جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۵۷
به بهانه آمدن ناوگروه تهاجمی و ناو هواپیمابر لینکلن به خلیج فارس

وقتی آمریکایی‌ها بیشتر نگران موضع جنگ طلبی بولتون هستند/ دوقطبی جنگ و صلح چه سناریویی را دنبال می کند؟

سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 686116
پیام‌ها و اخباری که درخصوص واکنش رسانه‌ها و برخی سیاستمداران آمریکایی درز پیدا کرد نشان می داد که بیشتر از اینکه ایرانیان نگران این خبرپراکنی مسموم باشند، خود آمریکایی‌ها بودند که اعلام کردند این آتشی است که جان بولتون جنگ طلب به پا کرده است و به هیچ وجه ماموریت ناو آمریکایی جنگی نیست.
وقتی آمریکایی‌ها بیشتر نگران موضع جنگ طلبی بولتون هستند/ دوقطبی جنگ و صلح چه سناریویی را دنبال می کند؟
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: اعزام ناو آمریکایی آبراهام لینکلن به خلیج فارس در ابتدا با بیانه‌ای که «جان بولتون» مشاور جنگ طلب امنیت ملی آمریکا منتشر کرد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این موضوع اسباب یک جنگ روانی تمام عیار علیه کشورمان را بوجود آورد، جنگی که بی بی سی فارسی به عنوان پیشانی این جبهه دست به خبرپراکنی در آن زد. این موضوع سبب شد تا به نوعی در کشورمان مسئله جنگ با آمریکا مطرح شود اما جالب اینجاست که پیام‌ها و اخباری که درخصوص واکنش رسانه‌ها و برخی سیاستمداران آمریکایی درز پیدا کرد نشان می داد که بیشتر از اینکه ایرانیان نگران این خبرپراکنی مسموم باشند، خود آمریکایی‌ها بودند که اعلام کردند این آتشی است که جان بولتون جنگ طلب به پا کرده است و به هیچ وجه ماموریت ناو آمریکایی جنگی نیست. در همین زمینه برخی از رسانه‌ها‌ تاکید کردند که اعزام آبراهام لینکلن به خلیج فارس یک برنامه بلند مدت بوده و از یک ماه پیش این برنامه چیده شده است و اصلا ارتباطی به موضوع امروز ندارد. اما نکته جالب دیگر بازی برخی از رسانه‌های داخلی در پازل بی بی سی فارسی و جان بولتون است. 

با این حال چند نکته اساسی درباره اعزام ناو آمریکایی به منطقه خلیج فارس وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم: 

ماموریت ناو آمریکایی چیست؟: پس از بیانیه بولتون شاهد تب و تاب رسانه ها و برخی از کارشناسان آمریکایی بودیم که سعی کردند به نوعی موضع جنگ طلبانه بولتون را فقط موضع خود او عنوان کنند و مسئله جنگ را تکذیب کنند. در همین رابطه «دکتر پل پیلار»، از کارشناسان و مدیران اطلاعاتی بازنشسته و صاحب‌نظر آمریکا، در «لوبلاگ» (دوشنبه، ١۶ اردیبهشت ۱۳۹۸)، با عنوان «جنگ بولتون»، مقاله ای منتشر کرد.

وی بیان کرد که بولتون با دور زدن وزیر دفاع آمریکا طی بیانیه ای غیر معمول از اعزام ناوگروه تهاجمی و ناو هواپیمابر  آبراهم لینکلن برای پیوستن به فرماندهی مرکزی سنت کام در خاورمیانه و برای آمادگی جهت مقابله با تهدیدات ایران خبر داد. همزمان وندی شرمن به دونالد ترامپ اخطار داد تا پیش از آنکه بولتون آتش  جنگ با ایران یا ونزوئلا روشن نکرده است جلوی او را بگیرد. همچنین ایلان گلدنبرگ از مقامات سابق دولت آمریکا خبر داد که اعزام این ناوگروه از قبل برنامه ریزی شده بوده است و بولتون سعی کرده است که از این رخداد نظامی برنامه ریزی شده به نفع خود سوء استفاده کند. بنابراین آمریکایی بیشتر در این حوزه دلواپس و نگران بودند که مواضع جنگ طلبانه بولتون فاجعه ای ایجاد کند. 

ناوی که خود را در تیررس نابودی قرار داد: از لحاظ نظامی سئوالی که ایجاد مطرح می شود این است که آیا این حرفه ای است که یک ناو جنگی با این همه خدم و حشم و اینهمه تجهیزات برای یک جنگ خود را در معرض تهدید جدی قرار دهد. به هر جهت منطقه خلیج فارس منطقه نظامی و تحت نظر ایران است و جمهوری اسلامی با کمک موشک ها و قایق های تندرو قطعا می تواند آسیب جدی به این ناو بزند. از سوی دیگر سئوال اینجاست که چرا این ناو خود را در تیررس و منطقه خطر با وجود پیشرفت موشکی ایران قرار داده است. به هر جهت با این موارد می توان متوجه شد که آبراهام برای جنگ به خلیج فارس گام نگذاشته است. 

چرا برخی از رسانه‌ها از ناو آمریکایی استقبال کردند: موضوع قابل تامل و تعجب استقبال برخی از رسانه‌ها از جمله اصلاح طلبان از ناو آمریکایی است. یکی از نشریه‌های حزب کارگزاران با تیتر جنگ یا صلح و عکس ناو آمریکایی دقیقا اینگونه القا کرد که یا جنگ باید بشود یا صلح و ناو آمریکایی آمده است که این تهدید را عملی کند و به نوعی وسیله سناریو نخ نما شده چماق و هویج ترامپ شد. 

دوقطبی جنگ یا صلح: نشریه کارگزاران موضوع جنگ و صلح را در تیتر اول خود منتشر کرد. دوقطبی سازی که بیان می کرد یا بایستی جنگ با امریکا صورت گیرد یا صلح. موضوعی که بر حسب اتفاق موضع ترامپ نیز هست. ترامپ لااقل اگرچه توانایی جنگ را ندارد وانمود می کند که ایران راهی جز صلح با کاخ سفید ندارد و بعد از یک تهدید از علاقه خود برای تماس ایرانی ها می گوید و خطی را در این خصوص اختصاص می دهد. یکبار در جلسه کنفرانس خبری هاشمی رفسنجانی که وی به عنوان رئیس جمهور به خبرنگاران پاسخ می داد یک خبرنگار ژاپنی همین سئوال که تیتر نشریه حزب طرفدار هاشمی است را پرسید. مرحوم هاشمی رفسنجانی در برابر این سئوال که آیا ایران با آمریکا صلح می کند یا جنگ پاسخ ساده ای داد  و گفت «هیچکدام به همین صورت اوضاع باقی خواهد ماند». بسیاری از کارشناسان نظامی و سیاسی بیان می کنند که هیچگاه آمریکا نمی تواند برای رویارویی نظامی با ایران برنامه ریزی کند و اوضاع منطقه و جنگ‌های نیابتی با پرورش و تولید داعش که آنهم شکست یانکی ها را در پی داشت این موضوع را به وضوح نشان می دهد که توان آمریکا در جنگ با ایران چگونه است. با این حال سئوال اساسی اینجاست که نشریه کارگزارانی صدا چگونه و با چه استدلال و با چه هدف و سناریوی سیاسی در پازل آمریکایی‌ها بازی کرده است و تنها توقیف نشریه صدا کافی نیست و دست اندرکاران این نشریه باید اهداف خود از چنین تیتر و عکسی را به جامعه توضیح دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Turkey
مرحوم هاشمی در هر مرحله از زندگی داشتند با سیاست و کیاست جلو رفتند .....!
آمریکا از کرده خود پشیمان میشود
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا همانطور که آقای روحانی توانست مردم را از کرده خودشان در سالهای 92 و 96پشیمان کند، میتواند ترامپ را هم از عملکرد خودش پشیمان کند.
Iran, Islamic Republic of
بله البته از نوعی که خودش میپسندید نه انقلاب اسلامی!!!
Iran, Islamic Republic of
امروز هر چه می کشیم از برکات! همان دوران و همان تفکر است
کیان
Iran, Islamic Republic of
اگر جنگ بشه اصلاح طلبان جلوتر از همه سینه سپر خواهند کرد و جلوی جنگ را خواهند گرفت.
Iran, Islamic Republic of
نشریاتی که بیشتر ایادی استکبار هستند تا در خدمت ایران که در خدمت جمهوری اسلامی پیش کش قدمشان باشد
Iran, Islamic Republic of
صلحی در کار نیست. الان امریکا و متحدانش در ناتو و کشورهای عربی به این نتیجه رسیده اند که برای خلاص شدن از دردسرهایی که جمهوری اسلامی برایشان ایجاد کرده باید دست به یک جراحی توام با درد و خونریزی بزنند. فعلا پیش قراولان رسیده اند و کم کم دنباله هایشان هم میرسند. از پایگاه هایی که در کل کشورهای خلیج فارس دارند تا افغانستان و پاکستان و جمهوریهای شمال کشور و اینجرلیک ترکیه گرفته تا رژیم اسراییل, همه دارند آماده میشوند و باید دید با سلاح هایی که داریم تا چه میزان میتوانیم جلوی آنها را بگیریم. صدام و قذافی که نتوانستند اما انشالله بحول و قوه الهی ما میتوانیم به شرطی که مردم ناراضی از تبعیض و شکاف طبقاتی را بتوانیم به صحنه دفاع بیاوریم
Iran, Islamic Republic of
احسنت اتحاديه اروپا هم گفت يك زايمان درد اور داريم تا فرزندي صالح بدنيا بيايد
Iran, Islamic Republic of
حتما فرزند با شعوری مثل شما!! نه غلا
م؟!
Iran, Islamic Republic of
فرزند صالح / مرزهای فرزند صالح را جابجا کردید
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم ایران مطمئن بشوند حمله نظامی کلیت ایران را به خطر می اندازد مطمئنا اکثریت پای صحنه می آیند...
Iran, Islamic Republic of
پای صحنه که میان. کمک هم میکنند....
Iran, Islamic Republic of
انهم چه کمکی اگر ندارید از احمدی نژادی ها کمک بگیرید
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز بقیش که مشکلی نداشت چرا سانسور میکنی؟؟واقعا مردم از وضع فعلی راضی هستن؟واقعا نیستن
Iran, Islamic Republic of
از طرف ما حرف نزن زرنگي عشق و حال دلار مال شما و اقا زاده ها و لت و پار شدن مال ما فرزندانمان برو كشكتو بساب
Iran, Islamic Republic of
تو نگران نباش.شهادت طلبان منتظر ظهور ،فرصتی به امثال تو برای لت وپار شدن نمیدن! پسرشجاع !
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
😂😂😂🤣🤣🤣🤣عزیزم! آرزوت هرگز براورده نمیشه.چرا که امریکا اگه میدونست حریف ایران در صحنه جنگ میشه ،همون وقتی که عراق وافغانستان رو اشغال کرد به ایران هم حمله میکرد.....
Iran, Islamic Republic of
آسیاب به نوبت
😂😂😉😉
Iran, Islamic Republic of
این چه آسیابیه که وقتی همه چیز مهیا بود و22تریلیون دلار بدهی هم نداشت ،جرئت نکرد کار کنه !الان میخواد بعد از اونهمه خفت در عراق وافغانستان با ۲۲تریلیون دلار بدهی ُقرچ وقرچ راه بیفته ؟!
هاشمی : جنگ نخواهد شد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Romania
لطفا آب به آسیاب دشمن نریز
به قول رهبر گرامی : جنگ نخواهد شد مذاکره نخواهیم کرد
Iran, Islamic Republic of
مشکل همین بی برنامگی است ...
Iran, Islamic Republic of
چقدر ترسویید انتخاری میریم تو ناو ما فدایی ولایتیم
Romania
ناوی که برای تقابل نظامی با روسها ساخته شده و در جنگ با صدام شرکت فعال و اثرگذار داشته ماموریت جنگی ندارد. به قول بایرام اخراجیها اومده عکسای یادگارو بگیره و برن پی کارشون. یعنی واقعا خطر را احساس نمیکنید؟
Iran, Islamic Republic of
ماجرای انهدام ناو یک میلیارد دلاری آمریکا با مین چند صد دلاری ایرانی
رو زمان جنگ تحمیلی که حتی موشک هم نداشتیم ،سرچ کن.ببین چرا به جای ترس ،شده جوک اینروزهایمان.
Iran, Islamic Republic of
برخورد کشتی امریکایی یا کشتیهای دیگه با مین یک حادثه است و زیاد نمیشود با تکنولوژی مدرن امروز که 32 سال از آن جریان گذشته روش حساب کرد ...
Iran, Islamic Republic of
سرچ نکردی دیگه عزیز ،والا میدیدی که خیلی حساب شده مین گذاری شده بود ،طوریکه کشتیهای تجاری ونفتی ،به اون اصابت نکردندوفقط ناو امریکا برخورد کرد.در برخورد دیگری وقتی که کشتیهای جنگی امریکا ،کشتی نفتی را اسکورت میکردند وهمه خبرنگاران هم روی عرشه کشتی امریکائی گزارش میکردند ،کشتی نفتی به مین برخورد کرد واز شدت انفجار خبرنگاران به دریا پرت شدند.عزیزم اینترنت برای اینروزها به درد میخوره.
در ضمن نگرفتی که امروز تکنولوژی ما هم رشد کرده ،گذشته از موشکهای نقطه زن ،اژدرهای دریائی ایران جزو بهترینها در دنیاست.
Iran, Islamic Republic of
توی قطب خواب زمستانی بودی؟! چون توی این سی ودوسال ایران هم اونقدر جهش نظامی وتکنولوژی داشته که طبق اخرین براوردهای جهانی ، امسال ارتش ایران از اسرائیل هم قویتر است.
Iran, Islamic Republic of
ملوانان آمریکایی بعد از شناختن موشک زیرآبی حوت تمرین شنا رو هم به برنامه روزانه‌شون اضافه کردن😂
Iran, Islamic Republic of
ماجرای ناوهای جوشن و سهند و سبلان را هم لطفا بخونید
Iran, Islamic Republic of
بایرام جون
برای ترسوندن بزدل ها فقط اثرگذاری
جلوی آینه وایسا خوب می بینشون
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ما امریکا را شکست میدهیم همانطور که صدام را از مخفیگاهش مثل موش بیرون کشیدیم و دار زدیم و ملت عراق را نجات دادیم. والله بخدا
Iran, Islamic Republic of
عوارض جانبي سانديس
Romania
مطمئنی ما این کار را کردیم؟ نکنه قاطی سربازای امریکایی بودی ناقلا
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت زدم.خیالت راحت .ما امریکا رو عین حمال به کار گرفتیم وووووووصدام نابود شدوخدا کاری کرد که به قول ترامپ هفت ونیم تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردند ومیوه اش رو ما خوردیم.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ما از حمله امریکا و هم پیمانانش ترس نداریم به قول قدیمیها مرگ یه بار شیون هم یه بار
اصلا اگه جنگ نشه هیچ راه میانبری برای خلاصی از وضعیت بغرنج فعلی حتی تا سال 1444 هم وجود نداره یعنی یه عده هی میخورن و میدزدن و با خانواده معظم شهدای امریکایی وصلت میکنن و.... الباقی مردم هم سماق فقر و نداری را میمکن
Iran, Islamic Republic of
نه داداش.اتفاقا جنگ نمیشه ولی در همین بلبشوی ایجاد شده ،دست عمال نفوذی کدخدا در کشور رو شده وبه زودی مردم اونها رو در انتخابات برای ابد میفرستند در زباله دان تاریخ.واقتصاد بدون اونها خودش درست میشه.
Iran, Islamic Republic of
همونطور که شما جنگ طلبید تو آمریکا هم عده ای جنگ طلبن هروقت خانه های آوارگان سیل و زلزله آماده شد دم از جنگ جدید بزنید و خواستار اضافه شدن به تعداد آوارگان بشید
Iran, Islamic Republic of
ببم جان جنگ باعث انتقال ثروت و نابودي كاخ نشينان ميشود تاكي اين وضعيت با فقر و فلاكت من و شما ثبات داشته باشد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این عشاق همون امریکا هستند که رانت میخورند.اگه امریکا بیاد که یه لقمه چپمون میکنند.ولی خیالت تخت ،به زودی عشاق امریکا رو میفرستیم وردست ولینعمتشون .اقتصاد بدون این زالوها خودبه خود درست میشه.
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
اوووووووووه چقدر هم نگران تعداد اوارگانی! خیالت تخت ،کدخدات جرئت جنگ نداره والا حداقل در سوریه قدمی پیش میذاشت وفقط از راه دور فحش نمیداد.
Turkey
آمریکا هم نخواد جنگ کنه این اصلاح طلبا شیر می کنن بیان برای جنگ با ایران اینها منافق هستند. جنگ طلب واقعی اصلاح طلبان هستند حتی برای منافع خودشون با جون و امنیت مردم ایران بازی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
کاسبان ترس.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
در صورت جنگ کشور ایران در تیرس مستقیم آمریکا و کشور آمریکا هزاران کیلومتر دورتر در آرامش درست مثل جنگهای جهانی اول و دوم، این جنگ اگر برای ما یک جنگ جدی و مقدس برای دفاع از نظام و کیان و ناموس و خاکمان باشد برای آمریکا صرفا یک سرگرمی و بازی خشن جدید و با خسارات مالی و جانی محدود خواهد بود. اما این را بدانیم که خواست و وعده خداوند حتما شدنی است که : فان حزب الله هم الغالبون
آمریکا خرِ کیه ، کار را خوبِ خدا درست کنه
👀👀👀👀👀👀
Iran, Islamic Republic of
چشمات رو باز کن .پایگاههای امریکائی در منطقه ،اولین نقاط ضعف کدخدات هستند .همین ناوهواپیمابرش رو نابود کنیم ،شش هزار نفر یه جا سقط میشوند.پایگاههای بحرین وعراق وافغانستانش هم هستند.در ضمن از اسرائیل پودر میشه واز طرفی از کجا میدونی برد موشکهامون به امریکا نمیرسه.همه چیزو که قرار نیست توی گوش تو بگن.
Iran, Islamic Republic of
برای آمریکا صرفا یک سرگرمی و بازی خشن جدید و با خسارات مالی و جانی محدود خواهد بود.................البته سال 2002 پنتاگون در یک بازی جنگ ،براورد کرد که خسارات امریکا در جنگ با ایران چه میشود ،20000 کشته در روز اول رو براورد کردند.موشکهای ما پایگاههای امریکا در منطقه رو چنان شخم میزنه که دیگه نیازی به گور هم نداشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
مردم با شایعه‌ی گرونی؛ فروشگاه‌ها رو درو می‌کنن ولی به شایعه‌ی جنگ می‌خندن.
اینه فرق عملکرد پاسداران امنیت و گردانندگان اقتصاد!
Iran, Islamic Republic of
يك زماني هم به تحريم ميخنديدن
Iran, Islamic Republic of
...
....
Iran, Islamic Republic of
گندکاری های اصلاح طلبان بعد از این در خواهد آمد و آقای ترامپ نبایستی به تحریک اینها دست به کشتن سربازان ما و یا سربازان خود بزند، دونالد ترامپ بزرگترین اشتباه تاریخی را خواهد کرد اگر فرمان جنگ دهد، اصلاح طلبان داخل دستشان به فساد اقتصادی زیادی دخیل هست و حتی عده ای به مرور دستشان رو خواهد شد و عده ای نزدیکانشان حتی محکومیت گرفتند، در این شرایط اگر جنکی رخ دهد، این افراد در حاشیه امنی قرار خواهند گرفت و خواهند گفت العان موقع لج و لجبازی نیست بایستی ما اتحاد داشته باشیم لذا آقای ترامپ خیلی بایستی دقت کند در این پازل سیاسی و تحریک آمیز قرار نگیرد و ارتشیان ما نیز همچنین، این اصلاح طلبان برای پوشش عملکردها مخرب خودشان، به بعضی مشاورین بی عقل آقای ترامپ خط می دهند، بطور مطمئن
Iran, Islamic Republic of
ترامپ وکلا امریکا ،اصولا تشنه خون هستند.از بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا یک روز بدون جنگ نداشته است ،ولی این توان رزمی ایرانه که باعث وحشتشون میشه.جرئت جنگ با ایران را نداره ؛نه اینکه نخواد.
Iran, Islamic Republic of
جهان می تونی یه کاری کنی جنگ بشه یا نه؟؟؟
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
مقامات آمریکایی و اسرائیلی جریان اصلاحات را جریان هوا خواه خود در ایران و پیاده نظامشان در ایران در مواجهه با نظام اسلامی می دانند. در جریان فتنه ۸۸ حمایت مقامات آمریکایی، اسرائیلی، سعودی و اروپایی از جریان اصلاحات کاملا واضح و آشکار بود. با این وصف قطعا هدف رسانه های این جریان در همراهی با جنگ روانی آمریکا کاملا هدفمند و عامدانه بوده و شکی در آن نیست، شاید بین رسانه های جریان مرعوب اصلاحاتچی و دولتمردان آمریکایی تقسیم کار صورت گرفته باشد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
هر موقع جهان نیوز را باز میکنم عکسها و تیترهایی از شخصیتهای اصلاح طلب میبینم ! که مثلا ما داریم مواضع اشتباه آنها را مسخره و به مردم بیان می کنیم ! این مثلا یه تاکتیک است ! ...?