دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اختلاف در ساختار سیاسی واشنگتن بر سر عربستان

چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 682259
با وتوی مصوبه کنگره توسط ترامپ مبنی برپایان دادن به حمایت ارتش آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن،نشانه هایی از گسترش تضاد درساختار سیاسی آمریکا بر سر عربستان دیده می شود که چنین روندی می تواند در ادامه به سطح بین المللی نیز گسترش یابد.
اختلاف در ساختار سیاسی واشنگتن بر سر عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، داستان آمریکای ترامپ وعربستان از همان روزهای نخست ریاست جمهوری آغاز شد، آنجایی که ترامپ نخستین سفر خود را به ریاض پایتخت عربستان انجام داد تا نشان دهد که سیاست ترامپی حمایت ازهر نوع حکومتی ورای رفتارها برای کسب منافع اقتصادی است؛ شکل تازه ای از مرکانتیلیسم اقتصادی که همه چیز فدای تجارت و اقتصاد خواهد شد.

درک رهبران کنونی آمریکا به دلیل مشارکت درفرایندهای اقتصادی به نحو بارزی گرایش به تجارت وروندهای مرتبط به آن دارد،بنابراین سیاست گذاری کاخ سفید بر روی یک گزاره متمرکز شده و آن اقتصاد بعلاوه سیاست است. در این چارچوب، همه چیز می تواند فدای اقتصاد آمریکا شود. 

'دونالد ترامپ'رییس جمهوری آمریکا روز گذشته برای دومین بار در دوران ریاست جمهوری خود یک مصوبه کنگره را وتو کرد واین بار با هدف جلوگیری از قانونی شدن طرحی که برای پایان دادن به حمایت ارتش آمریکا از عربستان در جنگ یمن، در هر دو مجلس سنا و نمایندگان رای آورده بود.

ترامپ روز گذشته قطعنامه کنگره را که خواستار قطع حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان درجنگ علیه مردم یمن بود، وتو کرد.

ترامپ در توجیه وتوی این مصوبه زیر آن نوشت:'این مصوبه‌ای غیرضروری وتلاشی خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی رییس جمهوری است و جان شهروندان و نیروهای نظامی آمریکا را هم امروز و هم در آینده در معرض خطر قرار می‌دهد'.

این قطعنامه که ماه گذشته درسنای آمریکا تصویب شد، 15 فروردین ماه در مجلس نمایندگان این کشور نیز با اکثریت آرا مورد تصوب قرار گرفت.

این نخستین قطعنامه ای است که در دو مجلس سنا ونمایندگان از سال 1973میلادی تاکنون تصویب شده و پس ازآن جدی شد که حکومت سعودی ' جمال خاشقچی' روزنامه نگار عربستانی را در کنسولگری این کشور در استانبول به طرز وحشتناکی به قتل رساند.

این قطعنامه از ترامپ می خواهد تا نیروهای نظامی آمریکا در یمن یاآنهایی که به نوعی در این جنگ اثرگذارند را خارج کند مگر آن دسته از نیروهایی که با القاعده یمن در حال جنگ هستند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش تر نیز قطعنامه ای دیگر از کنگره را که خواهان لغو اعلام وضعیت فوق العاده در مرزهای جنوبی آمریکا بود، وتو کرده بود.

ترامپ برای ساخت دیوار مرزی درخواست بودجه ای 5.7 میلیارد دلاری از کنگره کرده بود اما با مخالفت دمکرات ها، تصمیم گرفت در مرز آمریکا با مکزیک وضعیت فوق العاده اعلام کند تا بتواند بودجه این دیوار را از محلی دیگر تامین کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز باانتقاد از وتوی قطعنامه کنگره برای قطع حمایت ازائتلاف سعودی در جنگ یمن ازسوی رئیس جمهوری کشورش، گفت: ترامپ به دخالت ننگین آمریکا در بحران یمن تداوم می بخشد.

'نانسی پلوسی'رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا پس از وتوی قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن از سوی دونالد ترامپ، از این اقدام انتقاد کرد.

پلوسی در پیامی توئیتری نوشت: مناقشه یمن یک بحران انسانی فجیع است که وجدان همه جهان را به چالش می کشد. اما رئیس جمهوری (ترامپ) بدبینانه تصمیم گرفته رای هر دو حزب و هر دو رکن کنگره را زیرپا گذاشته و به دخالت ننگین آمریکا در این بحران اندوهناک استمرار بخشد.

وی با تاکید بر اینکه این مناقشه باید هم اکنون پایان یابد، افزود: مجلس نمایندگان از رئیس جمهوری می خواهد که صلح را بر سیاست اولویت دهد و با ما در راستای راه حلی برای پایان دادن به این بحران و نجات جان انسان ها همکاری کند.

'برنی سندرز'سناتور جمهوریخواه و ازتهیه کنندگان این طرح با انتقاد از تصمیم ترامپ، گفت که 'البته سرخورده شده‌ام اما تعجبی هم نکرده‌ام.'

هنوز مقامات سعودی به اقدام دونالد ترامپ واکنشی نشان نداده‌اند، اما 'انور قرقاش' وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده گفته است ' حمایت رئیس جمهوری آمریکا از ائتلاف عربی در یمن نشانه مثبتی است.' وی افزوده است که تصمیم ترامپ 'هم به موقع و هم واجد اهمیت استراتژیک است.'

مطابق با قانون اساسی آمریکا رئیس جمهوری این کشور می تواند از امضای مصوبات کنگره در صورتیکه آنها را قابل قبول نداند خودداری ورزد و این مصوبات را به کنگره بازگرداند اما مجالس کنگره می‌توانند با اکثریت دوسوم آرا، وتوی رئیس جمهوری را بلااثر کنند.

مصوبه منع ارتباط نظامی آمریکا با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن با اکثریت ٢٤٧ رای موافق در برابر ١٧٥ رای مخالف در مجلس نمایندگان، و اکثریت ٥٤ رای موافق در برابر ٤٦ رای مخالف در سنا تصویب شده بود. در صورتی که شمار اعضای موافق و مخالف این مصوبه تغییری نکرده باشد، به نظر نمی‌رسد که کنگره بتواند وتوی ترامپ را لغو کند.

حامیان این طرح تاکید دارند که عملیات هوایی دربمباران یمن باعث ایجاد تلفات غیرنظامی گسترده ای شده و طراحان این طرح، عربستان سعودی را مسئول تلفات دانسته و به شدت مورد انتقاد قرار داده بودند.

دولت آمریکا در دوران'باراک اوباما'رییس جمهور پیشین نیز ازهمان آغاز بحران یمن و تشکیل ائتلاف سعودی علیه مردم یمن در سال 2014 میلادی، تحرک چندان سیاسی و دیپلماتیک برای حل این بحران و ایجاد ثبات در این کشور بحران زده نداشت و در سکوت سیاسی عملا فضای عملیاتی ائتلاف سعودی را باز گذاشته بود.

با ورود ترامپ به کاخ سفید این روند بی عملی سیاسی- دیپلماتیک و با عقد قراردادهای تجاری- نظامی 480 میلیاردی میان آمریکا و عربستان سعودی با مواضع عملی و عملگرایی همراه شد به نحوی که در بسیاری از اقدامات ضدحقوق بشری دولت سعودی از جمله کشتار دانش اموزان یمنی در یک اتوبوس نیز حتی نتوانست مواضع دولت ترامپ را نسبت به بحران یمن و اقدامات سعودی ها تغییر دهد.

بحران خاشقچی منتقد سعودی به قتل رسیده در کنسولگری عربستان در استانبول و حاکمیت دوباره دمکرات ها بر کنگره، نقطه عطفی بود که تنها توانست نگاه مطبوعات و کنگره را به خود جلب کند و فضای سیاسی آمریکا را به دو نگرش متضاد در قبال عربستان تبدیل کرد. 

اکنون تضادهای سیاسی بر سر کنترل و محدودسازی رفتارهای عربستان در کنگره و مطبوعات یا پیگیری یک سیاست عملگرایانه از سوی دولت ترامپ به شدت گسترش یافته و به نظر می رسد با وتوی مصوبه کنگره توسط ترامپ این تضادها در گستره بیشتری افزایش یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *