دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
شخصیت‌های عراقی:

بازگشت داعش به عراق ارعاب آمریکایی است

سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 676166
شخصیت‌های عراقی ضمن تاکید بر درایت و دوراندیشی دولت بغداد در مقابله با نقشه آمریکا برای ادامه حضور نظامی در عراق گفتند، بغداد با کمک اطلاعاتی روسیه و ایران با هسته‌های خفته داعش مقابله می‌کند.
بازگشت داعش به عراق ارعاب آمریکایی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، وبگاه خبری « الخلیج اونلاین» در یادداشتی با عنوان «داعش جا پای القاعده گذشته و به دنبال استراتژی حمله به شهرهاست»، به تحلیل واقعیت سطح تهدید هسته‌های خفته داعش در عراق پرداخت.

در مقدمه این یادداشت آمده است: از زمانی که عراق شکست داعش را در اواخر سال 2017 اعلام کرد و شهرهایی را که این گروهک تروریستی  در طول سه سال اشغال کرده بود بازپس گرفت، همچنان ضربات نظامی علیه داعش ادامه دارد.

این وبگاه خبری افزود: پس از انتقال رهبران داعش  به سوریه و اوج گیری سطح مقابله با این گروهک توسط ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا با همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه، شکست‌های داعش ادامه یافته و در آستانه پایان است و به گفته منابع نظامی، به دنبال نبردهای سنگین جاری علیه داعش این گروهک تروریستی آخرین پایگاه‌های خود در شرق دیر الزور را به زودی از دست خواهد داد.

سناریوهای مرحله پیش رو

الخلیج اونلاین نوشت: سوال‌هایی درباره سرنوشت داعش و مرحله آتی پس از شکست این گروهک در قلمرو تحت حکومتش که آنجا را خاستگاه حرکت و عملیات خود قرار داده بود، مطرح می‌شود و تجزیه و تحلیل ها نشان می‌دهد که داعش دست از اصل مبارزه و رویارویی برنخواهد داشت و گواه این موضوع حضور هسته‌های خفته‌ای است که داعش از خود در عراق به جای گذاشته و  هنوز فعالیت‌های زیادی داشته و دست از تعقیب و گریز برنمی‌دارند.

یک مقام آگاه در وزارت دفاع عراق به الخلیج اونلاین خبر داد: طرف آمریکایی، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق را از قصد داعش برای انجام حملاتی با خودروهای بمب گذاری شده و حملات انتحاری به بازارها و اماکن عمومی مطلع کرده است.

این مقام عراقی که خواسته است نامش فاش نشود، افزود:اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد که این حملات، تمام قسمت‌های عراق را پوشش می‌دهد؛ اما احتمال دارد که بیشتر شهرهای مورد هدف،  الموصل، الانبار، صلاح الدین و کرکوک، باشد که داعش در آنجا متحمل شکست شده است، چون اطلاعات حاکی از این است که به باور داعش، مردم این مناطق که به نیروهای عراقی کمک کرده و  شکست داعش را جشن گرفتند، کافرند و انتقام از آنها اولویت دارد.

مقام عراقی ادامه داد: «اطلاعات ارائه شده از سوی سفارت آمریکا نشان می‌دهد که داعش در حال برنامه ریزی برای جنگ فرسایشی از طریق حملاتی با استفاده از تاکتیک‌های القاعده است که پایه و اساس آن، ترور، حملات انتحاری و ضربه به امنیت و ثبات در عراق است.

وی افزود: نخست وزیر عراق هیچ گونه اقدامی در واکنش به اطلاعات ارائه شده توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا انجام نداده است و این رفتار کپی برابر اصل از رفتار نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق است هنگامی که منابع آمریکایی و کردی اطلاعاتی درباره احتمال حمله گسترده داعش به شهر موصل در اواخر سال 2013 به وی ارائه دادند و بی توجهی المالکی به این اطلاعات منجر به تسلط داعش بر استان موصل و در پی آن تسط بر بخش‌هایی از استان‌های صلاح الدین، الانبار، دیالی و پیرامون بغداد شد.

ارعاب آمریکایی‌

دولت عراق برای پیروزی خود بر داعش به ائتلاف بین المللی تکیه کرد و با وجود ترس ایران و مخالفت الحشد الشعبی با حضور آمریکا در منطقه، عراق درخواست کمک از آمریکا را مطرح کرد و بر همین مبنا نظامیان آمریکایی به ساختن پایگاه‌هایی برای خود در مهم ترین مکان‌های استراتژیک عراق روی آوردند.

چرا رهبران عراق این بار هشدارهای آمریکا را نادیده می‌گیرند؟

عبدالحسین الکعبی، روزنامه نگار عراقی که در بخش مدیریت رسانه الحشد الشعبی فعالیت می‌کند به این سوال پاسخ داد و گفت: فرماندهی عراق و در کنار آن فرماندهی الحشد الشعبی کاملا متقاعد شده اند که آمریکایی‌ها درصدد هستند با بزرگ نمایش دادن تهدید داعش، بهانه‌هایی برای ادامه حضور نظامی خود در عراق داشته باشند بخصوص که بازدید ترامپ از پایگاه نظامی الاسد در الانبار بدون اطلاع دولت عراق، در محافل سیاسی عراق جنجال ساز شد.

وی افزود: شاید در روزهای گذشته گزارش‌های رسانه‌ای منابع غربی را شنیده باشید که حاکی از فرار تروریست‌های داعش از سوریه به عراق است و به دنبال تشدید ضربات نیروهای دموکراتیک سوریه علیه آنها اتفاق افتاد و برخی از این گزارش‌ها از حضور البغدادی سرکرده این گروهک تروریستی در داخل عراق خبر می‌دهد، این گزارش‌ها با هدف کمک به تلاش آمریکا برای بزرگنمایی درباره خطر داعش منتشر می‌شود.

الکعبی ادامه داد: آری ما مطمئنیم که اطلاعات آمریکا اطلاعات زیاد و توانمندی فوق العاده‌ای در اختیار دارد؛ اما ما هم خاک و مرزهایمان را در کنترل خود داریم و می‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که ارتش و الحشد الشعبی عراق چشم‌های تیزبینی دارند و هرگز اجازه ورود تروریست‌های داعش به خاک عراق را نمی‌دهند.
وی تاکید کرد: طرف عراق منابع ویژه‌ای در اختیار دارد که اوضاع را از طریق آن کنترل می‌کند و منابع اطلاعاتی ایران و روسیه هم گزارش‌های قابل اعتمادی در اختیار عراق قرار می‌دهد که همگی حاکی از حضور هسته‌های خفته داعش در عراق است اما نه در آن حدی که آمریکایی سعی در نشان دادن آن دارند.

داعش و گسترش هرج و مرج

صبحی ناظم توفیق بری، کارشناس نظامی هم تبدیل جنگ داعش به جنگ چریکی‌ها را مساله‌ای قطعی خواند و گفت: دلیلی برای بی توجهی به اطلاعات سرویس اطلاعات آمریکا وجود ندارد، چون آنها ظرفیت‌های مادی و تجربیاتی فنی در شناخت آنچه که در منطقه جریان دارد، در اختیار دارند.

وی افزود: متاسفانه داعش قادر به ایجاد هرج و مرج و رویارویی با سرویس امنیتی عراق است به رغم اینکه  صفوف این گروهک تروریستی از هم پاشیده و دچار محدودیت تسلیحاتی و ضعف در بودجه است که این مشکل هم به دلیل قدرت داعش نیست، بلکه عوامل متعدد دیگری مطرح است که در راس آن گسترش فساد و ارتشاء در محافل سرویس امنیتی عراق است.

توفیق بری تصریح کرد: مشکلات مردم شهرهای آزاد شده با دولت، خود محیط مناسبی برای موفقیت داعش فراهم می‌کند، شبه نظامیان مانع بازگشت هزاران آواره به شهر و دیارشان می‌شوند و به آنها به چشم تروریست نگاه می‌کنند، علاوه بر اینکه هزاران نفر از جوانان این مناطق بدون علت مشخص و اعلام شده ای در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند و شمار زیادی از آنها از سال 2014 تاکنون ناپدید شده‌اند، بدون اینکه کسی از سرنوشت آنها یا حتی جایی که هستند، خبری داشته باشد.

این استاد سابق دانشکده ستاد نیروهای مسلح عراق از دولت و نظامیان عراقی خواست با درس گرفتن از اشتباهات گذشته موجب تکرار خطایی نشوند که تسلط هزاران تروریست بر چهل درصد از خاک عراق را رقم زد.

توفیق بری تاکید کرد: دستگاه‌های امنیتی عراق وظیفه دارند نزد مردم اعتماد سازی کنند متاسفانه ما می‌شنویم که بیشتر پست‌های بازرسی دستگاه‌های امنیتی رفتارهای قبل سال 2014 را دارند که موجب ظهور داعش شد، از توهین به شهروندان و تحقیر آنها تا مبالغی که صرفا برای عبور و مرور یا داشتن یک زندگی مسالمت آمیز از آنها به زور گرفته می‌شود.

گزارش‌های خبری در روزهای گذشته حاکی است با تشدید حملات علیه آخرین پایگاه‌های داعش در خاک سوریه، تروریست‌های داعش در حال سرازیر شدن مجدد به خاک عراق و به طور مشخص منطقه صحرایی حد فاصل بین استان الانبار و خاک سوریه هستند و مقامات عراقی تدابیر پیشگیرانه‌ای را در مرزها بکار گرفته و یگان‌هایی از ارتش در آنجا در آماده باش به سر می‌برند، الحشد الشعبی عراق هم یگان‌های رزمی خود را در کنار ارتش برای پر کردن هر گونه شکاف در مرزها مستقر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *