چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

کلیات سند همکاری نفتی ایران و عراق

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 680436
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، کلیات سند همکاری نفتی ایران و عراق را که نمایندگان دو طرف چندی پیش امضا کردند، تشریح کرد.
کلیات سند همکاری نفتی ایران و عراق
به گزارش جهان نيوز به نقل از وزارت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا امروز یکشنبه (۱۸ فروردین ماه) در حاشیه بازدید ثامرغضبان، وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی با اشاره به مراودات ایران و عراق در زمینه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و مذاکراتی که در جریان سفر زنگنه و چندی بعد در سفر حسن روحانی به عراق مطرح شد، عنوان کرد: پیرو مذاکرات انجام شده، به‌تازگی سند همکاری ایران و عراق امضا شد که بر مبنای آن، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون از حیث فضای سیاسی، بهترین موقعیت برای توسعه همکاری‌های صنعت نفت ایران و عراق است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، همچنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته معاون وزیر نفت، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و توسعه دو میدان مشترک نفت‌شهر و خرمشهر به صورت مشترک، از دیگر مواردی است که دو طرف برای اجرایی شدن آن به تفاهم رسیده‌اند.

زمانی‌نیا ابراز امیدواری کرد که خط لوله فرآورده‌های نفتی بین آبادان و بصره هم که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود.

وی به محورهای آموزشی نیز در توافق‌های دو طرف اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شده است گروهی از دانشجویان عراقی به تحصیل در رشته مهندسی نفت در دانشگاه تهران مشغول شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *