شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

دنباله‌روی اروپا از آمریکا در قبال تحولات ونزوئلا

سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 670502
با پایان مهلت اولتیماتوم کشورهای اروپایی به دولت ونزوئلا برای برگزاری انتخابات مجدد ریاست‌جمهوری بسیاری کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا را به‌رسمیت شناختند.
دنباله‌روی اروپا از آمریکا در قبال تحولات ونزوئلا
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، برلین نیز مانند بسیاری کشورهای اروپایی بعد از پایان مهلت 8روزه به دولت ونزوئلا برای اعلان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مجدد، روز دوشنبه، "خوان گوایدو"، رئیس جمهور خودخوانده این کشور را به‌رسمیت شناخت.این خبر را "مارتینا فیتز"، معاون سخنگوی دولت آلمان در روز دوشنبه در برلین اعلام کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اولتیماتوم کشورهای اروپایی را رد کرده و تاریخی را برای برگزاری انتخابات مجدد ریاست جمهوری اعلام نکرد.

"آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان هم روز دوشنبه در سفر خود به توکیو به اولتیماتومی که آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به رئیس جمهور ونزوئلا داده بودند و مهلت آن روز گذشته به پایان رسید اشاره کرده و گفت: آنچه ما گفته‌ایم معتبر است و تا دیروز هیچ انتخاباتی از طرف دولت ونزوئلا برای ریاست جمهوری اعلام نشده است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم در این باره ابراز تأسف کرد که مادورو درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه را رد کرده است. وی گفت که برای آلمان "خوان گویدو" مطابق با قانون اساسی این کشور حالا رئیس جمهور موقت به‌منظور سازماندهی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منصفانه و آزاد و دموکراتیک است.

بعد از اسپانیا، انگلیس، اتریش و سوئد در روز دوشنبه همچنین فرانسه و دانمارک هم "خوان گویدو"، رئیس جمهور موقت ونزوئلا را به‌رسمیت شناختند.

"خوان گوایدو" رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا چندی پیش خود را رئیس جمهوری موقت این کشور نامید. آمریکا گوایدو را به‌رسمیت شناخته و خواستار کناره‌گیری "نیکلاس مادورو" از سمت ریاست جمهوری شده است، در حالی که مادورو که در ماه مه سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، خود را رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا می‌داند و رهبر مخالفان را «مهره آمریکا» نامیده است.

پیش از این هم  علاوه بر آمریکا، کشورهای کانادا، دانمارک، برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، هندوراس، کاستاریکا، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو و البته کشور گرجستان، ریاست جمهوری موقت گوایدو را به‌رسمیت شناخته‌اند، در حالی که روسیه، کوبا، اوروگوئه، مکزیک و برخی دیگر کشورهای جهان، همچنان از دولت قانونی مادورو حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور فرانسه هم امروز در پیامی توئیتری خوان گویدو را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخته اعلام کرد که گویدو باید حالا انتخابات مجدد را سازماندهی کند.

چندی پیش چندین کشور اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا اعلام کردند: اگر درخواست مطرح‌شده برای برگزاری انتخابات ظرف هشت روز آینده با پاسخ مثبت روبه‌رو نشود، آماده هستند تا خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس جمهور موقت به‌رسمیت بشناسند. این مهلت روز گذشته به پایان رسید.

روسیه اقدام کشورهای اروپایی در به‌رسمیت شناختن رئیس جمهور موقت ونزوئلا را مورد انتقاد شدید قرار داده است. سخنگوی کرملین در این باره گفته است: از دید ما این هم مستقیم و هم غیرمستقیم دخالت در امور داخلی ونزوئلا است. این اقدام به هیچ عنوان در رفع صلح‌آمیز این بحران در ونزوئلا مؤثر نیست. تنها خود ونزوئلایی‌ها می‌توانند این بحران را حل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *