شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
یک مسئول در وزارت بهداشت:

سواد سلامت روان جامعه، پایین است

سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 665741
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه سواد سلامت روان جامعه، پایین است.
سواد سلامت روان جامعه، پایین است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، در نشست خبری پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، اظهارکرد: سلامت روان حوزه‌ای است که همواره از آن به عنوان حوزه مغفول یاد می‌شود و آن میزانی که سلامت جسمی برای مردم ملموس است، سلامت روان مورد توجه قرار نگرفته است.

این مسئول ادامه داد: بحث سلامت روان نه تنها در ایران، بلکه در همه جهان نیز ناآشنا برای مردم و مغفول بوده و دانش و آگاهی و یا به عبارت دیگر سواد سلامت روان در جامعه، پایین است.

 وی با اشاره به مطالعات انجام ‌شده بر روی افرادی که اختلال روان‌پزشکی داشتند، افزود: دوسوم از جامعه هدف برای دریافت درمان و خدمات اقدام نکرده‌ بودند و ۶۷ درصد از این افراد بهبود خود به ‌خودی بیماری را دلیلی بر عدم مراجعه به روان‌پزشک اعلام کردند که این نشان از پایین بودن سطح سواد سلامت روان در جامعه است.
 
حاجبی تصریح کرد: مشکل پایین بودن سطح سواد سلامت روان به حدی است که بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها نیز تفاوت روان‌شناس و روان‌پزشک را نمی‌دانند و به دنبال آن هستیم که سواد سلامت عموم جامعه را افزایش دهیم که راهکارهایی از قبیل آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزش خودمراقبتی، از جمله رویکردها است.
 
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هنر را رویکردی برای ارتقای سواد سلامت روان جامعه دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره نگاه‌ها را به بحث سلامت روان متمرکز می‌کند و عکاسان می‌توانند با عکسی مفاهیم از قبیل انگ‌زدایی بیماری‌های روانی، با هم ‌بودن و ... را منتقل کنند.
 
در ادامه این نشست، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری زنجان نیز اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی را می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های تعالی فرهنگی در نظر گرفت و امیدواریم که برگزاری این جشنواره در استان تداوم داشته باشد و سالانه عکس‌های بیشتری به آن ارسال شود.
 
فرامرز نیک‌سرشت ادامه داد: اگر هنر بتواند آنگونه که باید در جامعه نقش داشته باشد، مشکلات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و برای تحقق این مهم بخش‌های دولتی باید نقش حمایتی خود را انجام دهد و هنرمندان نیز در کار خود جدیت داشته باشند.
 
در ادامه، پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز عکاسی را هنری برای انتقال مفاهیم دانست و گفت: امیدواریم در راستای تفاهم‌نامه‌ای که با فیاپ منعقد می‌شود، ارتباط بیشتری را با کلوپ دکترها داشته باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *