جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱

عراق: جایگزینی برای گاز ایران نداریم

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 689296
وزیر انرژی عراق گفت: شرایط حال حاضر در عراق ویژه است و این کشور نیاز شدید به برق و گاز دارد و ما هم هیچ گزینه‌ای به غیر از ایران نداریم.
عراق: جایگزینی برای گاز ایران نداریم
به گزارش جهان نيوز، لووی الخطیب در گفت‌وگو با شبکه المانیتور درباره نگرانی‌هایی در بخش انرژی این کشور پس از تنش‌های به وجود آمده بین ایران و آمریکا، تصریح کرد: ما به واردات برق به طور موقت از ایران نیاز داریم و این
بیش از شش ماه بیشتر طول نخواهد کشید.

 اما نیاز ما برای گاز حدود دو یا سه سال طول خواهد کشید. یعنی تا زمانی که ما وضعیت تولید گاز در عراق را بهبود ببخشیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما نگران نیستید که آمریکا معافیت جدید تحریمی برای واردات گاز از تهران ندهد؟ گفت: ما معافیت تحریمی هم برای گاز و هم برای برق از آمریکا داریم. آنها نیاز ما به گاز را می‌دانند. ما اولویت‌های خودمان را داریم. معافیت‌های تحریمی به طول دوره زمانی تقسیم می‌شود و قابل تمدید است. من معتقدم که آنها معافیت‌های تحریمی ما را تمدید خواهند کرد. چرا که وضعیت عراق کاملاً متفاوت از سایر کشورها است و ما گزینه جایگزینی برای تأمین گاز به غیر از ایران نداریم.

به گزارش فارس، وزیر انرژی عراق درباره اینکه آیا کشور دیگری وجود دارد که بتوانید از آن گاز وارد کنید، ادامه داد: ما به کشورهای همسایه گفته‌ایم که آماده انجام معامله گازی و برقی با هر کشوری هستیم حتی برخی در این زمینه پیشنهاد هم داده‌اند اما در این میان برای ما گزینه‌ای بهتر از ایران نیست.

الخطیب افزود: ایران بسیار به ما نزدیک است. وقتی ما درباره پیشنهادات صحبت می‌کنیم منظور ما گاز و برق با هم است. ما در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات برق و نیز گاز برای تولید ۲۸۰۰ مگاوات برق از ایران وارد می‌کنیم که مجموع آنها به بیش از چهار هزار مگاوات می‌رسد. ما گزینه بهتری از ایران  از نظر حجم انرژی، خرید سهل و قیمت مناسب پیدا نکرده‌ایم. به همین دلایل در حال حاضر بهترین گزینه برای ما ایران است.

وی درباره وضعیت شرکت‌های ایرانی که با عراق قرارداد دارند، با وجود تنش‌ زایی آمریکا گفت: همه چیز به طور عادی پیش می‌رود. البته شرکت‌های ایرانی محدود هستند و ما پول آنها را با دینار عراق پرداخت می‌کنیم.وزیر انرژی عراق در پاسخ به اینکه آیا عربستان پیشنهاد فروش برق و گاز با قیمت مناسب‌تری نسبت به ایران به شما داده است؟

تصریح کرد: عربستان ابراز همکاری بیشتر با عراق داشته است اما تاکنون پیشنهادی راجع‌ به برق از عربستان نداشته‌ایم. توافقی با عربستان درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های سعودی در بخش انرژی در عراق بوده و در گام بعدی، شرکت‌های منطقه خلیج‌فارس قرار است در بخش انرژی عراق سرمایه‌گذاری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته گاز و برق مجاني همه ميخوان منم ميخوام