سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱۵
نگرانی فزاینده از آینده بازار خودرو

صنعت خودرو با این دست فرمان به کجا می رود؟/ پیش فروش پشت پیش فروش!

پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 673127
درواقع خودروسازان خود امتداد التهاب بازار شده و در آینده این نگرانی را بوجود آورده اند که با این دست فرمان ممکن است بحرانی از نوع بحران موسسات مالی ایجاد شود.
صنعت خودرو با این دست فرمان به کجا می رود؟/ پیش فروش پشت پیش فروش!
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: در بحبوحه گرانی قیمت خودرو بازهم شرکت‌های خودروسازی به اسم تعدیل و تنظیم بازار دست به پیش فروش محصولات خود زده‌اند. این اقدام خودروسازان با سئوالات و نکات بسیاری روبروست. درحالی خودروسازان اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده‌اند که بازار خودرو با جهش قیمت باورنکردنی روبروست تا جایی که خودرو پراید به قیمت 50 میلیون تومان نزدیک شده و تنها 300 هزارتومان در برخی از انواع این خودرو باقی است تا پراید رکورد 50 میلیون را هم بشکند.

سئوال اینجاست که آیا این پیش فروش‌ها به تعدیل قیمت خودرو در بازار کمک می کند یا در این شرایط نا به هنجار باعث هیجانی شدن و التهاب بیشتر بازار می شود؟ نگاهی به پیش فروش‌های قبلی خودروسازان و قیمت روز محصولات این شرکت‌ها به خوبی نشان می دهد که نه تنها این موارد باعث کاهش قیمت خودرو نشده است بلکه شاهد آن هستیم که موج افزایش قیمت بازار فروکش نکرده و حتی جهش بیشتری پیدا کرده است.

جالب اینجاست که خودرو سازان همواره در التهابات بازار وارد می شوند و به اسم تعدیل قیمت و تنظیم بازار بیشتر از اینکه در کاهش قیمت مشارکت داشته باشند در فروش محصولات خود موفق هستند. البته باید دید که این روش به طور کل تا چه میزان تاثیرگذار است و آیا این روش محصول را به دست مصرف کننده می رساند یا بساط دلالی گری را فراهم می کند؟

متاسفانه وضعیت اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول ملی بسیاری را به خرید کالاهایی مانند خودرو سوق داده است. گرانی مداوم قیمت خودرو هم سبب شده تا مردم به سمت سرمایه گذاری روی این کالا فکر کنند و دلالان هم در این عرصه بیشتر شوند. اگر خودروسازان به تنظیم بازار علاقه مند هستند چرا با پیش فروش های هیجانی و رقابت شدیدی که در خرید ایجاد می کنند، به تولید التهاب در بازار خودرو کمک می کنند.

ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بودند امروز محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار هفته اول بهمن ماه عرضه خواهند کرد اما قیمت اعلام شده بالاتر از نرخ‌ بازار ابتدای بهمن بوده و نزدیک به قیمت فعلی بازار است.

اما انتقادات بسیاری به عملکرد دولت در این حوزه وجود دارد. اینکه قیمت خودرو بی وقفه در حال افزایش است اما دولت در این عرصه چندان سیاست درستی اعمال نمی کند و تقریبا هیچ بازهم در حوزه دیگری در کار دولت خود را نشان داده‌، مورد انتقاد بسیاری است.

نمایندگان مجلس بخصوص اصلاح طلبان که همسو و حامی دولت بوده‌اند نیز حالا صدایشان در آمده و نسبت به وضعیت موجود بازار خودرو نیز گلایه مند هستند.

«بهرام پارسایی»، نماینده شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از وضعیت بازار خودرو بیان می کند: «خودروسازی به باتلاقی تبدیل شده است که هر روز وضعیتش بدتر می‌شود؛ اگرچه در حال حاضر برای نجات از وضعیت و مشکلات خودروسازی، کلاه به کلاه می‌کنیم اما این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می‌کند.»

وی افزود: «سیاست حاکم بر خودروسازی درازمدت نیست و در صورتی که تدابیر لازم برای رفع مشکلات اتخاذ نشود خودروسازی نیز به موسسات مالی جدید تبدیل می‌شود.»

نگرانی از این موضوع که آیا خودروسازان می تواند پاسخ این پیش فروش‌ها را در زمان مقرر و تحویل به مشتریان به خوبی بدهند، سئوال محوری این روزهاست. این روزها شاهد گلایه خریداران هستیم که برخورد مناسبی در مراکز تحویل و فروش شرکت های خودروسازی با آنها نشده و حق و حقوق انان آنچنان که باید تامین نمی شود.

 موضوعی که پارسایی نیز به آن اشاره می کند و می گوید: «خودروسازان با شرایط تولید موجود نمی‌توانند به هیچ یک از تعهد خود عمل کنند حتی برخی خودروها که باید در شهریور ماه تحویل داده می‌شد تاکنون به خریداران تحویل داده نشده است.»

حالا این اولتیماتوم درباره عملکرد وزرات صمت و خودروسازان وجود دارد که نماینده اصلاح طلب به خوبی اوج این نگرانی را بازگو می کند. درواقع خودروسازان خود امتداد التهاب بازار شده و در آینده این نگرانی را بوجود آورده اند که با این دست فرمان ممکن است بحرانی از نوع بحران موسسات مالی ایجاد شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
يك ساله كه خودروي گيرتون نيومده حالا چي ميشه يكسال شما تحريم كنيد خودرسازي رو تا حالشون جا بياد
امان از بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
این چه سیاستی است که به اسم حمایت از صنعت داخلی، دولت باید دهها هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک کند و از آنطرف مدیران شرکتهای خودرو برای منفعت و سود بیشتر خودرو را احتکار و گرانفروشی می کنند ، تولید را کاهش می دهند ، از قطعات ارزان و بی کیفیت چینی استفاده می کنند، از تجهیزات آن کم می گذارند و... به هر دوز و کلکی شده می خواهند درآمد خودشان را بالا ببرند.
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته بدون افزایش کیفیت قیمت رو بالا میبرن حالا تحریم و گرونتر شدن قطعه و ...هست ولی نه تا افزایش ۱۰۰% میان قیمت جدید اعلام میکنن نجومی بعد میگن پیش فروش ارزون تر مردم طمع میکنن هم سر خودشون کلاه میره هم کار بقیه رو خراب میکنن کمپین تشکیل میدن بعد خودرو ساز میاد با یه وام میکشوندشون پای معامله خودروساز دیگه خوب خبره شده
آقا به ظهورت شتاب کن
Iran, Islamic Republic of
بنده بخاطر عدم اجرای تعهد کرمان موتور انصراف داده ام برای دریافت پولم می فرمایند طبق قرارداد بعد از یک ماه کاری پول پرداخت می شود، مگر ایشان طبق قرارداد با من عمل کرده است، که برای باز پرداخت پولم بنده را به قرارداد ارجاع می دهند.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
صنعت خودرو به سرنوشت صنعت هسته ای تبدیل نشود شانس آوردیم !!!
علی برکت الله .
Iran, Islamic Republic of
چرا ماشین های تکمیل وجه شده رو نمی‌دهند هی پیش فروش می کنند تا ما باید این دولت بی تدبیر و وجدان و غربزده و ناکارآمد رو تحمل کنیم
Iran, Islamic Republic of
حیف بر این همه پول بیت المال که به خودرو سازان پرداخت می کنند،
سپاه خودرو بساز،
مدیر جهادی با درآمد و حقوق جهادی
Iran, Islamic Republic of
بی شک خیانتی دارد اتفاق می افتد
فرانک
United States
می‌فروشند و می‌فروشند تحویل نمی‌توانند بدهند ورشکسته میشوند پول مردم هم در آسمان قارقار خواهد کرد!!!
United Kingdom
سهام عمده خودرو سازان متعلق به کیست؟ چند درصد از فروش خودروها به کدوم فرد یا افراد خاص میرسد؟اینها حقایق پشت پرده استِ
Iran, Islamic Republic of
نه سهامش مهمه مال كيه و نه درصدي به كسي ميدن،همونها كه منظور حضرتعالي هست هم شايعات ايجاد شده مديران به اصطلاح خودروسازه كه از دهه شصت تا حالا سر زبونها انداختن تا ناكارآمدي و ... خودشون رو گردن ديگران بندازن
واقعيت اينه كه بهاي تمام شده خودرو در ايران [بصورت غيرواقعي و ساختگي]خيلي بالا درمياد
از نخريدن قطعه داخلي از قطعه ساز اصلي و واسطه گذاشتن چندباره براي خريد قطعه تا..... استخدام هزاران نفر به اصطلاح متخصص كه همگي مازاد هستن [بخاطر جلب همكاري مقامات] .....تا.... ساخت و ساز و سرمايه گذاري با وام بانكي با بهره وحشتناك ..تا ...مديريت توليد ناكارآمد و بدور از دلسوزي
France
تو خوابی
France
....
United States
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
صنعت خودرو در ایران بسیار ناگفته های مخفی دارد ...