پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۴۹
بازار خودرو در سالی که گذشت؛

پراید ۲۲ میلیونی چطور ۵۰ میلیون تومان شد؟/ تکلیف بازار خودرو در سال ۹۸ چه می‌شود؟

پنجشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 679331
هنوز سرنوشت قیمت ها برای سال 98 روشن نیست و همین امر تکلیف بازار خرید و فروش خودرو را در سال جاری با ابهامات زیادی روبه رو ساخته است.
پراید ۲۲ میلیونی چطور ۵۰ میلیون تومان شد؟/ تکلیف بازار خودرو در سال ۹۸ چه می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، اوایل اردیبهشت ماه سال 97 بود که زمزمه افزایش قیمت محصولات توسط خودروسازان مطرح  و آنها بر اساس استدلال های خاص خودشان در صدد افزایش قیمت ها بر آمدند. البته  افزایش قیمت خودرو آن هم بدون ضابطه و براساس سلیقه خودروساز باعث شد تا کمیسیون صنایع مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و در صدد بررسی آن برآید.

نمایندگان کمیسیون صنایع معتقد بودند یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز است که باید این دو موضوع از همدیگر تفکیک داده شده و تأثیر آنها بر قیمت تمام‌شده یک خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی از نمایندگان هم اعلام کردند در مقطعی شرکت‌های خودروساز از توانمندی داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت می‌کنند اما وقتی ارز گران می‌شود قطعات وارداتی را بهانه کرده و اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند که این موضع برای ما علامت سؤال دارد.

اما بخشنامه 3 اردیبهشت ماه سایپا در خصوص افزایش قیمت محصولات پارس خودرو به  یکباره وضعیت قیمت‌ها را در بازار به‌هم ریخت البته هرچند این شرکت چند ساعت بعد از ابلاغ بخشنامه افزایش قیمت‌ها را ملغی و اعلام کرد فعلاً تصمیمی برای افزایش قیمت‌ها ندارد اما همین تصمیم چندساعته باعث شد تا قیمت خودرو 3 تا 4 میلیون تومان افزایش پیدا کند و خبری از کاهش قیمت‌ها نشود. به نحوی که در آن مقطع  ساندرو اتوماتیک با قیمت 62 میلیون تومان و ساندرو استپ‌وی با قیمت 69 میلیون و 500 هزار تومان به‌فروش می‌رسید.

آن روزها افزایش قیمت انواع خودرو باعث شد تا نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف اعلام کنند "افزایش قیمت از سوی خودروسازان خودسرانه صورت گرفته و خودروسازان حق چنین کاری را ندارند اگر قرار است 10 الی 12 درصد به قیمت یک خودرو اضافه شود،خودرو‌سازها  نیز باید به همین میزان کیفیت خودرو‌ها را افزایش دهند".

به اعتقاد منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس، افزایش قیمت خودرو، دست شرکت‌های خودرو‌سازی نیست. اگر هر گروه بخواهد به صورت خودسران قیمت خودرو را افزایش دهد کنترل قیمت‌ها در بازار از دست خارج می‌شود، لذا هر گونه افزایش قیمت باید از سوی مجمع قیمت‌گذاری یعنی شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده انجام شود ولی تا زمانی که این مجمع تشکیل نشده هرگونه افزایش قیمت خلاف قانون است و سازمان تعزیرات می‌تواند با آن برخورد کند.

بنابر گزارش تسنیم، بلاتکلیفی بازار و رشد قیمت‌ها در آن زمان باعث شد تا 25 اردیبهشت ماه جلسه ویژه‌ای در کمیسیون صنایع با حضور محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود. علاوه بر این بیش از 15 تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در قالب نامه ای به محمد شریعتمداری خواستار عدم افزایش قیمت خودرو شدند . با این وجود جلسه کمیسیون صنایع برگزار و در نهایت بدون نتیجه به پایان رسید.

البته برخی از نمایندگان مجلس هم با چراغ سبز برای افزایش قیمت‌ها معتقد بودند اگر افزایش قیمت ها اعمال نشود سایپا با کسری 2800 میلیارد تومانی و ایران خودرو با کسری 4700 میلیارد تومانی روبه رو خواهد شد.

شیوا در همین ارتباط در اوایل خردادماه بیان اینکه شاخص‌های کیفی خودرو مورد بررسی قرار گرفته و به‌محض دریافت نرخ تورم جلسات تعیین قیمت خودرو برگزار خواهد شد، گفته بود: جلسات مختلفی را با خودروسازان برگزار کرده‌ایم و آنها مستندات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد تا نیمه خرداد ماه امسال موضوع قیمت‌گذاری خودروها نهایی و اعلام شود.

با وجود قول شیوا خرداد از نیمه گذشت و خبری از تعیین تکلیف بازار خودرو نشد به نحوی که اواخر خردادماه 97 68 نماینده تذکر را با رئیس جمهور برای عدم نظارت بر بازار خودرو و افزایش دو برابری قیمت ها ارائه کردند با این وجود این تذکرها هم دردی از بازار خودرو دوا نکرد.

جالب اینجا بود که در 22 مرداد 97 که رشد قیمت خودرو به صورت افسار گسیخته هر روز در بازار افزایش پیدا می کرد و از طرف دیگر خودروسازان هم تمایلی به عرضه خودرو به بازار نداشتند. خسروشاهی مشاور خودرویی وزیر وقت صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان گفت: درخواست افزایش قیمت از سوی دو خودروساز به رییس جمهوری رسیده است اما چون این موضوع در شرایط غیرعادی اعلام شده باید رئیس جمهور خود در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: خودروسازان در نامه خود به وزارت صنعت درخواست آزادسازی قیمت خودرو و فروش محصولات 5 درصد زیر قیمت بازار را دارند.

خسروشاهی با اعلام اینکه وزارت صنعت موافق آزادسازی قیمت خودرو است در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت 101 میلیون تومانی استپ‌وی با دلار 9 هزار تومانی معقول است، گفت: بله، معقول است.

تعلل چند ماهه شورای رقابت در اعلام قیمت های جدید خودرو در شهریورماه 97 هم ادامه داشت به نحوی که در شهریور ماه باز هم یک عضو شورای رقابت با اعلام اینکه این شورا با ارسال نامه ای به بانک مرکزی نرخ تورم بخشی 5 ماهه نخست امسال را درخواست کرده است، گفت: پس از دریافت نرخ تورم، شورا در مورد تغییرات قیمت خودرو تصمیم گیری خواهد کرد.

البته  رئیس شورای رقابت هم با بیان این‌که بازار خودرو ایران در انحصار دو خودروسازی است 3 شرط فروش خودرو در مرحله جدید را اعلام کرد و گفت:‌ خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.

بعد از کشمکش های بسیار در اعلام قیمت ها جدید در نهایت این مسولیت به ستاد تنظیم بازار واگذار و قرار شد این ستاد قیمت های جدید را اعلام کند. 

معظمی رئیس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به موافقت شواری هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو گفت: اجازه داده شد قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت تعیین می‌کند و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.

معظمی افزود: زمان اعلام اصلاح قیمت‌ها بستگی به ستاد تنظیم بازار دارد که بعد از اعلام می تواند اجرایی شود و تا قبل از آن زمان بر اساس قیمت‌های قبلی باید خودروسازان عمل کنند اگر چه قیمت‌های فعلی به طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی می کند.

در حالی شریتعمداری وزیر وقت صنعت نمی خواست امضاء افزایش قیمت خودرو به نام او ثبت شود که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار انواع خودروهای داخلی هر روز افزایش یافته و سوء استفاده گران با شگردهای خاص خود اقدام به فروش انواع خودرو در سطح بازار می کردند.  البته سهم نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز در تشدید آشفتگی بازار خودرو کم نبود چراکه بنا به اذعان فعالان بازار تعدادی از این نمایندگی‌ها به‌طرق مختلف خودرو با قیمت کارخانه خریداری می‌کنند و در سطح بازار به‌فروش می‌رسانند تا سود بیشتری عاید آنها شود.

البته سهم اصلی بلاتکلیفی بازار متوجه شرکت‌های خودروساز بود زیرا با عدم عرضه محصول افزایش تقاضا را ایجاد و از آن طرف دیگر خبری از ارائه خودرو به بازار نبود. جالب اینجاست صنعتی که پیش از این مدعی خودکفایی در تولید تعدادی از خودروهای بازار بود امروز تحریم را بهانه و از کمبود قطعه صحبت می‌کرد و از آن طرف افزایش نرخ دلار هم بر بهانه‌تراشی آنها برای افزایش قیمت‌ها اضافه کرده است.

