کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگرانی فزاینده از آینده بازار خودرو

صنعت خودرو با این دست فرمان به کجا می رود؟/ پیش فروش پشت پیش فروش!

2 اسفند 1397 ساعت 15:19

درواقع خودروسازان خود امتداد التهاب بازار شده و در آینده این نگرانی را بوجود آورده اند که با این دست فرمان ممکن است بحرانی از نوع بحران موسسات مالی ایجاد شود.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: در بحبوحه گرانی قیمت خودرو بازهم شرکت‌های خودروسازی به اسم تعدیل و تنظیم بازار دست به پیش فروش محصولات خود زده‌اند. این اقدام خودروسازان با سئوالات و نکات بسیاری روبروست. درحالی خودروسازان اقدام به پیش فروش محصولات خود کرده‌اند که بازار خودرو با جهش قیمت باورنکردنی روبروست تا جایی که خودرو پراید به قیمت 50 میلیون تومان نزدیک شده و تنها 300 هزارتومان در برخی از انواع این خودرو باقی است تا پراید رکورد 50 میلیون را هم بشکند.

سئوال اینجاست که آیا این پیش فروش‌ها به تعدیل قیمت خودرو در بازار کمک می کند یا در این شرایط نا به هنجار باعث هیجانی شدن و التهاب بیشتر بازار می شود؟ نگاهی به پیش فروش‌های قبلی خودروسازان و قیمت روز محصولات این شرکت‌ها به خوبی نشان می دهد که نه تنها این موارد باعث کاهش قیمت خودرو نشده است بلکه شاهد آن هستیم که موج افزایش قیمت بازار فروکش نکرده و حتی جهش بیشتری پیدا کرده است.

جالب اینجاست که خودرو سازان همواره در التهابات بازار وارد می شوند و به اسم تعدیل قیمت و تنظیم بازار بیشتر از اینکه در کاهش قیمت مشارکت داشته باشند در فروش محصولات خود موفق هستند. البته باید دید که این روش به طور کل تا چه میزان تاثیرگذار است و آیا این روش محصول را به دست مصرف کننده می رساند یا بساط دلالی گری را فراهم می کند؟

متاسفانه وضعیت اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول ملی بسیاری را به خرید کالاهایی مانند خودرو سوق داده است. گرانی مداوم قیمت خودرو هم سبب شده تا مردم به سمت سرمایه گذاری روی این کالا فکر کنند و دلالان هم در این عرصه بیشتر شوند. اگر خودروسازان به تنظیم بازار علاقه مند هستند چرا با پیش فروش های هیجانی و رقابت شدیدی که در خرید ایجاد می کنند، به تولید التهاب در بازار خودرو کمک می کنند.

ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بودند امروز محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار هفته اول بهمن ماه عرضه خواهند کرد اما قیمت اعلام شده بالاتر از نرخ‌ بازار ابتدای بهمن بوده و نزدیک به قیمت فعلی بازار است.

اما انتقادات بسیاری به عملکرد دولت در این حوزه وجود دارد. اینکه قیمت خودرو بی وقفه در حال افزایش است اما دولت در این عرصه چندان سیاست درستی اعمال نمی کند و تقریبا هیچ بازهم در حوزه دیگری در کار دولت خود را نشان داده‌، مورد انتقاد بسیاری است.

نمایندگان مجلس بخصوص اصلاح طلبان که همسو و حامی دولت بوده‌اند نیز حالا صدایشان در آمده و نسبت به وضعیت موجود بازار خودرو نیز گلایه مند هستند.

«بهرام پارسایی»، نماینده شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از وضعیت بازار خودرو بیان می کند: «خودروسازی به باتلاقی تبدیل شده است که هر روز وضعیتش بدتر می‌شود؛ اگرچه در حال حاضر برای نجات از وضعیت و مشکلات خودروسازی، کلاه به کلاه می‌کنیم اما این وضعیت تا کجا ادامه پیدا می‌کند.»

وی افزود: «سیاست حاکم بر خودروسازی درازمدت نیست و در صورتی که تدابیر لازم برای رفع مشکلات اتخاذ نشود خودروسازی نیز به موسسات مالی جدید تبدیل می‌شود.»

نگرانی از این موضوع که آیا خودروسازان می تواند پاسخ این پیش فروش‌ها را در زمان مقرر و تحویل به مشتریان به خوبی بدهند، سئوال محوری این روزهاست. این روزها شاهد گلایه خریداران هستیم که برخورد مناسبی در مراکز تحویل و فروش شرکت های خودروسازی با آنها نشده و حق و حقوق انان آنچنان که باید تامین نمی شود.

 موضوعی که پارسایی نیز به آن اشاره می کند و می گوید: «خودروسازان با شرایط تولید موجود نمی‌توانند به هیچ یک از تعهد خود عمل کنند حتی برخی خودروها که باید در شهریور ماه تحویل داده می‌شد تاکنون به خریداران تحویل داده نشده است.»

حالا این اولتیماتوم درباره عملکرد وزرات صمت و خودروسازان وجود دارد که نماینده اصلاح طلب به خوبی اوج این نگرانی را بازگو می کند. درواقع خودروسازان خود امتداد التهاب بازار شده و در آینده این نگرانی را بوجود آورده اند که با این دست فرمان ممکن است بحرانی از نوع بحران موسسات مالی ایجاد شود.
 


کد مطلب: 673127

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/673127/صنعت-خودرو-این-دست-فرمان-کجا-می-رود-پیش-فروش-پشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com