چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱
استاد دانشگاه بوستون امریکا:

اقدامات ترامپ از قدرت آمریکا کاسته است

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 670319
«جفری کارلینر» معتقد است منازعه ترامپ با متحدان، عدم تمایل وی نسبت به سازمان های بین المللی مانند ناتو و سازمان تجارت جهانی و رفتار غیر قابل پیش بینی او از قدرت امریکا کاسته است.
اقدامات ترامپ از قدرت آمریکا کاسته است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با شایعه تبانی وی با روسیه برای کسب قدرت همراه بود.

این درحالی است که با گذشت دو سال از زمامداری وی، هر روز اتهامات جدیدی علیه وی و سایر همراهانش مطرح می شود. همزمان، برخی معتقدند که گناهکار جلوه دادن روسیه با انگیزه پنهان کردن عوامل اصلی نفوذ انجام می‌گیرد و در واقع، ریشه سیاست‌های اشتباه آمریکا به صهیونیسم باز می‌گردد.

در همین راستا خبرنگار گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*آیا پرونده دخالت روسیه در روند انتخاباتی آمریکا صرفا یک بازی سیاسی برای تخریب دونالد ترامپ است یا موضوع دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ حقیقت دارد؟
دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده امریکا توسط سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا تایید شده است.

*با توجه به جمهوریخواه بودن رابرت مولر، به نظر می رسد که عمق ماجرا بیش از حد تصور سیاستمداران آمریکایی است، نظر شما در این باره چیست؟
رابرت مولر در حال تحقیق در مورد ارتباط ترامپ و همکارانش با روسیه است. او ممکن است یک جمهوری خواه باشد اما دفاع از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده امریکا و پیدا کردن حقیقت در مورد نقض قانون را وظیفه خود می داند.

وی حتی اگر دموکرات بود نیز به همین شیوه عمل می کرد. جمهوری خواه بودن مولر یک واقعیت است اما هنوز تحقیق در مورد جرایم احتمالی انجام شده توسط ترامپ و همکارانش نشان نمی دهد  که این جنایات ممکن است حتی بدتر از آن چیزی باشد که برخی مردم فکر می کنند.

شواهدی وجود دارد که مولر یک فرد صادق است و کار خود را برای کشف و پیگرد قانونی جنایات احتمالی به خوبی انجام می دهد.

*با توجه به درز برخی نکات پیرامون جزئیات این پرونده در برخی رسانه ها، آیا این اتفاق در حد یک دخالت سیاسی برای تغییر نتیجه انتخابات بوده یا حکایت از یک نفوذ عمیق اطلاعاتی ـ امنیتی دارد؟ مثلا اینکه فرض کنیم ترامپ عامل روس‌ها است.

هکرهای کامپیوتر از روسیه و دیگر کشورها فایل های کمپین انتخاباتی کلینتون و همچنین فایل های آژانس امنیت ملی (آژانس ایاالت متحده امریکا که به تماس های تلفنی خارجی گوش می دهد و پیام های ایمیل خارجی را می خواند) و احتمالا فایل های دیگر سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده امریکا را نیزهک کردند.

تمام این فعالیت ها توسط دولت های خارجی انجام می شود. این تلاش ها برای نفوذ به سازمان های دولتی ایالات متحده امریکا مدتهاست که ادامه دارد و گاهی اوقات موفق می شوند.

*اگر فرض نفوذ اطلاعاتی روس ها در سیستم‌های ارتباطی و کامپیوتری ایالات متحده را بپذیریم، ریشه و سر منشأ این نفوذ را چه اشخاص یا جریاناتی می‌دانید؟
این اتفاق برای کشورهای دیگر نیز رخ می دهد. به عنوان مثال، سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده امریکا بدون شک سعی دارند در سازمانهای اطلاعاتی روسیه، چین و ایران نفوذ کنند. سازمان های اطلاعاتی ایران بدون شک سعی دارند در دولت های آمریکا و اسرائیل  نفوذ داشته باشند و اسرائیل تلاش می کند تا اسرار ایران، سوریه، روسیه و احتمالا ایالات متحده امریکا را کشف کند. تمام این فعالیت ها توسط رهبران دولت های این کشورها هدایت می شوند و سال هاست که ادامه دارند.

*برخی ارتباط تشکیلاتی خانواده ترامپ به ویژه «جرد کوشنر» را با یک مافیای بزرگ چند ملیتی، منشاء بروز این نفوذ گسترده در لایه های مختلف ساختار سیاسی و اطلاعاتی آمریکا می‌دانند. این فرضیه تا چه حد می‌تواند درست باشد؟
این نفوذ گسترده  نتیجه فعالیت های جرد کوشنر و ارتباطات تجاری او نیست. ممکن است برخی از سیاستهای ترامپ تحت تاثیر منافع تجاری یا منافع خانواده اش، از جمله جرد کوشنر، قرار گرفته باشد.

شاید نخستین حمایت ترامپ از عربستان سعودی در اختلاف با قطر تحت تأثیر امید وی برای انجام تجارت با عربستان قرار گرفته باشد. شاید اظهارات توام با نرمش او در مورد روسیه و تمایلش به خروج ایالات متحده امریکا از ناتو، تحت تاثیر تمایل وی برای ساخت یک هتل در مسکو قرار گرفته باشد.

اما ترامپ و کوشنر مسئول نفوذ روسیه یا چین در سازمان های اطلاعاتی آمریکا یا اسرائیل نیستند. همچنین توجه داشته باشید که بخش های دیگر دولت ایالات متحده امریکا، از جمله جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره و همچنین اعضای کابینه و مشاوران خود ترامپ، ایالات متحده امریکا را در ناتو نگه داشته اند، تحریم های روسیه را اعمال کرده و حمایت ایالات متحده امریکا از عربستان سعودی را در اختلاف با قطر معکوس کرده اند.

*بازخوانی سیاست های آمریکا از ۲۰۱۶ تاکنون، در مجموع نشان دهنده تضعیف جایگاه این ابرقدرت و تسریع روند رو به افول آن در برابر تقویت جایگاه روسیه در مناسبات و معادلات بین المللی است. نظر شما در این باره چیست؟
منازعه ترامپ با متحدان آمریکا، عدم تمایل وی نسبت به سازمان های بین المللی مانند ناتو و سازمان تجارت جهانی و رفتار غیرقابل اعتماد و غیر قابل پیش بینی او، قدرت ایالات متحده را تضعیف کرده و گاهی اوقات قدرت روسیه را تقویت می کند.
با این حال، ایالات متحده امریکا هنوز قدرت خود را دارد. توانایی ترامپ برای تغییر سیاست های ایالات متحده امریکا محدود است و او برای همیشه رئیس جمهور نخواهد بود. زمانی که شخص دیگری رئیس جمهور شود، شاید شاهد کاهش قدرت ایالات متحده امریکا باشیم یا شاید این قضیه به طور کامل معکوس شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
داعش با دستور مستقیم آمریکا به موصل و دیگر شهرهای عراق حمله کرده است.