کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۹ نقاشی اثرگذار با موضوع قیام گوهرشاد

21 تير 1398 ساعت 19:20

دو سال قبل، نمایشگاهی از اسناد تاریخی و آثار هنری ـ از جمله ۹ نقاشی ـ مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی برگزار شد و رهبر معظم انقلاب از آن دیدن کردند.


به گزارش جهان نیوز، ۸۴ سال قبل در چنین روزی (۲۱ تیرماه) جمع کثیری از مردمی که در اعتراض به اجباری شدن کلاه شاپو و تغییر پوشش، در مسجد گوهرشاد مشهد تجمع کرده بودند، به دستور رضاخان قتل عام شدند. 

آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان ـ به دلیل دفن در قبرهای دسته‌جمعی ـ‌ در دست نیست، اما شمار جانباختگان این واقعه دردناک را تا حدود ۱۷۰۰ نفر هم برشمرده‌اند.

این واقعه تاریخی، دستمایه خلق آثار هنری ـ از نماهنگ تا نقاشی و نمایش ـ شده است. در نوروز ۱۳۹۶ نمایشگاهی از اسناد تاریخی و آثار هنری مرتبط با واقعه مسجد گوهرشاد در حرم مطهر رضوی برگزار شد و روز هشتم فروردین رهبر معظم انقلاب از آن دیدن کردند.
 


ایشان پس از بازدید از این نمایشگاه که اکثر نقاشی‌های آن در سال ۱۳۹۴ خلق شده بود، گفتند: «این خیلی مایه تأسف است که حادثه مسجد گوهرشاد با این عظمت و با این اهمیت هیچ انعکاسی در تاریخ ما، در ادبیات ما، در کتاب‌های رمان ما نداشته باشد. خب الحمدلله خوب کار کرده‌اید. تا آن مقداری که بنده دیدم و آن مقداری که حالا فهم بنده اقتضا می‌کند، خیلی به نظرم جالب و خوب آمد؛ هم کارهای نقّاشی و گرافیکی و همچنین کارهای گزارشی و روایتی؛ خیلی خوب بود.»

در این نمایشگاه، علاوه بر پوسترهای متعدد، تعداد ۹ نقاشی زیبا حاصل تلاش کاظم چلیپا، جواد مدرسی، مرتضی افشاری، پرویز حاصلی، خشایار قاضی‌زاده، حسن روح‌الامین، محمدعلی دشتکی و ... به نمایش در آمده بود که در ادامه مشاهده می‌کنید:
 










منبع:فارس


کد مطلب: 693909

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693909/۹-نقاشی-اثرگذار-موضوع-قیام-گوهرشاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com