پس از مدت‌ها کشمکش میان خودروسازان و وزارت صنعت و البته بلاتکلیفی بازار در نهایت 19 دی ماه ایران خودرو از لیست قیمت انواع محصولات خود رونمایی کرد که براساس آن تغییرات قیمتی در محصولات این شرکت بیش از 10 میلیون تومان بود. در کنار این شرکت چند روز بعد سایپا هم بازار را با شوک قیمتی روبه رو کرد به نحوی که مطابق لیست اعلامی این شرکت افزایش قیمت ها در محصولات سایپا از 30 تا 87 درصد تعیین شد.

انتشار این قیمت‌ها کافی بود تا بازار بهم ریخته خرید و فروش با شوک قیمت پراید 30 میلیون تومانی مواجهه شود به نحوی که نه تنها بازار به سمت ثبات نرفت بلکه بر آشفتگی آنهم هم اضافه و قیمت پراید به 50 میلیون تومان هم رسید. البته سوال‌هایی متعددی برای مشتریانی که هنوز خودروهای ثبت نامی خود را با بی عهدی از شرکت های خودروساز تحویل نگرفته بودند هم به وجود آمد.

حجم اعتراض مشتریان دو شرکت ایران خودرو سایپا در اعمال قیمت های جدید حتی در محصولاتی که با تأخیر بسیار به مشتریان ارائه نشده بود در نهایت باعث شد تا وزیر صنعت در اواخر دی ماه سال گذشته اعلام کند "خودروسازان مکلف به اجرای ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و تحویل خودروهای معوق با قیمت‌های گذشته شدند".

 وی با اشاره به اینکه خودروسازان مکلف به تحویل خودروهای پیش‌فروش شده با تاریخ تحویل اول شهریورماه تا 30 دی ‌ماه 97 به قیمت قبل هستند، افزود: هرگونه افزایش قیمت جدید برای پیش‌فروش‌ها و فروش‌های آتی خواهد بود.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برای آن دسته از پیش‌فروش‌هایی‌ که دارای تاریخ تحویل در قرارداد شهریور تا دی‌ماه 97 بوده‌اند نیز شامل می‌شود یا نه، گفت: افزایش قیمت شامل آن‌ها نمی‌شود؛ در صورتی که قیمت خودرو یا تاریخ تحویل قطعی در قرارداد قید شده باشد، ملاک همان خواهد بود.

 با توجه به صحبت های وزیر صنعت قرار بر این شد تا خودروهای تحویلی قبل از دی ماه 97 با قیمت های قبلی به دست مشتریان برسد اما روند کند تولید و مشکلات به وجود آمده عاملی شد تا هنوز تحویل خودروها به مردم با کندی همراه باشد. البته خودروسازان برای کاهش التهاب بازار فروش های فوری را هم آغاز کردند اما بازار خودرو تشنه عرضه محصول است و هر زمان تعداد تحویل خودروها سرعت داشته باشد روند کاهش قیمت ها هم اتفاق خواهد افتاد.

در مجموع هنوز سرنوشت قیمت ها برای سال 98 روشن نیست و همین امر تکلیف بازار خرید و فروش خودرو را در سال جاری با ابهامات زیادی روبه رو ساخته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اعتراض
Iran, Islamic Republic of
پراید ۲۲ میلیونی چطور ۵۰ میلیون تومان شد؟/ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظارتی، بی نظمی، بی توجهی وسکوت دولت، دولمتردان، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی!
Romania
چرا نمیگید پراید تو دولت اصلاحات ۶ بود شد ۷ تو دولت احمدی نژاد ۷ بود شد ۲۲
Iran, Islamic Republic of
به سایت بانک جهانی مراجعه بکنید ببینید س م خ چه گندی بالا آورده ...
Romania
گندش این بود بیشترین رشد اقتصادی و کمترین میزان تورم بعد از انقلاب
طناب پوسیده خاتمی
Iran, Islamic Republic of
مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و اختلاس شهرام جزایری و غیره مربوط به دولت خاتمی بود.
Iran, Islamic Republic of
گندش بالاترین بدهی خارجی، بدترین ضریب جینی (بدتر از زمان شاه) و ... بدون تحریم هست. اگه انقدر گل و بلبل بود، تو دور بعد نماینده اصلاح طلبا رای میاورد
خاتمی 6میلیارد دلار نفتی را در سال83 چه کرد؟
Iran, Islamic Republic of
گزارش تفریغ بودجه83 را بخوانید و ببینید خاتمی 6 میلیارد «دلار» را گم کرد. «آیا این کافی نیست»؟
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دولت اصلاحات پراید 2/5 میلیونی را به 7 میلیون تومان رساند.
Romania
پراید هیچ وقت ۲ میلیون نبوده اطلاعات غلط ندید
پاسخ به 02:33
Iran, Islamic Republic of
قیمت پراید در سال 72 مبلغ 2 میلیون تومان بود.
Iran, Islamic Republic of
سال ۷۲ که پراید ۲ تومن بود ریس جمهور که خاتمی نبود ایشان سال ۷۶ ریس جمهور شدن که پراید ۶ تومن تحویل گرفت و بعد ۸ سال ۷ تومن شده بود
مطلع
Iran, Islamic Republic of
در دولت خاتمی قیمت پیکان در عرض یکماه دو برابر شد.
Romania
دو برابر شدن قیمت پراید و خودرو در ۱۵ سال معقول تره یا سه برابر شدن در یکسال؟! شما متعصبین حامی اصحالات و روحانی اگر زیر خروارها آوار بی تدبیری، بیشتر از این چیزی که الان ایجاد کردید دفن بشیم، باز هم احمدی نژاد رو بهانه میکنید و زیربار نمی رید
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم . اصل داستان همینه . دوره خاتمی قیمت پراید ثابت بود حدود ۷ تومن .
Romania
تنها راه چاره تشکیل کمیته ای قدرتمند و حافظ منافع ملی از سوی قوه قضاییه است تا قیمت تمام شده هر خودروی داخلی را (بر اساس شکایت مدعی العموم از افزایش قیمتها) تعیین و با ضرب العجل به دولت خواهان کاهش قیمت ها به صورت معقول(و نه ۵درصد مسخره آمیز که دولت کم کرد) شود و در صورت عدم تمکین، دستور پلمپ درب خودروسازان بی انصاف داخلی را داده و از طرفی تعرفه نجومی وارادت خودرو را هم غیرقانونی اعلام کند. قطعا و قطعا قیمت خودرو عادلانه خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نمی توان مشکلات اقتصادی را با قوه قهریه حل کرد و قوه قضائیه را پای کار کشید به عوض قوه قضائیه باید راه ورود متخصصان و افراد کار بلد را به نظام مدیریتی کشور باز کرد و شایسته سالاری را در این کشور جا انداخت
شاکی
Iran, Islamic Republic of
قیمت پراید غیرقانونی است.
Iran, Islamic Republic of
انتقاد مردم از افزایش 13 میلیون تومانی قیمت پراید ظرف یک هفته
خریداران بلاتکلیف خودرو این روزها به افزایش 13 میلیون تومانی برخی خودروها از جمله پراید انتقاد دارند ولی دولت و نهادهای حمایتی و نظارتی بر تخلفات و بدعهدی‌های خودروسازان چشم پوشیده‌اند.....
شاکی
Iran, Islamic Republic of
افزایش قیمت خودرو غیر قانونی است؟
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
رئیس سازمان بازرسی کل کشور مانند دولت روحانی تاکنون هیچ کاری برای مشکلات اقتصادی مردم و کشور نکرده است و همچنان نیزادامه دارد.
Netherlands
....
قوه قضائیه نباید اجازه بدهد
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه نباید اجازه بدهد باند مافیای قدرت و ثروت در صنعت خودروسازی خون ملت را داخل شیشه کرده و با کمک، پشتیبانی، دولت، دولتمردان، مسئولان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بیگانگان کمر مردم را بشکند.
حرف دل همه مردم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چرا با گران‌فروشان مقابله نمی‌کنند؟

برای خرید یک قوطی کمپوت کوچک ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و یک قوطی کنسرو خورش که به اندازه فقط ۵ قاشق بود....
Iran, Islamic Republic of
...
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وقتي پياز به 14 هزار تومان برسد و مردم صدايشان در نيايد بايد انتظار پرايد 50 يا 60 ميليوني را هم داشت.چرا تعجب ميكنيد.
Iran, Islamic Republic of
.....
علت اصلی بیکاری جوانان چیست؟
Iran, Islamic Republic of
علت اصلی بیکاری جوانان چیست؟
۸۲ درصد مشکلات جوانان در کشور، فقر و بیکاری است

25 درصد افغانی ها عامل اصلی بیکاری جوانان ایرانی هستند شغل جوانان ایرانی اشغال کرده است.

25 درصد بازنشستگان عامل اصلی بیکاری جوانان درسراسرکشور هستند شغل جوانان را اشغال کرده است.

25 درصد قاچاق کالا و... عامل اصلی بیکاری جوانان سراسرکشوراست.

25 درصد ناتوانی و بی مدیریت دولت و مسئولان عامل اصلی بیکاری جوانان درسراسرکشوراست.
آمریکا عامل اصلی مشکلات اقتصادی مردم و کشور نیست دولت روحانی عامل اصلی مشکلات قتصادی مردم و کشور و... است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا عامل اصلی مشکلات اقتصادی مردم و کشور نیست دولت روحانی عامل اصلی مشکلات قتصادی مردم و کشور و... است.
خانه ای 50 میلیون تومان درکشور شده است 300 میلیون تومان و 500 میلیون تومان !
کالا 5 هزار تومان شده است 100 هزارتومان
افزایش قیمت ها کالا های و... تولید دراخلی درکشور ربطی به دلار و تحریم های آمریکا ندارد دولت روحانی مقصر اصلی است.
هر گونه افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی غیر قانونی است.
Iran, Islamic Republic of
آیا افزایش قیمت خودروسازان قانونی بوده است؟
افزایش خودسرانه قیمت خودرو غیرقانونی است.
افزایش قیمت محصولات ایران خودرو غیرقانونی است.
افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده غیرقانونی است. ‎
افزایش قیمت خودرو قانونی است یا غیر قانونی؟! +فیلم
هر گونه افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی غیر قانونی است.
جابر
Iran, Islamic Republic of
دولت ومجلس و خودرو ساز ودلال دستشان در یک کاسه است
United States
دقیقا
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
پژو 31 میلیونی چطور 71 میلیون تومان شد؟/ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظارتی، بی نظمی، بی توجهی وسکوت دولت، دولمتردان، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی!
و سازمان بازرسی کل کشور هم سکوت اختیار کرده است؟
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کنه مسوول بی تدبیر را
United Arab Emirates
...
محمد
United States
در سال 98 مطمئن باید قیمت پراید بین 65 تا 75 میلیون خواهد رسید.این حرف یادتان باشد.
United States
علی برکت الله.
از مردم
United States
...
نمایندگان مجلس هم سکوت کرده اند؟
Iran, Islamic Republic of
افزایش قیمت‌ها به دلیل ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظارتی، بی نظمی، بی توجهی وسکوت دولت، دولتمردان، مسئولان است.
نمایندگان مجلس هم سکوت کرده اند؟
Iran, Islamic Republic of
همانطور که در دولت معجزه هزاره سوم پراید 7 میلیونی شد 20 میلیون
خخ
Iran, Islamic Republic of
همانطور که در دولت خاتمی فتنه گر پراید 2/5 میلیونی شد 7 میلیون .
Iran, Islamic Republic of
هسته ای بتن کردیم که این اتفاقا نیفته. خودت داری غیر مستقیم به بی کفایتی دولت بنفش صحه میذاری
تا 1400
Iran, Islamic Republic of
من کنسرت موخام
Iran, Islamic Republic of
...
انار
اینطور که عیان است تا سال 1400 وضعیت همینه که هست یا شایدم بدتر!!!! تا زمانی که دولت فخیمه تدبیر امید سرکاره!!!
Iran, Islamic Republic of
معلومه دیگه . خودروسازان آزادتر عمل خواهند کرد و هر چی بخوان به قیمت اضافه می کن . ملت ایران هم هی می خرن می خرن و می خرن .بالاخره یکی از رو می ره
Iran, Islamic Republic of
کاشکی پولی داشتیم یک سرمایه گذاری در خودرو می کردیم کاش