دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

اولین واکنش رسانه‌ای در آمریکا به سفیر جدید سعودی

يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 674191
شاه سعودی دختر رئیس سابق دستگاه اطلاعات این کشور را به عنوان سفیر جدید ریاض در واشنگتن انتخاب کرد؛ مسئله‌ای که واکنش خبرنگار زن آمریکایی را برانگیخت.
اولین واکنش رسانه‌ای در آمریکا به سفیر جدید سعودی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «سلمان بن عبدالعزیر آل سعود» پادشاه سعودی شنبه (روز گذشته) «ریما»، دختر «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» رئیس سابق دستگاه اطلاعات سعودی را به عنوان سفیر جدید عربستان سعودی در واشنگتن معرفی کرد.
شاه سعودی همچنین «خالد بن سلمان»، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به عنوان معاون وزیر دفاع انتخاب کرد.

«کارن عطیه» نویسنده و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا به انتخاب ریما به عنوان سفیر ریاض در واشنگتن واکنش نشان داد.

کارن در توئیتر خود نوشت، «باید پس از اطلاعات نادرستی که خالد بن سلمان درباره کشته شدن [جمال] خاشقچی [روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا] منتشر کرد، رسما اخراج می‌شد [نه اینکه خودش برود]».

کارن ادامه داد: «همه می‌دانیم که محمد بن سلمان زنان را به کار می‌گیرد تا وجهه خود در غرب بهبود ببخشد [نه برای رعایت حقوق زنان]».
کارن در ادامه این تویئت با اشاره به بحران «فعالان زن سعودی» تأکید کرد که باید از «ریما درباره زنان سعودی زندانی توضیح خواست».

ریما در حالی به عنوان سفیر سعودی در واشنگتن انتخاب شده است که انتقادهای بین‌المللی زیادی به عربستان سعودی در خصوص بازداشت فعالان زن در عربستان سعودی وارد شده است.

روزنامه واشنگتن پست تأکید کرد که خالد بن سلمان سفیر پیشین ریاض در آمریکا در سرپوش نهادن بر ترور خاشقچی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول نقش داشته است.

خاشقچی دوم اکتبر گذشته در کنسولگری سعودی در استانبود کشته و جنازه‌اش تکه تکه شد. 11 نفر در عربستان محاکمه شدند ولی ریاض کسی را که دستور این جنایت را داده بود، معرفی نکرد و جزئیاتی درباره سرنوشت جسد خاشقچی ارائه نکرد.

ملک سلمان ماه پیش نیز «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه سعودی را از منصب خود برکنار کرد و به عنوان وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی تعیین کرد. ناظران و تحلیلگران معتقدند، عادل الجبیر آنگونه که می‌بایست نتوانسته از ولی‌عهد سعودیِ مظنون به آمریت در قتل خاشقچی، در برابر هجمه‌های بین‌المللی دفاع کند.

واکنش عطیه به گزارش العربیه: یاوه‌گویی بوده و سرشاز از دروغ و مغلطه است
در واکنش به اظهارات کارن عطیه، شبکه خبری «العربیه» سعودی، با انتشار گزارشی ادعا کرد که عطیه قبلا در بخش انگلیسی شبکه «الجزیره» قطر فعالیت داشته و از دوحه برای ادامه تحصیل خود، بورس گرفته است.

کارن در توئیتر خود و در واکنش به این گزارش العربیه تأکید کرد که گزارش مذکور سرشار از مغلطه و دروغ است و از نظر وی «یاوه‌گویی» به شمار می‌رود.
وی همچنین فعالیت در شبکه الجزیره قطر را تکذیب و تأکید کرد که بورس وی در دانشگاه «نورث وسترن» از سلسه برنامه‌های پژوهشی دانشجویان لیسانس این دانشگاه بوده است، نه از قطر.

العربیه همچنین در گزارش خود گفته بود که کارن در برنامه «فولبرایت» مشارکت داشته است. عطیه در واکنش به این مسئله نیز اعلام کرد که این برنامه تحت حمایت دولت آمریکا بوده است، نه قطر و زمانی که وی نامزد این برنامه شده بوده است، دانشگاه نورث وسترن در قطر شاخه‌ای احداث نکرده بود.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی به این دانشگاه 14 میلیون دلار کمک کرده بوده و این مسئله در صفحه رسمی دانشگاه ذکر شده است، یک گزارش از روزنامه «دیلی میل» درباره این حمایت مالی سعودی منتشر کرد.

عطیه در پایان توئیتهای خود تأکید کرد که اقدامات العربیه و سایر رسانه‌های وابسته به سعودی، فقط تلاشی برای منحرف کردن توجهات از قتل خاشقچی است و در پایان خطاب به مدیریت العربیه گفت: «العربیه... سلام. از اربابان سعودی خود بپرس جسد خاشقچی کجاست...».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *