سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

۴ راهبرد آمریکا در مواجه با ایران

يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 691455
یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: یکی از گزینه‌های کنار گذاشته شده موضوع تهدید نظامی است که به دلیل توان بازدارندگی کشورمان عملا از طرف آمریکائی هاناکارامد تلقی می‌شود.
۴ راهبرد آمریکا در مواجه با ایران
به گزارش جهان نيوز، حسن عابدینی کارشناس مسائل استراتژیک در خصوص اظهارات  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه به هیچ کشوری اجازه معامله در موارد مشمول تحریم با ایران را نخواهیم داد و در ادامه جمله خود به اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران از طرف آمریکا اشاره می‌کند گفت: آمریکا طی ۴۰ سال گذشته نشان داده ۴ راهبرد علیه ایران دارد راهبرد تهدید نظامی، تحریم اقتصادی، ایجاد فشار سیاسی و دیپلماتیک و موضوع تهاجم فرهنگی و جنگ نرم از جمله این ۴ راهبرد است.

وی با اشاره به اینکه دولتمردان آمریکایی اعم از دمکرات و جمهوری خواه از دنبال کردن این ۴ راهبرد در حقیقت آرزوی تغییر رژیم در کشورمان هستند گفت: آمریکایی‌ها حتی زمانی که از تغییر رفتار صحبت می‌کنند منظورشان همان تغییر رژیم است.

عابدینی با تاکید براینکه طی یک سال گذشته برخی از این راهبرد‌ها با شکست جدی مواجه شد لذا آمریکایی برسایر گزینه‌ها متمرکز شده اند، گفت: یکی از گزینه‌های کنار گذاشته شده موضوع تهدید نظامی است که به دلیل توان بازدارندگی کشورمان عملا ناکارامد تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: در شرایط فعلی موضوع تحریم اقتصادی به عنوان بازوی سیاست خارجی آمریکا علیه ایران برجسته سازی می‌شود اگر چه ما معتقدیم بخش عمده‌ای از این موضوع هم یک عملیات روانی است و شاید اگر آمریکا فشار روانی تحریم‌ها را کنار بگذارد تاثیر این تحریم بر اقتصاد کمتر از ۲۰ درصد باشد.

وی در تشریح این ادعا گفت: به طور کلی و براساس نظر بسیاری از کارشناسان، تحریم‌های آمریکا علیه ایران به میزان ۵۰ درصد از طریق ضریبی است که رسانه‌ها به این تحریم‌ها می‌دهند، ۳۰ درصد شامل سوء مدیریت در کشور است و همان طور که گفتم تنها۲۰ درصد حاصل تحریم‌های اصلی آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران است.

عابدینی ادامه داد: به دلایلی، چون برخورداری جمهوری اسلامی از پتانسیل ۱۵ همسایه و هم چنین وجود کشور‌هایی که علاوه بر اینکه همزمان مورد تحریم اقتصادی امریکا قرار می‌گیرند، اما حاضر به مراوده با ایران هستند مانند چین و روسیه لذا آثار روانی تحریم اقتصادی از طریق رسانه‌ها برجسته و بر مردم تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: بنابراین وقتی مقامات آمریکا از راهبردی دو گانه یعنی فشار تحریم و جنگ اقتصادی استفاده می‌کنند به این دلخوش هستند که به اهداف خود در چارچوب عملیات روانی نایل شوند.

وی با یادآوری اینکه در طی یک ماه گذشته اروپا از این راهبرد در دوره‌های کوتاهتری استفاده می‌کند گفت: از این منظر آمریکایی‌ها از یک طرف درخواست مذاکره می‌دهند افرادی را به عنوان میانجی به ایران اعزام می‌کنند و از سوی دیگر تحریم‌های جدید از جمله تحریم پتروشیمی و اینستکس را صراحتا مطرح می‌کنند.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *