شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

ملا عمر در نزدیکی یک پایگاه آمریکایی زندگی می‌کرد

دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 677316
بر اساس مطالب مندرج در یک کتاب جدید که ناکامی‌های اطلاعاتی آمریکا را منعکس می‌کند، ملا محمد عمر -- بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان -- سال‌ها در مجاورت یک مرکز نظامی آمریکا در افغانستان ساکن بود.
ملا عمر در نزدیکی یک پایگاه آمریکایی زندگی می‌کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، واشینگتن مدت‌ها معتقد بود ملا محمد عمر به پاکستان گریخته است؛ اما زندگینامه جدیدی که درباره او منتشر شده است نشان می‌دهد بنیانگذار طالبان پیش از مرگش در سال 2013، در 3 مایلی (4.8 کیلومتری) یک پایگاه نظامی بزرگ و مهم آمریکا در زادگاهش ولایت زابل افغانستان ساکن بود.

کتاب «در جستجوی یک دشمن» نوشته روزنامه‌نگار هلندی "بت دم" از نکات جالبی درباره رهبر پیشین طالبان پرده برمی‌دارد. او در ولایت زابل در خفا زندگی می‌کرد و حتی حاضر نمی‌شد اعضای خانواده به ملاقاتش بیایند. او یادداشت‌های خود را با استفاده از زبانی عجیب و مرموز می‌نوشت.

"بت دم" برای نگارش این کتاب بیش از 5 سال زمان صرف کرد و در آن به مصاحبه با محافظ ملا محمد عمر پرداخت که پس از سقوط طالبان وظیفه مخفی کردن و مراقبت از او را بر عهده داشت.

پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 که در نهایت به سرنگونی طالبان منجر شد، آمریکا برای دستگیری او جایزه‌ای 10 میلیون دلاری تعیین کرد. همین امر باعث شد ملا محمد عمر به ساختمان کوچکی در شهر قلات -- مرکز ولایت زابل -- پناه ببرد.

ساکنان دیگر این ساختمان از حضور رهبر پیشین طالبان آگاه نبودند؛ اما نیروهای آمریکایی دو بار تا آستانه کشف محل اختفای وی پیش رفتند. در یکی از این موارد، نیروهای آمریکایی حتی خانه او را جستجو کردند اما ورودی مخفی به اتاق وی را نیافتند.

طالبان خبر مرگ عمر را در سال 2015 -- دو سال پس از مرگ او -- منتشر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *