه دردناک را تا حدود ۱۷۰۰ نفر هم برشمرده‌اند.

این واقعه تاریخی، دستمایه خلق آثار هنری ـ از نماهنگ تا نقاشی و نمایش ـ شده است. در نوروز ۱۳۹۶ نمایشگاهی از اسناد تاریخی و آثار هنری مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی برگزار شد و روز هشتم فروردین رهبر معظم انقلاب از آن دیدن کردند.
 


ایشان پس از بازدید از این نمایشگاه که اکثر نقاشی‌های آن در سال ۱۳۹۴ خلق شده بود، گفتند: «این خیلی مایه تأسف است که حادثه مسجد گوهرشاد با این عظمت و با این اهمیت هیچ انعکاسی در تاریخ ما، در ادبیات ما، در کتاب‌های رمان ما نداشته باشد. خب الحمدلله خوب کار کرده‌اید. تا آن مقداری که بنده دیدم و آن مقداری که حالا فهم بنده اقتضا می‌کند، خیلی به نظرم جالب و خوب آمد؛ هم کارهای نقّاشی و گرافیکی و همچنین کارهای گزارشی و روایتی؛ خیلی خوب بود.»

در این نمایشگاه، علاوه بر پوسترهای متعدد، تعداد ۹ نقاشی زیبا حاصل تلاش کاظم چلیپا، جواد مدرسی، مرتضی افشاری، پرویز حاصلی، خشایار قاضی‌زاده، حسن روح‌الامین، محمدعلی دشتکی و ... به نمایش در آمده بود که در ادامه مشاهده می‌کنید:
 










منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *